De groep mensen die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan - maar daar wel voor openstaat - is veel groter dan de groep actief werkzoekenden. Het loont dus om in deze groep te gaan vissen als je een vacature open hebt staan.
Maar hoe overtuig je deze latent werkzoekenden om bij jou te solliciteren? De kans is immers groot dat ze aardig tevreden zijn met hun huidige job. Als je deze psychologische trucjes inzet, moet je een heel eind komen.
Laten we eerst eens de termen uitleggen, zodat het duidelijk is waar we het in dit artikel over hebben.
Als je latent werkzoekenden wil bereiken en overtuigen, zul je een band moeten opbouwen met hem of haar. Stel daarom een vrijblijvende kennismaking voor. Ga een kop koffie drinken met elkaar of houd het nog laagdrempeliger en plan eerst een videogesprek in.
Hoe vaker iemand ingaat op je verzoekjes, hoe groter de kans is dat iemand uiteindelijk bij je wil komen solliciteren. 'Consistentie' is één van de beïnvloedingsproces van Cialdini. Dat wil zeggen: als mensen ja hebben gezegd tegen de eerste stap, zullen ze waarschijnlijk ook de volgende stap zetten.
Actief werkzoekenden zullen (groten)deels een beslissing nemen op basis van rationele argumenten, zoals een hoger salaris of kortere reistijd. Latent werkzoekenden daarentegen zijn al relatief tevreden. Ze zijn immers niet actief op zoek naar een nieuwe baan.
Deze groep moet je lokken met emotie. Geef ze het gevoel dat ze veel gelukkiger worden als ze bij jou aan de slag gaan. Je kunt op hun gevoel inspelen door:
Emotie versus ratio: wat bepaalt of iemand gaat solliciteren?
De kans dat een passief werkzoekende je vacature tegenkomt, is niet zo groot. Ze zijn immers niet actief op zoek. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf op meerdere plekken zichtbaar is, zoals op sociale media. Dit draagt allemaal bij aan je employer branding - het imago van je bedrijf.
De NS en HEMA plaatsen bijvoorbeeld regelmatig video's op hun sociale media, waarin medewerkers te zien zijn. Dit plant onbewust een zaadje bij latent werkzoekenden. De video's geven je een vrolijk gevoel: 'Goh, dit ziet eruit als een leuk bedrijf om voor te werken.' Zo blijf je top-of-mind.
Hoe je het ook wendt of keert: een nieuwe baan aannemen zet de boel nogal op zijn kop. Je baan opzeggen, opnieuw ingewerkt worden, wat administratieve rompslomp, het zijn niet dingen waar de gemiddelde mens vrolijk van wordt.
Neem daarom zoveel mogelijk obstakels van tevoren al weg. Maak het sollicitatieproces eenvoudig, reageer snel op vragen en beloof een soepele onboarding (en maak de belofte waar!).
Latent werkzoekenden laten zich sterk beïnvloeden door de positieve verhalen van anderen. We noemden de video's van de NS en de HEMA al. Ze stralen een zogeheten sociale bewijskracht uit: het bewijs dat meerdere mensen het leuk vinden om bij jou te werken.
Volgens de eerdergenoemde psycholoog Cialdini is deze sociale bewijskracht een ontzettend belangrijke factor als je iemand wil overtuigen. Zorg ervoor dat je ambassadeurs van je medewerkers maakt - zij verspreiden de boodschap dat je een ontzettend toffe werkgever bent.
Een sollicitatiegesprek of kennismakingsgesprek met een latent werkzoekende is anders dan met een actief werkzoekende. Je kunt ze bijvoorbeeld niet vragen waarom ze weg willen bij hun huidige werkgever. Je zult veel meer de diepte in moeten.
Als je deze psychologische trucjes toepast, is de kans groter dat latent werkzoekenden toehappen. Succes!