Inhoud
Wat is employer branding?
Hoe belangrijk is employer branding?
Hoe bouw je een employer branding strategie? 5 stappen
Hoe versterk je je employer brand?
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
In een concurrerende arbeidsmarkt zetten bedrijven employer branding in om toptalent te vinden en werknemers te behouden.
Het aantrekken en behouden van personeel is en blijft een grote uitdaging voor werkgevers en HR-managers. Je kunt alvast een vacature plaatsen en wachten op reacties. Als je echter geen personeel kunt vinden, zul je wellicht aandacht moeten besteden aan je reputatie als werkgever. Hoe transformeer je je bedrijf tot een organisatie waar iedereen wil werken en geen enkele werknemer wil vertrekken? De oplossing kan liggen in wat men noemt employer branding.
Het begrip wordt gebruikt om de complexe stappen te beschrijven die worden genomen om het werkgeversimago van een bedrijf op te bouwen en ontwikkelen. De term ‘employer brand' verscheen voor het eerst in 1996 in een artikel van Tim Ambler en Simon Barrow in het Journal of Brand Management.
Een bedrijf dat erkend wordt als uitmuntende werkgever heeft een voorsprong als het gaat om het werven van het best mogelijke talent. Hier zijn enkele voordelen:
Stap 1: Definieer je Employee Value Proposition (EVP)
De volgende vragen helpen je bij het opstellen van je mission statement:
Stap 2: Analyseer je doelgroep en kies communicatiekanalen
Hoe ziet je publiek eruit? Welke contactmomenten heb je met klanten? Hoe kun je ze bereiken? Hoe communiceer je je positioneringsstatement uit stap 1 richting je doelgroep(en)? Denk bijvoorbeeld aan:
Stap 3: Maak een arbeidsmarktcommunicatieplan
Verleg je aandacht nu naar het inhoudelijke en beantwoord de volgende vragen:
Publiceer regelmatig content, zodat social media gebruikers je kunnen gaan volgen. Een content strategie als onderdeel van het arbeidsmarktcommunicatieplan kan dienen als leidraad.
Stap 4: Werf nieuwe werknemers
Bij deze stap vallen activiteiten voor employer branding en recruitment marketing samen. Je werkgeversmerk draagt immers direct bij aan het succes van je wervingsactiviteiten.
Stap 5: Behoud medewerkers voor het bedrijf
Laat het niet bij de positieve indruk uit de sollicitatieprocedure alleen. Werk ook op de werkvloer doorlopend aan het werkgeversimago. Benut interne communicatiekanalen en benadruk geboden voordelen voor werknemers. Deze hoeven overigens niet altijd financieel te zijn. Een arbeidsovereenkomst kan ook een passage over een goede balans tussen werk en privéleven met een optie tot thuiswerken bevatten. Ondervraag je bestaande werknemers: wat vinden zij leuk aan hun baan en werkplek? Wat kan er beter?
Administratief medewerker of schoonmaker, tevreden werknemers zijn productieve werknemers. Met deze maatregelen versterk je je employer brand.