Wat zijn Vormen van Employee Generated Content?

Wat zijn Vormen van Employee Generated Content?
Wat voor content kunnen je medewerkers maken om nieuwe kandidaten te werven? Verken verschillende vormen van Employee Generated Content (EGC).

Vormen van Employee Generated Content

Een medewerker wil een leuk en overtuigend verhaal brengen over je bedrijf. Met dit verhaal hoop je kandidaten over te halen om te komen solliciteren.

Hoe begin je?

Eerst ga je na hoe het verhaal gebracht moet worden. Wat is geschikter: tekst of beeld? Of denk je aan een combinatie? Wie Employee Generated Content maakt, komt meestal altijd uit op deze vormen.
  • Blogs
  • Foto’s
  • Video’s
  • Podcasts
  • Posts op social media
Wil je je goed op het complete traject voorbereiden? Lees dan zeker eerst: Employee Generated Content: stappenplan voor een goede start.

Overtuig nieuw talent: 26 ideeën voor EGC

Wat voor soort verhalen trekken potentiële kandidaten aan? Er zijn talloze mogelijkheden, maar je kunt je medewerkers alvast op weg helpen met deze ideeën.

Testimonials

  • Beschrijving van een werkdag door een medewerker
  • Beschrijving van de taken door een medewerker
  • Interview met een medewerker over zijn of haar functie
  • Interview met een medewerker over zijn of haar keuze voor de huidige functie
  • Interview met een medewerker over zijn of haar specifieke vaardigheden
Ondertitel al je content! Zo kunnen je kandidaten de content ook bekijken in omgevingen waar stilte is vereist.

Blogs

Laat een medewerker vertellen over:
  • zijn of haar expertise.
  • de nieuwste trends en toekomstvoorspellingen.
  • over een project. Wat waren de uitdagingen en de oplossingen?

Foto’s of video’s

Medewerkers die graag visuals maken, kunnen hun creativiteit vast wel in deze ideeën kwijt.
  • de teamactiviteiten
  • de alledaagse gang van zaken op de werkvloer
  • de werkplek (zonder personeel in beeld)
  • voorbereidingen op belangrijke vergaderingen, presentaties of evenementen
  • de grotere evenementen die je bedrijf organiseert
  • de maatschappelijke activiteiten van je bedrijf (bijvoorbeeld voor goede doelen)

Socialmediaposts

Socialmediaposts mogen natuurlijk niet ontbreken als je nieuwe medewerkers wilt werven. Misschien vinden je medewerkers wel inspiratie uit deze voorstellen?
  • Brainstormsessies
  • Je vacatures (met een link naar de volledige vacature)
  • Aankondigingen van nieuwe medewerkers
  • Aankondigingen van promoties en behaalde certificaten
  • Aankondigingen over het lanceren van een nieuw product of nieuwe dienst
  • Werkprojecten en behaalde successen
  • Favoriete momenten van medewerkers bij het bedrijf
Creëer aparte kanalen om ideeën voor content te verzamelen en te verdelen. Open bijvoorbeeld een nieuwe thread hiervoor in Slack. Wie weet inspireer je zo ook nog meer medewerkers om content te maken voor je bedrijf.

Podcasts

Podcasts zijn net als radioprogramma’s. Laat je medewerkers daarin vertellen over:
  • De werkomgeving
  • De projecten in je bedrijf
  • De manier van werken bij je bedrijf
  • De carrièremogelijkheden in je bedrijf
  • De nieuwste ontwikkelingen in je sector
In podcasts kun je medewerkers onderling laten discussiëren, maar je kunt ook experts van buiten uitnodigen. De inhoud wordt zo nog gevarieerder en je toont het publiek dat je bedrijf een brede expertise heeft.

Waarom content van medewerkers populair is

Je medewerkers presenteren informatie op een authentieke manier. Ze laten zichzelf zien en ze vertellen zelf over hun ervaringen. Hun gezicht wekt meer vertrouwen op bij potentiële kandidaten dan tot in de puntjes gestileerde, algemene reclame-uitingen. En dat is zonder meer goed voor je recruitment en voor je employer branding in het algemeen.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Big Five Persoonlijkheidstest: test je kandidaat

Hoe past de persoonlijkheid van een kandidaat bij een functie of binnen een team? Test deze kandidaat met de Big Five persoonlijkheidstest.

AI Tools voor Recruitment

Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?

De voordelen van AI voor Recruitment

Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.