Employee Generated Content: Stappenplan voor een goede start

Employee Generated Content: Stappenplan voor een goede start
Hoe overtuigt content van je medewerkers anderen om voor je bedrijf te werken? Effectieve Employee Generated Content (EGC) start met dit stappenplan!

Stap 1. Stel een contentteam samen

Heb je medewerkers met een passie en talent voor het maken van content? Zijn er al medewerkers die content over je bedrijf posten? Nodig hen uit om deel te nemen aan je contentteam.

Hoeveel medewerkers vraag je?

Een groot team opzetten is niet direct nodig: je kunt met twee tot drie medewerkers beginnen om te experimenteren. Deze medewerkers kunnen later andere medewerkers trainen om Employee Generated Content te maken.

Stap 2. Overleg over de content en de kanalen

Organiseer brainstormsessies met je contentteam. Bespreek daarin de volgende zaken:
  1. Wat voor informatie is zowel relevant als interessant voor de sollicitanten? Kijk naar de candidate persona.
  2. Welke formats zijn geschikt voor de informatie die je wilt publiceren? Een mix van formats werkt vaak het beste!
  3. Waar moeten je medewerkers de content publiceren? De opties zijn: hun eigen kanalen (bij voorkeur), de bedrijfskanalen en de website van het bedrijf.
  4. Vraag je medewerkers ook of je de prestaties van hun content mag meten. Leg meteen hoe je dit gaat doen en met welke tools.
  5. Sta open voor de ideeën van je medewerkers, want originaliteit maakt content authentiek. Let wel steeds op dat de content past bij wat je bedrijf wil uitdragen.

Stap 3. Stel richtlijnen op

Aan welke richtlijnen moet de content voldoen? Bij voorkeur stel je zo vroeg mogelijk een handboek op. Hierin staan dan duidelijke richtlijnen in over:
  • De opmaak en de huisstijl
  • De toon en stijl van de teksten
  • Het gebruik van hashtags
  • De kwaliteit van de foto’s en de video’s
  • De informatie die over het bedrijf gedeeld mag worden (wijs eventueel een moderator aan)
  • De informatie die de werknemer over zichzelf deelt (stel grenzen om hem of haar te beschermen)
  • De tools die gebruikt mogen worden voor contentcreatie
  • De tijd die een medewerker aan content mag besteden onder werktijd
Hanteer je al een beleid op het gebied van social media recruitment? Ook hier kun je specifieke richtlijnen uit halen.

Richtlijnen zijn belangrijk als je consistente en kwalitatieve content wil publiceren. Je zit namelijk niet te wachten op reputatieschade. Aan de andere kant: wees ook niet te streng. Maak van het content maken geen ‘moetje’, anders haken je medewerkers snel af. Bij EGC draait alles om authenticiteit en daar is juist vrije wil en dus spontaniteit voor nodig.
Respecteer altijd de privacy van medewerkers die niet graag in beeld komen. Wil je hun gegevens, ervaringen of afbeeldingen toch gebruiken voor content? Vraag hen dan altijd eerst om toestemming.

Stap 4. Bied trainingen aan (optioneel)

Hoe schrijf je een goede blog? Hoe maak je een goede foto of video? Sommige medewerkers zijn misschien gebaat bij een (extra) interne of externe training in contentcreatie. Vind je trainingen niet nodig? Je kunt ook voorbeelden delen van effectieve content.

Stap 5. Regel de juiste tools en maak templates

Zorg voor de juiste tools om content te creëren én te meten. Zorg er ook voor dat iedereen scherp heeft welke contentvorm bij welk kanaal past. Maak eventueel van te voren templates voor publicatie op LinkedIn, Facebook of Instagram. Een geschikte tool hiervoor is bijvoorbeeld Canva.

Stap 6. Creëer en publiceer!

Je medewerkers mogen nu creatief aan de slag. Kijk regelmatig naar de content die ze posten om te zien of die binnen de creatieve grenzen bij je bedrijf passen. Kijk ook naar wie op de inhoud reageert. Zitten er geschikte potentiële sollicitanten in het publiek? Ga met ze in gesprek.

Inspiratie nodig voor content? Check dan zeker: Wat zijn Vormen van Employee Generated Content?

Stap 7. Verzamel feedback

Verzamel feedback van medewerkers en kandidaten. Wat vinden zij van de geplaatste content? Uit de reacties kun je verbeterpunten verzamelen en die delen met de medewerkers die aan de content werken.

Stap 8. Meet de prestaties van de content

Ga na welke content het beste presteert en waarom. En welke content creëert het meeste engagement bij potentiële sollicitanten? Meet de prestaties van de content met daarvoor geschikte tools. Spreek van tevoren wel af met je medewerkers of je hun content op één plek mag verzamelen (zie stap 2), anders kun je de prestaties van de content niet meten.

Stap 9. Pas je strategie aan

Op basis van de metingen weet je welke EGC potentie heeft om sollicitanten aan te trekken. Deze content pas je eventueel aan voor nog meer bereik en effectiviteit. Onthoud dat het hier om een cyclus gaat en niet om een eenmalige actie. Houd de kwaliteit van de content in de gaten en overleg hierover regelmatig met je medewerkers!

3 extra tips voor een complete EGC-strategie

Hoe kun je jouw strategie in Employee Generated Content nog meer verrijken? In deze drie tips vind je nog wat creatieve mogelijkheden.
  1. Link EGC met andere bedrijfscontent, zoals content over producten en diensten. Dit versterkt je employer branding.
  2. Hergebruik gemaakte content. Herschrijf bijvoorbeeld een blog voor een ander kanaal. Of gebruik een reeks foto’s voor een video.
  3. Verspreid de content ook binnen het bedrijf, bijvoorbeeld op Slack, in je nieuwsbrief of via het intranet. Zo moedig je misschien ook andere medewerkers aan om content te gaan maken.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Big Five Persoonlijkheidstest: test je kandidaat

Hoe past de persoonlijkheid van een kandidaat bij een functie of binnen een team? Test deze kandidaat met de Big Five persoonlijkheidstest.

AI Tools voor Recruitment

Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?

De voordelen van AI voor Recruitment

Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.