Aan het inhuren van oproepkrachten zitten verschillende voordelen. Je hoeft medewerkers bijvoorbeeld alleen te betalen voor de uren die ze daadwerkelijk werken. Je zit dus niet aan een vast maandloon en bijbehorende sociale premies vast. Ook kun je makkelijk opschalen als je een drukke periode tegemoet gaat. Welke contracten kun je aanbieden aan oproepkrachten?
Betekenis oproepkracht
Soms bestaat er wat verwarring over wat een oproepkracht precies betekent. Daarom nemen we eerst de basics nog even door. Iemand is een oproepkracht als de overeenkomst aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Geen werk, geen loon
Je betaalt een oproepkracht alleen uit voor de uren waarvoor ze zijn opgeroepen. Is er geen werk? Dan krijgen ze ook geen loon. - Ongelijkmatige uren
Het aantal uren dat iemand werkt staat niet vast. De ene maand roep je iemand 10 uur op, de andere maand 30. De beloning is dus ook iedere maand anders. - Het staat op de loonstrook
Het is verplicht om op de loonstrook te vermelden dat het om een oproepovereenkomst gaat.
Contracten voor oproepkrachten
Wil je werken met oproepkrachten? Dan zijn er drie contracten die je medewerkers kunt aanbieden: een oproepcontract met voorovereenkomst, een nulurencontract en een min-maxcontract. We zullen ze hieronder een voor een afgaan, zodat je kunt kiezen welk contract het beste past bij jouw bedrijf.
1. Oproepcontract met voorovereenkomst
Geef je iemand een oproepcontract met voorovereenkomst? Dan mag de medewerker de oproep ook afwijzen. Gaat hij of zij wel in op de oproep? Dan moet je een tijdelijke arbeidsovereenkomst opstellen voor die specifieke periode.
Geef je iemand drie keer op rij een tijdelijk contract? Dan moet je iemand daarna een vast dienstverband geven. Dat geldt ook als de tijdelijke contracten gezamenlijk langer dan drie jaar duren.
2. Nulurencontract
Aan een nulurencontract zitten wat meer haken en ogen. Er gelden verschillende regels voor zowel de werkgever als de werknemer.
We zetten de kenmerken van het nulurencontract op een rijtje:
- Geen vaste uren
Er worden geen afspraken gemaakt over de hoeveelheid uren die iemand gaat werken. - Oproepverplichting
Roep je iemand op? Dan is hij of zij verplicht om te komen. - Alleen loon bij werk
De eerste zes maanden is het zo dat je alleen de uren hoeft te betalen die iemand werkt. - Loondoorbetalingsverplichting
Na zes maanden veranderen de regels. In principe moet je iemand met een nulurencontract doorbetalen, ook als er geen werk is of je diegene niet oproept. In de cao staan de specifieke regels over loondoorbetalingsverplichtingen. - Minstens 3 uur betalen
Ook als je iemand voor maar 1 uur oproept, moet je alsnog minimaal 3 uur loon uitbetalen.
3. Min-maxcontract
Dit oproepcontract geeft zowel de werkgever als de werknemer wat meer zekerheid. Bij een min-maxcontract spreek je met de medewerker een minimum en een maximum aantal te werken uren per week, maand of jaar af. Dit noemen we garantie-uren.
Bij deze overeenkomst moet je met de volgende zaken rekening houden.
- Altijd loon
Of je iemand nu oproept of niet, je moet altijd het minimum aantal uren uitbetalen dat in de overeenkomst is opgenomen. - Loon voor gewerkte uren
Werkt iemand meer dan de garantie-uren? Dan betaal je die uren uit. Uiteraard tot het maximum aantal oproepbare uren. - Oproepverplichting
De medewerker is verplicht om te komen opdagen als je hem of haar oproept, maar nooit meer dan het maximale aantal afgesproken uren. - Loondoorbetalingsverplichting
Heb je iemand langer dan zes maanden in dienst? Dan geldt in principe de loondoorbetalingsverplichting. Je moet iemand dan altijd doorbetalen, ook als er geen werk is. Sla de cao erop na voor de exacte regelingen.
Algemene regels oproepkracht
Naast de drie specifieke contracten voor oproepkrachten, gelden er ook algemene regels. Hier moeten zowel werkgevers als werknemers zich aan houden.
- Oproeptermijn
Je moet iemand minstens 4 dagen van tevoren schriftelijk of elektronisch oproepen om te komen werken. Dat kan een belletje, mailtje of WhatsApp zijn. Roep je iemand korter van tevoren op? Dan mag er geweigerd worden. - Doorbetaling
Zeg je iemand binnen 4 dagen af of verander je de werktijden? Dan moet je de oproepkracht het loon betalen waarvoor je hem in eerste instantie hebt opgeroepen. - Vermelden op loonstrook
Op iedere loonstrook moet staan dat het om een oproepovereenkomst gaat. - Vaste uren aanbieden
Je mag iemand een jaar lang als oproepkracht laten werken. Na dat jaar ben je verplicht iemand vaste uren aan te bieden. Dat mag de werknemer wel weigeren. In dat geval kun je opnieuw een oproepcontract zonder vaste uren aanbieden.
Voor seizoenswerk kan in de cao staan dat er geen minimale oproep- en opzegtermijn geldt.
Cao is leidend - In de cao kunnen andere afspraken staan dan degene die in dit artikel vermeld staan. De cao is leidend, dus controleer deze altijd voordat je een contract opstelt.