Michiel van der Avoird
Head of Content & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl

Delen

Recruitment Marketing: betekenis, onderdelen & strategie

door Michiel van der Avoird
22 december 2020 • 89x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

Wat is recruitment marketing? Hoe helpt het je om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken? Welke technieken en strategieën pas je toe?

Wat is recruitment marketing?

De term ‘recruitment marketing' verwijst naar het geheel van strategieën en instrumenten dat een organisatie gebruikt om talent te werven, selecteren, boeien en binden. Het betreft hier de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces.

Wat zijn de belangrijkste elementen van recruitment marketing?

1. Employer branding
Onder het paraplubegrip ‘employer branding' vallen alle maatregelen die je kunt treffen om je te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Een krachtig employer brand weerspiegelt jouw bedrijfscultuur, waarden en missie. Goede content over je werkgevermerk is authentiek, relevant en overtuigend.

2. Employee Value Proposition (EVP)
Een Werknemer Waarde Voorstel (WWV) is het pakket aan ‘voordelen' dat je kandidaten in het vooruitzicht stelt. Wat maakt het werken bij jouw onderneming zo aantrekkelijk? Denk aan primaire en secundaire arbeidvoorwaarden zoals het salaris, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur en de werkomgeving.

3. Kandidaat-persona's
De kandidaat-persona is het prototype van een ideale werknemer voor een bepaalde rol. Het is de professional die precies in het profiel past en dus beschikt over de perfecte mix van persoonlijke kenmerken, vaardigheden en eigenschappen. Persona's geven richting aan je wervingsproces en ondersteunen je bij het vinden van geschikt talent.
De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 71.279 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten
4. Concurrentieanalyse
In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw recruitmentaanpak op een rij. Wat doe je goed? Wat is juist voor verbetering vatbaar? Ook identificeer je kansen en bedreigingen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe val je op? Wie zijn je concurrenten en wat doen zij om de beste kandidaten voor hun vacatures binnenboord te halen?

5. Candidate experience
Een optimale kandidaat-ervaring geeft je een strategisch voordeel. Hoe voorkom je dat topkandidaten voor een andere werkgever kiezen? Een aantal suggesties.
 
  • Formuleer heldere functieomschrijvingen.
  • Maak solliciteren zo gemakkelijk mogelijk.
  • Communiceer met kandidaten tijdens elke stap van het wervingsproces.
  • Geef aan wat een gegadigde kan verwachten bij het sollicitatiegesprek.
  • Laat het zo snel mogelijk weten als een sollicitant niet (meer) voor een positie in aanmerking komt.
  • Licht toe waarom een kandidaat niet geschikt is.
  • Geef aan dat je openstaat voor commentaar. Wat vinden werkzoekenden van jouw sollicitatieproces? Wat moet écht beter?
  • Leg een kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.

Welke recruitment marketing strategie kies jij?

Onder (online) recruitment marketing vallen zowel traditionele, als innovatieve technieken en strategieën. We benoemen 6 effectieve strategieën.

a) Content marketing
Kandidaten zullen niet solliciteren voordat zij zich hebben verdiept in jouw bedrijf, producten, diensten en werknemers. Met de volgende content ideeën begeleid je prospects door elke fase van het wervingsproces.

Fase 1: bewustwording
  • Bedrijfsnieuws
  • Blogs & infographics
  • Inzichten in de industrie
  • Werkgeversmerk
  • Vragenlijsten
  • Social media
  • (Online) netwerkevenementen

Fase 2: overweging
  • Employee Value Proposition en bedrijfsmissie
  • Periodieke nieuwsbrief
  • Webinars
  • Door medewerkers gegenereerde content (user-generated content)
  • Social media

Fase 3: beslissing
  • Functieomschrijvingen en -eisen
  • Recensies en testimonials
  • Gepersonaliseerde landingspagina's
  • Foto's en video's van HR-evenementen
  • Talentenpools

b) Vacatures plaatsen op matchingplatforms
Een effectieve advertentie bevat een passende vacaturetitel, salarisindicatie, kort lijstje met functie-eisen, doelgroepomschrijving, gewenst of vereist opleidingsniveau, aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en bedrijfsbeschrijving. Een vermelding is pas effectief als deze is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), vacaturesites, Google for Jobs en mobiele weergave.

Op Werkzoeken.nl kun je:
c) Job marketing via carrièresites
Essentiële informatie en content op een carrièrepagina:
  • openstaande vacatures, inclusief functieomschrijving, -eisen en secundaire arbeidsvoorwaarden;
  • een aantrekkelijke waardepropositie (boven de vouw);
  • missie en bedrijfswaarden;
  • boeiende foto's, video's en illustraties;
  • testimonials van werknemers;
  • een inkijkje in de bedrijfscultuur;
  • call-to-actions (CTA's) om het solliciteren te vergemakkelijken; en
  • een uiteenzetting van de sollicitatieprocedure.

d) Social media recruitment
Dit is de praktijk van het identificeren, aantrekken en aannemen van zowel actieve als passieve werkzoekenden via sociale netwerken.

e) E-mail marketing
Bij correct gebruik kan e-mailmarketing een uiterst effectief kanaal zijn voor recruiters om in contact te komen met potentiële kandidaten (en klanten). Hoe pak je dat aan?
 
  • Stel een e-maillijst samen
  • Identificeer je publiek en formuleer (marketing)doelstellingen
  • Segmenteer in doelgroepen
  • Personaliseer je e-mails
  • Verwerk relevante en waardevolle content in je bericht
  • Breng duidelijke CTA's aan
  • Voeg social media sharing buttons toe
  • Schrijf een overtuigende onderwerpregel
  • Optimaliseer voor elke schermgrootte
  • Verstuur een testmail
  • Voer A/B tests uit
  • Maak uitschrijven eenvoudig (verplicht)
  • Werk je mailinglijst regelmatig bij

f) Referral recruitment
Deze wervingsmethode betrekt werknemers bij het wervingsproces. Zij delen vacatures van hun werkgever in hun eigen netwerk en komen vervolgens met aanbevelingen voor openstaande posities.

Kom via ons platform in contact met 71.279 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten
Cuijk 5 uur geleden aangemeld
Zaandam 5 uur geleden aangemeld
Roosendaal 6 uur geleden aangemeld
Pijnacker 6 uur geleden aangemeld
Capelle aan den IJssel 7 uur geleden aangemeld
Rotterdam 8 uur geleden aangemeld
Zeewolde 20 uur geleden aangemeld
Voorschoten 22 uur geleden aangemeld
Breda 23 uur geleden aangemeld
Eindhoven Gisteren aangemeld