Waarom zou je de candidate experience meten? En hoe doe je dat? Wij leggen het uit en delen de beste tools om te gebruiken.
De kandidaatservaring of kandidaatsbeleving is belangrijk voor kandidaten, tijdens het wervingsproces. Die experience begint bij het eerste contact met een vacature. En loopt door tot en met de uiteindelijke beslissing. Hoe optimaliseer je de beleving van sollicitaties, communicatie, de gesprekken en de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen? Meten = weten.
Het meten van de Candidate Experience biedt voordelen voor zowel organisaties als voor kandidaten. Pas als je de ervaring meet krijg je tools in handen om die te verbeteren. Andersom profiteren daarvan de kandidaten, omdat zij een betere beleving krijgen als ze solliciteren. Wij leggen je in dit artikel uit hoe je dat aanpakt.
Wat is de Candidate Experience?
De Candidate Experience is de ervaring van kandidaten, tijdens het sollicitatieproces. Het gaat om alle interacties die een kandidaat heeft met jou als mogelijke werkgever. Je kunt denken aan het opstellen van de vacaturetekst, de eerste (online) sollicitatie, de verwerking van de sollicitatie, een uitnodiging voor een gesprek, het gesprek en de feedback daarop.
Bij een positieve experience voelt de kandidaat zich gewaardeerd en gerespecteerd. Dat geldt bij de beslissing om iemand aan te nemen, én bij de beslissing om iemand af te wijzen.
Waarom is het belangrijk om deze te meten?
Zonder de Candidate Experience te meten kun je die onmogelijk verbeteren. Pas als je meet hoe kandidaten de ervaring beleven krijg je data in handen om verbeteringen door te voeren. Of om vast te stellen wat er goed gaat, dus voordelen oplevert voor jouw organisatie en de kandidaten.
Benieuwd naar de redenen waarom andere organisaties de Candidate Experience meten?
- Sterk (werkgevers)merk opbouwen
De belangrijkste reden waarom organisaties de Candidate Experience meten is het opbouwen van een sterk (werkgevers)merk. Als kandidaten een goede ervaring hebben tijdens het solliciteren is de kans groot dat ze dit delen met anderen. Zelfs als ze de baan niet krijgen kan een positieve ervaring leiden tot aanbevelingen bij vrienden, familie of collega’s. Ondertussen kunnen kandidaten natuurlijk ook klanten zijn of worden. Een goede ervaring tijdens een sollicitatie draagt daardoor bij aan zowel het werkgeversmerk als het merk in het algemeen. - Topkandidaten aantrekken
Wil je topkandidaten aantrekken? Dan zal je een uitstekende kandidaatservaring moeten bieden. De beste kandidaten verwachten de beste sollicitatieprocedure, met aandacht voor wat zij belangrijk vinden. Investeer in de beleving van kandidaten. Dan vallen er tijdens het sollicitatieproces zo min mogelijk kandidaten aan, dus heb je de beste kans om toptalenten aan te trekken. - Kortere time-to-hire
Puur praktisch kan het meten van de Candidate Experience bijdragen aan een kortere time-to-hire. Stel vast waar het eventueel efficiënter kan, omdat er bijvoorbeeld veel tijd gaat zitten in het reageren op de sollicitatiebrieven van kandidaten. Bedenk een proces om de ingekomen sollicitaties soepeler te verwerken, zodat kandidaten sneller antwoord krijgen (en de time-to-hire omlaag kan).
In algemene zin draagt een betere Candidate Experience bij aan een fijnere bedrijfscultuur. Een positieve beleving bij kandidaten bewijst dat je waarde hecht aan mensen, vanaf het eerste contactmoment.
Dat draagt vervolgens bij aan het behoud van medewerkers, omdat ze zich vanaf het begin gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Ze ervaren een sterkere verbondenheid met jouw organisatie, waardoor het verloop waarschijnlijk lager is. Je houdt makkelijker talent vast, terwijl je ondertussen nieuwe topkandidaten aantrekt.
Hoe kun je de Candidate Experience meten?
Kwalitatief meten
Je kunt de Candidate Experience zowel kwalitatief als kwantitatief meten. Kwalitatief haal je diepgaande inzichten op, met eventuele contextuele informatie. Je kunt denken aan:
- Diepte-interviews
Tijdens gesprekken met kandidaten verzamel je gedetailleerde feedback over hun ervaringen tijdens het sollicitatieproces. Je krijgt diepgaande inzichten in hun ervaringen. Die inzichten gaan vaak verloren in kwantitatieve data. Houd er wel rekening mee dat deze interviews veel tijd kosten. Bovendien zijn ze lastig te standaardiseren. - Focusgroepen
Organiseer groepsdiscussies met kandidaten, om hun ervaringen te peilen. Dit kan gedetailleerde feedback opleveren, vooral als er een gesprek tussen kandidaten ontstaat over de Candidate Experience zoals ze die hebben beleefd. Een nadeel kan zijn dat de groepsdynamiek sommige kandidaten beïnvloedt om niet (al) hun werkelijke gevoelens te uiten. - Enquêtes
Stel kandidaten gerichte vragen, om hun feedback te verzamelen. Gesloten vragen laten zich makkelijker analyseren, maar open vragen kunnen meer gedetailleerde feedback opleveren. Probeer een balans te vinden, om zoveel mogelijk waardevolle inzichten op te halen.
Kwantitatief meten
Aanvullend kun je de Candidate Experience kwantitatief meten. Meet bijvoorbeeld:
- Net Promotor Score (NPS)
Meet de bereidheid van kandidaten om jouw organisatie aan te bevelen aan anderen, op een schaal van 0 tot 10. Het is een eenvoudige en gestandaardiseerde maatstaf, die zich dus makkelijk laat vergelijken. Maar, het levert weinig informatie op over het ‘waarom’ achter de antwoorden. - Candidate Satisfaction Score (CSAT)
Meet de tevredenheid over het sollicitatieproces. Je verzamelt gerichte feedback over de verschillende delen van het proces. Houd er rekening mee dat ook hierbij soms meer context nodig is om de antwoorden goed te interpreteren.
Benieuwd naar de tools die je hiervoor kunt gebruiken?
Je kunt de Candidate Experience meten met:
- SurveyMonkey
SurveyMonkey is een gebruiksvriendelijke tool, dankzij de eenvoudige interface. Je kunt verschillende soorten vragen stellen en logica gebruiken, bijvoorbeeld voor vervolgvragen. Bovendien zijn er handige sjablonen beschikbaar om snel een professioneel ogende enquête op te stellen. - Google Forms
Google Forms is gratis beschikbaar. Bovendien integreert de software met bijvoorbeeld Google Sheets. Er zijn sjablonen beschikbaar, die je naar wens kunt aanpassen. De analyseopties zijn eenvoudig, maar voldoende voor de gemiddelde enquête. - Applicant Tracking Systems (ATS)
ATS-systemen zoals Greenhouse, Lever en Workable kunnen je helpen om de Candidate Experience te meten. Het zijn geïntegreerde feedbacksystemen, om de waardering door kandidaten van de verschillende stappen tijdens de werving te meten.
Zoek je de meest geavanceerde tool om de Candidate Experience te meten? Probeer dan Qualtrics. Professionals gebruiken deze software om klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoeken te doen. Houd er rekening mee dat het een geavanceerde tool is, met (relatief) hoge kosten. Het kost bovendien wat tijd om er handig mee te worden.