Michiel van der Avoird
Head of Content & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl

Delen

Referral recruitment | Betekenis, doel & voordelen (2020)

door Michiel van der Avoird
15 juli 2020 • 85x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

Wat is referral recruitment? Welke voordelen brengt deze manier van acquisitie plegen met zich mee voor werkgevers en werknemers?

Personeel werven is geen eenvoudige klus. Een functieprofiel opstellen, vacature plaatsen, cv's lezen, sollicitatiegesprekken organiseren en het kaf van het koren scheiden: het vraagt allemaal veel tijd en energie. Welke voordelen brengt werving via werknemersverwijzingen (Engelse vertaling: employee referral recruitment) met zich mee? Hier vind je de antwoorden.

Wat is referral recruitment?

Bij recruitment via referrals kunnen medewerkers van een bedrijf potentiële kandidaten aanbevelen om een interne vacature in te vullen. Werving op basis van doorverwijzingen wordt vooral gebruikt om professionals voor moeilijk vervulbare functies te vinden. Een recruitmentcampagne moet gestructureerd zijn en zorgvuldig worden gepland, maar hoeft niet grootschalig en duur te zijn (zoals bij multinationals het geval is). Het hoeft alleen maar werknemers aan te moedigen en te betrekken.

Werving via mond tot mondreclame is uiteraard slechts één van vele manieren om nieuwe werknemers te vinden. Waar het ene bedrijf vasthoudt aan traditionele gebruiken (denk aan het klassieke getuigschrift), hecht het andere aan geavanceerde recruitmenttools en -systemen. Referral marketing is met name waardevol voor werkgevers die streven naar meer verbondenheid. Werknemers die met aanbevelingen komen, hebben meer inspraak in wie hun nieuwe collega's worden en voelen zich meer betrokken.
De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 52.761 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten

Hoe effectief is werving via aanbevelingen?

Deze methode is een van de meest efficiënte, rendabele en succesvolle manieren voor het vinden van nieuwe medewerkers. Het kan zowel bedrijfsresultaten verbeteren als het werknemersbehoud en de diversiteit binnen een organisatie positief beïnvloeden. HR-managers hoeven veel minder tools in te zetten. Interne doorverwijzingen zijn beter voor recruiter en kandidaat.

Statistieken
(Bron: Jobvite.com)
 
  • 46% van alle referrals blijft langer dan een jaar in dienst.
  • Voor de functie van verkoper resulteert deze manier van werven in de meeste nieuwe medewerkers.
  • 67% van de werkgevers en HRM-managers zegt dat het wervingsproces korter is (time to hire).
  • 51% zegt dat werving via aanbevelingen minder duur is.

Wat zijn de voordelen van referral recruitment?

1. Betere kandidaten
Je werknemers kennen je bedrijf als geen ander. Zij kunnen goed inschatten of een kandidaat over de juiste kwaliteiten beschikt. Tegelijkertijd zullen vaste medewerkers hun eigen reputatie niet op het spel willen zetten. De kans dat zij matige of ongeschikte kandidaten aanbevelen is daarom erg klein. Je eindigt met een uitstekende kandidatenpoule en komen alleen de beste professionals langs voor een kennismakingsgesprek.

2. Retentie van werknemers
Uit onderzoek blijkt dat werknemers die via een referral programma zijn aangenomen, gemiddeld langer in dienst blijven. Dit komt mede door de kwaliteit: de kandidaten die worden aangedragen passen beter in het functieprofiel en de rol. Door de transparante manier van aanwerven blijven ook bestaande medewerkers langer in dienst. Zij voelen meer verbondenheid met hun werkgever omdat ze daadwerkelijk iets bijdragen (lees: nieuwe collega's).

3. Sneller werven tegen lagere kosten
Pleeg je acquisitie via je werknemers? Dan leg je een deel van het werk in hun schoot en win je tijd. Je hoeft geen dure externe bureaus in te schakelen, recruitmentkosten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zelfs als je een wervingsbonus of vakantiedagen in het verschiet legt, ben je goedkoper uit.

4. Een sterker employer brand
Iedere werknemer wil voor een fijne baas werken. Besteed daarom aandacht aan je imago en reputatie als werkgever (employer branding). Creëer meer betrokkenheid en geef je personeel de kans om mee te denken over de toekomst van je bedrijf. Leg een extra bonus in het verschiet en laat je medewerkers nieuwe collega's aandragen.

Dit zijn slechts enkele van de vele voordelen van deze recruitmenttechniek. Werkgevers slaan de plank mis als ze er geen gebruik van maken.

Kom via ons platform in contact met 52.761 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten
Eindhoven 4 uur geleden aangemeld
Amsterdam 4 uur geleden aangemeld
Amsterdam 5 uur geleden aangemeld
Wageningen 6 uur geleden aangemeld
Almere 6 uur geleden aangemeld
Groningen 6 uur geleden aangemeld
Hoofddorp 7 uur geleden aangemeld
Beinsdorp 8 uur geleden aangemeld
Amsterdam 8 uur geleden aangemeld
Leusden 9 uur geleden aangemeld