Chat en Conversie: meer Reacties via laagdrempelig Contact

Chat en Conversie: meer Reacties via laagdrempelig Contact
Hoe kun je vragen van kandidaten over een vacature snel en efficiënt beantwoorden? Een chatbot of livechat kan je hierin ondersteuning bieden.

Wat is een livechat?

Een livechat is een online gesprek tussen twee partijen. Heb je op je website een interessante vacature staan en hebben kandidaten hier vragen over? Ze nemen dan contact met je op via een chatvenster. Via dit venster kun je al hun vragen over de vacature beantwoorden.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een computerprogramma dat menselijke gesprekken simuleert. Achter een chatbot zit geen echt persoon. De bot reageert op vragen of opmerkingen van je kandidaten volgens vooraf bepaalde regels en scripts. Dit communicatiemiddel wordt dus puur gedreven door kunstmatige intelligentie.

Wat is dus het verschil tussen een livechat en een chatbot?

  • Chatbot: potentiële kandidaten communiceren online met een robot.
  • Livechat: potentiële kandidaten communiceren online met een echt persoon.

Hoe leiden chatfuncties (livechat of chatbot) tot meer sollicitaties?

Kandidaten zoeken soms naar meer informatie over een vacature. Met deze extra informatie kunnen ze beter bepalen of ze willen solliciteren op een functie. Contact via een livechat of chatbot versnelt hun informatiezoektocht.

Door de persoonlijke gesprekken kunnen kandidaten het contact met je bedrijf of organisatie meteen als prettig ervaren. De snelheid en de persoonlijke benadering maken dat de kandidaten (sneller willen) solliciteren. Tenminste, als de chatfunctie goed is ingericht én goed werkt.

Wat zijn de voordelen van chatfuncties?

Chatfuncties kunnen de candidate experience op prettige manieren verbeteren. in deze voordelen zie je hoe.
  1. Snelheid
    Kandidaten krijgen relatief snel antwoorden op hun vragen. Soms zelfs sneller dan als ze per telefoon of e-mail contact zouden leggen.
  2. Tijdswinst en efficiëntie
    Een livechat of chatbot neemt werk uit handen van recruiters. Die hoeven niet zelf alle vragen te beantwoorden waardoor ze zich meer kunnen concentreren op andere recruitmenttaken.
  3. Persoonlijke benadering
    Real-time gesprekken geven kandidaten het gevoel dat ze met een mens communiceren. In het geval van een livechat is dat ook echt zo. Een zeer goede chatbot kan dit gevoel ook opwekken. En al het contact dat lijkt op menselijk, en dus persoonlijk contact zorgt voor een betere candidate experience.
  4. Betere bereikbaarheid
    Chatbots zijn dag en nacht beschikbaar voor vragen. Ook livechats kunnen 24/7 beschikbaar zijn, maar je moet dan wel voldoende personeel hebben om de chat te bemannen.
  5. Conversiegerichte inhoud
    Zowel in chatbots als in livechats kun je inhoud verwerken die kandidaten sneller aanzetten om te solliciteren. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat er op gepaste momenten een call-to-action in het gesprek voorkomt.
  6. Dataverzameling
Je kunt livechats en chatbots koppelen aan een systeem dat data over je kandidaten verzamelt, bijvoorbeeld aan een ATS. Je kunt zo gegevens verzamelen over de vragen en wensen van de kandidaten. Deze gegevens gebruik je vervolgens om je recruitmentstrategie te verbeteren.

Wat zijn de nadelen van chatfuncties?

Niet iedereen heeft even goede ervaringen met chatbots of livechats. Waarom dat zo is? De punten in dit lijstje maken je het een en ander duidelijk.
  1. Fouten in berichten
    Chatbots kunnen spel- en taalfouten maken en verkeerde of achterhaalde informatie doorgeven. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Dit wil niet zeggen dat echte medewerkers in livechats geen fouten kunnen maken, maar een kandidaat kan hier wel direct met hen over communiceren, waardoor een fout alsnog snel rechtgezet kan worden.
  2. Onbevredigende antwoorden
    Veel chatbots geven standaard antwoorden. Voor eenvoudige vragen zijn dit soort antwoorden meestal ideaal. Maar voor complexe vragen zijn de antwoorden te beperkt. Een chatbot kan ook niet ‘even meedenken’ zoals een echt persoon. Het gevolg: je kandidaat krijgt geen goede uitleg en haakt daardoor snel af.
  3. Tijdrovende implementatie en onderhoud
    Het implementeren, instellen en onderhouden van chatfuncties kost tijd, geld en expertise. Reken meestal op een paar maanden voordat je alles in werking hebt gezet én een duidelijk beeld hebt van de werking van de chatbot of livechat.

Livechat of chatbot: wat moet je kiezen?

Je hebt de voor- en nadelen van chatbots en livechats nu op een rijtje. Nu kun je ook nagaan welke chatfunctie het meest aan de behoeften van jouw bedrijf of organisatie voldoet. Kijk hiervoor naar je tijd en je middelen: hoeveel kun je investeren? En naar wat voor ‘service’ zijn jouw kandidaten op zoek? Onthoud ook dat chatfuncties niet alle communicatieproblemen kunnen oplossen, maar wel ondersteunend kunnen zijn in het contact met je kandidaten.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.