Wat zijn Vormen van Employee Generated Content?

Wat zijn Vormen van Employee Generated Content?
Wat voor content kunnen je medewerkers maken om nieuwe kandidaten te werven? Verken verschillende vormen van Employee Generated Content (EGC).

Vormen van Employee Generated Content

Een medewerker wil een leuk en overtuigend verhaal brengen over je bedrijf. Met dit verhaal hoop je kandidaten over te halen om te komen solliciteren.

Hoe begin je?

Eerst ga je na hoe het verhaal gebracht moet worden. Wat is geschikter: tekst of beeld? Of denk je aan een combinatie? Wie Employee Generated Content maakt, komt meestal altijd uit op deze vormen.
  • Blogs
  • Foto’s
  • Video’s
  • Podcasts
  • Posts op social media
Wil je je goed op het complete traject voorbereiden? Lees dan zeker eerst: Employee Generated Content: stappenplan voor een goede start.

Overtuig nieuw talent: 26 ideeën voor EGC

Wat voor soort verhalen trekken potentiële kandidaten aan? Er zijn talloze mogelijkheden, maar je kunt je medewerkers alvast op weg helpen met deze ideeën.

Testimonials

  • Beschrijving van een werkdag door een medewerker
  • Beschrijving van de taken door een medewerker
  • Interview met een medewerker over zijn of haar functie
  • Interview met een medewerker over zijn of haar keuze voor de huidige functie
  • Interview met een medewerker over zijn of haar specifieke vaardigheden
Ondertitel al je content! Zo kunnen je kandidaten de content ook bekijken in omgevingen waar stilte is vereist.

Blogs

Laat een medewerker vertellen over:
  • zijn of haar expertise.
  • de nieuwste trends en toekomstvoorspellingen.
  • over een project. Wat waren de uitdagingen en de oplossingen?

Foto’s of video’s

Medewerkers die graag visuals maken, kunnen hun creativiteit vast wel in deze ideeën kwijt.
  • de teamactiviteiten
  • de alledaagse gang van zaken op de werkvloer
  • de werkplek (zonder personeel in beeld)
  • voorbereidingen op belangrijke vergaderingen, presentaties of evenementen
  • de grotere evenementen die je bedrijf organiseert
  • de maatschappelijke activiteiten van je bedrijf (bijvoorbeeld voor goede doelen)

Socialmediaposts

Socialmediaposts mogen natuurlijk niet ontbreken als je nieuwe medewerkers wilt werven. Misschien vinden je medewerkers wel inspiratie uit deze voorstellen?
  • Brainstormsessies
  • Je vacatures (met een link naar de volledige vacature)
  • Aankondigingen van nieuwe medewerkers
  • Aankondigingen van promoties en behaalde certificaten
  • Aankondigingen over het lanceren van een nieuw product of nieuwe dienst
  • Werkprojecten en behaalde successen
  • Favoriete momenten van medewerkers bij het bedrijf
Creëer aparte kanalen om ideeën voor content te verzamelen en te verdelen. Open bijvoorbeeld een nieuwe thread hiervoor in Slack. Wie weet inspireer je zo ook nog meer medewerkers om content te maken voor je bedrijf.

Podcasts

Podcasts zijn net als radioprogramma’s. Laat je medewerkers daarin vertellen over:
  • De werkomgeving
  • De projecten in je bedrijf
  • De manier van werken bij je bedrijf
  • De carrièremogelijkheden in je bedrijf
  • De nieuwste ontwikkelingen in je sector
In podcasts kun je medewerkers onderling laten discussiëren, maar je kunt ook experts van buiten uitnodigen. De inhoud wordt zo nog gevarieerder en je toont het publiek dat je bedrijf een brede expertise heeft.

Waarom content van medewerkers populair is

Je medewerkers presenteren informatie op een authentieke manier. Ze laten zichzelf zien en ze vertellen zelf over hun ervaringen. Hun gezicht wekt meer vertrouwen op bij potentiële kandidaten dan tot in de puntjes gestileerde, algemene reclame-uitingen. En dat is zonder meer goed voor je recruitment en voor je employer branding in het algemeen.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.