Podcast voor Recruitment: is dit effectief?

Podcast voor Recruitment: is dit effectief?
Je wilt een podcast starten om nieuwe kandidaten te werven. Maar is een recruitment podcast wel effectief? Check de voordelen en de nadelen.

Wat is een podcast?

Een podcast is een online audiouitzending. Je kunt het vergelijken met een radioprogramma.

Wat bespreek je in een podcast?

In een podcast kun je talloze onderwerpen bespreken die te maken hebben met je bedrijf. Dit biedt kansen voor recruitment: door te luisteren naar de verhalen over (het reilen en zeilen van) een bedrijf leren potentiële kandidaten het bedrijf goed kennen. In een podcast kun je zelfs direct vacatures onder de aandacht brengen.

Wat zijn de voordelen van een podcast voor recruitment?

Een bedrijfspodcast uitzenden heeft verschillende voordelen voor recruitment.
  1. Sterk informatief
    Een podcast duurt gemiddeld 20 tot 45 minuten, maar er zijn podcasts van een uur of zelfs drie uur. Dit betekent dat je heel veel informatie voor kandidaten in één podcast kunt verwerken. Sterker nog: je biedt diepgang. Je kunt bijvoorbeeld direct meer vertellen over een openstaande vacature. En over wat voor type kandidaat je precies zoekt.
  2. Verhalend, dus boeiend
    In een podcast laat je medewerkers aan het woord. Zij vertellen verhalen over hun werk, over hun uitdagingen, hun successen en over het bedrijf. Verhalen vertellen noem je ook wel storytelling. En door storytelling houd je de aandacht van luisteraars, in dit geval potentiële kandidaten, goed vast.
  3. Geloofwaardig
    Persoonlijke verhalen komen geloofwaardiger over dan reclame-uitingen. Potentiële kandidaten horen je medewerkers zelf vertellen over hun ervaringen en dat zorgt voor vertrouwen. Maar er gebeurt nog meer: via de verhalen van je medewerkers leren de kandidaten je bedrijf en bedrijfscultuur beter kennen. Ze kunnen zo beter bepalen of ze een cultural fit zijn voor het bedrijf.
    Een podcast is geen vervanging voor een vacature. Het is de bedoeling dat een uitzending verdieping biedt op de vacature.
  4. Uniek materiaal
    De verhalen van je medewerkers zijn persoonlijk, en dus uniek. Je bedrijf als geheel krijgt zo ook een uniek gezicht. En dat is goed voor je employer branding: je bedrijf onderscheidt zich van andere bedrijven en dat kan kandidaten aantrekken die daadwerkelijk bij je bedrijf passen.
  5. Blijk van expertise
    In een podcast kun je persoonlijke verhalen van medewerkers en informatie over vacatures delen. Maar je medewerkers kunnen in de podcast ook hun kennis delen. Dit biedt een podcast veel meerwaarde, want kandidaten kunnen zo bepalen of ze met een bedrijf te maken hebben dat verstand heeft van zaken.
  6. Motiverend effect
    Kandidaten kunnen meeleven met een verhaal van een medewerker. Misschien denken ze: ‘Goh, ik snap het gevoel bij dit succes’ of ze denken: ‘Hmm, ik zou dit anders hebben gedaan.’ Dit is een zeer goede ontwikkeling, want de kandidaat ziet zichzelf zo al in een rol en dit kan tot concrete stappen leiden om te solliciteren!
  7. Laagdrempelig gebruik
    Kandidaten kunnen een podcast overal beluisteren. Bijvoorbeeld tijdens het wandelen, koken of autorijden. Het beluisteren kan zelfs als een vorm van ontspanning voelen. Voor beeld én geluid moeten mensen zich namelijk veel meer concentreren.
  8. Breed bereik
    Podcasts worden vaak gedeeld. Mensen vinden het ook leuk om over podcasts te praten. De kans is dus aanwezig dat je podcast breed gedeeld wordt. En ja, een groot bereik betekent ook meer kans op aanmeldingen van sollicitanten, eventueel zelfs van passief werkzoekenden.

Wat zijn de nadelen van een podcast voor recruitment?

Een podcast voor recruitment kan ook nadelen hebben. Houd daar ook rekening mee voordat je aan een podcast begint.
  1. Tijdrovend
    Het organiseren, produceren en promoten van een podcast kan veel tijd en energie in beslag nemen. Dit is helaas vaak niet anders, zeker als je echt streeft naar een professionele productie.
  2. Technisch uitdagend
    Een podcast maken vereist nogal wat technologische kennis. Heb je deze kennis niet zelf in huis, dan moet je de hulp inroepen van andere partijen. Er zijn veel (marketing)bedrijven die podcasts voor je kunnen verzorgen, maar het houdt wel een extra investering in.
  3. Lastig meetbaar
    Hoe goed scoort je podcast? Dit is niet altijd even eenvoudig te meten. Dashboards van podcasts hosts bieden wel statistieken, maar de vraag is dit ook de statistieken zijn waar jij naar op zoek bent. In ons artikel Zo start je een Employer Brand Podcast vertellen we hier meer over.
  4. Concurrentie
    Steeds meer bedrijven starten een podcastserie. Ook jouw concurrenten kunnen in die groep vallen. Het kan dan soms een uitdaging zijn om inhoud te maken die goed opvalt bij potentiële kandidaten. Het advies? Probeer zo vaak mogelijk authentieke, en dus originele content te maken!
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Big Five Persoonlijkheidstest: test je kandidaat

Hoe past de persoonlijkheid van een kandidaat bij een functie of binnen een team? Test deze kandidaat met de Big Five persoonlijkheidstest.

AI Tools voor Recruitment

Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?

De voordelen van AI voor Recruitment

Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.