Wat zijn de 7 kansen van AI-tools in recruitment marketing?
Je wilt je recruitmentmarketing slimmer, sneller en effectiever maken. Tegenwoordig denk je dan meteen aan het gebruik van AI (Artificial Intelligence), maar welke kansen biedt het precies?
Tijdbesparing AI-tools automatiseren repetitieve taken, zoals het zoeken naar cv’s, het screenen van kandidaten en het schrijven van vacatureteksten. Dit helpt om de time-to-hire te verkorten.
Betere screeningAI-tools kunnen analyseren of een kandidaat geschikt is voor een functie. Maar alleen als je vooraf duidelijke selectiecriteria vastlegt van waaruit de tool de gegevens van de kandidaat kan beoordelen.
Minder bias AI-algoritmen kunnen bias in het selectieproces helpen te verminderen. Ze beoordelen kandidaten objectief op ervaring en vaardigheden en niet op persoonlijke kenmerken. Althans, dit is wel de bedoeling. Check dit onderwerp ook hieronder bij ‘Valkuilen’.
Meer ondersteuning Chatbotsworden steeds vaker ingezet om dag en nacht vragen van kandidaten te beantwoorden. Ze geven informatie over het sollicitatieproces en dat bespaart tijd in de communicatie.
Betere kandidaatervaring Chatbots en automatische e-mailupdates verbeteren de candidate experience. Een vlot en vriendelijk contact via deze tools draagt namelijk bij aan een positieve indruk van je bedrijf, zelfs als de kandidaat halverwege toch afziet van de sollicitatie.
Snellere onboarding AI versnelt de onboarding door automatisch de gegevens van medewerkers in systemen te plaatsen. Je kunt ook met AI ook gepersonaliseerde trainingsprogramma’s aanbieden, inclusief voorspellingen over geschikte trainingen.
Meer inzichten AI-tools helpen bij het opstellen van polls en enquêtes. Die heb je misschien nodig om een beeld te krijgen van de werknemerstevredenheid. De inzichten vanuit deze onderzoeken gebruik je om je recruitmentproces te verbeteren.
Train je medewerkers goed in het gebruik van AI. Verkeerd gebruik zorgt namelijk snel voor foutieve beoordelingen van kandidaten.
Wat zijn de valkuilen van AI-tools in recruitment marketing?
Het gebruik van AI voor recruitment is niet zonder risico. Let dan ook zeker op deze valkuilen als je AI-tools aanschaft en inzet om kandidaten te werven en te selecteren.
Toch nog steeds bias in data Hoewel sommige AI-tools steeds minder bias vertonen, kan het toch gebeuren dat een kandidaat op verkeerde aannames wordt beoordeeld. Vertrouw dus nooit zomaar blind op AI-output. Zonder een grondige evaluatie kun je namelijk moeilijk verantwoorden waarom je een bepaalde kandidaat wel of niet kiest.
Niet-kwalitatieve data Los van bias: sommige AI-tools zijn net zo goed als de input die ze krijgen. Zo worden ze immers getraind. Is jouw data (de input) verouderd, incompleet of niet kloppend? Dan kun je dit ook van de AI-output verwachten. Zorg daarom voor kloppende, goed gestructureerde datasets vóórdat je met AI-tools aan de slag gaat.
Onpersoonlijk contact Een AI-tool, zoals een chatbot, is weliswaar getraind om gesprekken met kandidaten te voeren. Maar vaak wisselt die vooral (standaard) antwoorden op (standaard) vragen uit. Een menselijk gesprek zit er daardoor vaak niet in, terwijl kandidaten daar soms juist behoefte aan hebben, zeker als ze vragen stellen die misschien minder standaard, maar wel belangrijk zijn. Blijf dus ook zelf in contact met je kandidaten.
Kies voor een AI-tool die aan je bestaande systemen, bijvoorbeeld een ATS-systeem, gekoppeld kan worden.
Wankele privacybescherming AI-tools verwerken vaak persoonsgegevens. Maar de vraag bij sommige tools is of zij wel voldoen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Voorkom privacyproblemen, boetes of andere juridische ellende en let erop dat je een tool aanschaft die privacybescherming wél op orde heeft.
Gebrek aan expertise over AI Kiezen voor een AI-tool kan een opgave zijn als je niet precies weet aan welke eisen de tool moet voldoen. Ook het implementeren en gebruiken van de tool kost tijd en inzet. Veel bedrijven hebben geen AI-expert paraat staan die ervoor kan zorgen dat het hele traject goed verloopt. Verdiep je dus goed in waar je voor kiest. Zorg daarna voor trainingen en een duidelijk AI-(gebruiks)beleid.
Ook kandidaten gebruiken AI-tools... Stel, je maakt met AI een vragenlijst om de motivaties van een kandidaat te peilen. Of je schrijft vacatureteksten met AI. Kandidaten kunnen zelf AI-tools inzetten om te reageren op vacatures of vragenlijsten. Je krijgt dan misschien gelikte en/of standaardreacties terug, waardoor je geen goede inschatting kunt maken van de kennis, vaardigheden en cultural fit van de kandidaat.
Conclusie
Gebruik AI-tools vooral als ondersteuning voor je recruitment marketing. Kies de tool die het beste voldoet qua implementatie, gebruik en regelgeving. Blijf daarna wel uitgaan van je eigen kennis en expertise: jij hebt immers zelf al (veel) kandidaten ‘live’ beoordeeld.