Een podcast is een online audiouitzending. Je kunt het vergelijken met een radioprogramma.
Wat bespreek je in een podcast?
In een podcast kun je talloze onderwerpen bespreken die te maken hebben met je bedrijf. Dit biedt kansen voor recruitment: door te luisteren naar de verhalen over (het reilen en zeilen van) een bedrijf leren potentiële kandidaten het bedrijf goed kennen. In een podcast kun je zelfs direct vacatures onder de aandacht brengen.
Wat zijn de voordelen van een podcast voor recruitment?
Een bedrijfspodcast uitzenden heeft verschillende voordelen voor recruitment.
Sterk informatief Een podcast duurt gemiddeld 20 tot 45 minuten, maar er zijn podcasts van een uur of zelfs drie uur. Dit betekent dat je heel veel informatie voor kandidaten in één podcast kunt verwerken. Sterker nog: je biedt diepgang. Je kunt bijvoorbeeld direct meer vertellen over een openstaande vacature. En over wat voor type kandidaat je precies zoekt.
Verhalend, dus boeiend In een podcast laat je medewerkers aan het woord. Zij vertellen verhalen over hun werk, over hun uitdagingen, hun successen en over het bedrijf. Verhalen vertellen noem je ook wel storytelling. En door storytelling houd je de aandacht van luisteraars, in dit geval potentiële kandidaten, goed vast.
Geloofwaardig Persoonlijke verhalen komen geloofwaardiger over dan reclame-uitingen. Potentiële kandidaten horen je medewerkers zelf vertellen over hun ervaringen en dat zorgt voor vertrouwen. Maar er gebeurt nog meer: via de verhalen van je medewerkers leren de kandidaten je bedrijf en bedrijfscultuur beter kennen. Ze kunnen zo beter bepalen of ze een cultural fit zijn voor het bedrijf.
Een podcast is geen vervanging voor een vacature. Het is de bedoeling dat een uitzending verdieping biedt op de vacature.
Uniek materiaal De verhalen van je medewerkers zijn persoonlijk, en dus uniek. Je bedrijf als geheel krijgt zo ook een uniek gezicht. En dat is goed voor je employer branding: je bedrijf onderscheidt zich van andere bedrijven en dat kan kandidaten aantrekken die daadwerkelijk bij je bedrijf passen.
Blijk van expertise In een podcast kun je persoonlijke verhalen van medewerkers en informatie over vacatures delen. Maar je medewerkers kunnen in de podcast ook hun kennis delen. Dit biedt een podcast veel meerwaarde, want kandidaten kunnen zo bepalen of ze met een bedrijf te maken hebben dat verstand heeft van zaken.
Motiverend effect Kandidaten kunnen meeleven met een verhaal van een medewerker. Misschien denken ze: ‘Goh, ik snap het gevoel bij dit succes’ of ze denken: ‘Hmm, ik zou dit anders hebben gedaan.’ Dit is een zeer goede ontwikkeling, want de kandidaat ziet zichzelf zo al in een rol en dit kan tot concrete stappen leiden om te solliciteren!
Laagdrempelig gebruik Kandidaten kunnen een podcast overal beluisteren. Bijvoorbeeld tijdens het wandelen, koken of autorijden. Het beluisteren kan zelfs als een vorm van ontspanning voelen. Voor beeld én geluid moeten mensen zich namelijk veel meer concentreren.
Breed bereik Podcasts worden vaak gedeeld. Mensen vinden het ook leuk om over podcasts te praten. De kans is dus aanwezig dat je podcast breed gedeeld wordt. En ja, een groot bereik betekent ook meer kans op aanmeldingen van sollicitanten, eventueel zelfs van passief werkzoekenden.
Wat zijn de nadelen van een podcast voor recruitment?
Een podcast voor recruitment kan ook nadelen hebben. Houd daar ook rekening mee voordat je aan een podcast begint.
Tijdrovend Het organiseren, produceren en promoten van een podcast kan veel tijd en energie in beslag nemen. Dit is helaas vaak niet anders, zeker als je echt streeft naar een professionele productie.
Technisch uitdagend Een podcast maken vereist nogal wat technologische kennis. Heb je deze kennis niet zelf in huis, dan moet je de hulp inroepen van andere partijen. Er zijn veel (marketing)bedrijven die podcasts voor je kunnen verzorgen, maar het houdt wel een extra investering in.
Lastig meetbaar Hoe goed scoort je podcast? Dit is niet altijd even eenvoudig te meten. Dashboards van podcasts hosts bieden wel statistieken, maar de vraag is dit ook de statistieken zijn waar jij naar op zoek bent. In ons artikel Zo start je een Employer Brand Podcastvertellen we hier meer over.
Concurrentie Steeds meer bedrijven starten een podcastserie. Ook jouw concurrenten kunnen in die groep vallen. Het kan dan soms een uitdaging zijn om inhoud te maken die goed opvalt bij potentiële kandidaten. Het advies? Probeer zo vaak mogelijk authentieke, en dus originele content te maken!