Hoe kun je vragen van kandidaten over een vacature snel en efficiënt beantwoorden? Een chatbot of livechat kan je hierin ondersteuning bieden.
Wat is een livechat?
Een livechat is een online gesprek tussen twee partijen. Heb je op je website een interessante vacature staan en hebben kandidaten hier vragen over? Ze nemen dan contact met je op via een chatvenster. Via dit venster kun je al hun vragen over de vacature beantwoorden.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een computerprogramma dat menselijke gesprekken simuleert. Achter een chatbot zit geen echt persoon. De bot reageert op vragen of opmerkingen van je kandidaten volgens vooraf bepaalde regels en scripts. Dit communicatiemiddel wordt dus puur gedreven door kunstmatige intelligentie.
Wat is dus het verschil tussen een livechat en een chatbot?
- Chatbot: potentiële kandidaten communiceren online met een robot.
- Livechat: potentiële kandidaten communiceren online met een echt persoon.
Hoe leiden chatfuncties (livechat of chatbot) tot meer sollicitaties?
Kandidaten zoeken soms naar meer informatie over een vacature. Met deze extra informatie kunnen ze beter bepalen of ze willen solliciteren op een functie. Contact via een livechat of chatbot versnelt hun informatiezoektocht.
Door de persoonlijke gesprekken kunnen kandidaten het contact met je bedrijf of organisatie meteen als prettig ervaren. De snelheid en de persoonlijke benadering maken dat de kandidaten (sneller willen) solliciteren. Tenminste, als de chatfunctie goed is ingericht én goed werkt.
Wat zijn de voordelen van chatfuncties?
Chatfuncties kunnen de
candidate experience op prettige manieren verbeteren. in deze voordelen zie je hoe.
- Snelheid
Kandidaten krijgen relatief snel antwoorden op hun vragen. Soms zelfs sneller dan als ze per telefoon of e-mail contact zouden leggen. - Tijdswinst en efficiëntie
Een livechat of chatbot neemt werk uit handen van recruiters. Die hoeven niet zelf alle vragen te beantwoorden waardoor ze zich meer kunnen concentreren op andere recruitmenttaken. - Persoonlijke benadering
Real-time gesprekken geven kandidaten het gevoel dat ze met een mens communiceren. In het geval van een livechat is dat ook echt zo. Een zeer goede chatbot kan dit gevoel ook opwekken. En al het contact dat lijkt op menselijk, en dus persoonlijk contact zorgt voor een betere candidate experience. - Betere bereikbaarheid
Chatbots zijn dag en nacht beschikbaar voor vragen. Ook livechats kunnen 24/7 beschikbaar zijn, maar je moet dan wel voldoende personeel hebben om de chat te bemannen. - Conversiegerichte inhoud
Zowel in chatbots als in livechats kun je inhoud verwerken die kandidaten sneller aanzetten om te solliciteren. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat er op gepaste momenten een call-to-action in het gesprek voorkomt. - Dataverzameling
Je kunt livechats en chatbots koppelen aan een systeem dat data over je kandidaten verzamelt, bijvoorbeeld aan een
ATS. Je kunt zo gegevens verzamelen over de vragen en wensen van de kandidaten. Deze gegevens gebruik je vervolgens om je recruitmentstrategie te verbeteren.
Wat zijn de nadelen van chatfuncties?
Niet iedereen heeft even goede ervaringen met chatbots of livechats. Waarom dat zo is? De punten in dit lijstje maken je het een en ander duidelijk.
- Fouten in berichten
Chatbots kunnen spel- en taalfouten maken en verkeerde of achterhaalde informatie doorgeven. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Dit wil niet zeggen dat echte medewerkers in livechats geen fouten kunnen maken, maar een kandidaat kan hier wel direct met hen over communiceren, waardoor een fout alsnog snel rechtgezet kan worden. - Onbevredigende antwoorden
Veel chatbots geven standaard antwoorden. Voor eenvoudige vragen zijn dit soort antwoorden meestal ideaal. Maar voor complexe vragen zijn de antwoorden te beperkt. Een chatbot kan ook niet ‘even meedenken’ zoals een echt persoon. Het gevolg: je kandidaat krijgt geen goede uitleg en haakt daardoor snel af. - Tijdrovende implementatie en onderhoud
Het implementeren, instellen en onderhouden van chatfuncties kost tijd, geld en expertise. Reken meestal op een paar maanden voordat je alles in werking hebt gezet én een duidelijk beeld hebt van de werking van de chatbot of livechat.
Livechat of chatbot: wat moet je kiezen?
Je hebt de voor- en nadelen van chatbots en livechats nu op een rijtje. Nu kun je ook nagaan welke chatfunctie het meest aan de behoeften van jouw bedrijf of organisatie voldoet. Kijk hiervoor naar je tijd en je middelen: hoeveel kun je investeren? En naar wat voor ‘service’ zijn jouw kandidaten op zoek? Onthoud ook dat chatfuncties niet alle communicatieproblemen kunnen oplossen, maar wel ondersteunend kunnen zijn in het contact met je kandidaten.