Wat is recruitment marketing? Hoe helpt het je om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken? Welke technieken en strategieën pas je toe?
De term ‘recruitment marketing' verwijst naar het geheel van strategieën en instrumenten dat een organisatie gebruikt om talent te werven, selecteren, boeien en binden. Het betreft hier de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces.
Onder het paraplubegrip ‘employer branding' vallen alle maatregelen die je kunt treffen om je te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Een krachtig employer brand weerspiegelt jouw bedrijfscultuur, waarden en missie. Goede content over je werkgevermerk is authentiek, relevant en overtuigend.
Een Employee Value Proposition (Werknemer Waarde Voorstel) is het pakket aan ‘voordelen' dat je kandidaten in het vooruitzicht stelt. Wat maakt het werken bij jouw onderneming zo aantrekkelijk? Denk aan primaire en secundaire arbeidvoorwaarden zoals het salaris, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur en de werkomgeving.
De kandidaat-persona is het prototype van een ideale werknemer voor een bepaalde rol. Het is de professional die precies in het profiel past en dus beschikt over de perfecte mix van persoonlijke kenmerken, vaardigheden en eigenschappen. Persona's geven richting aan je wervingsproces en ondersteunen je bij het vinden van geschikt talent.
In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw recruitmentaanpak op een rij. Wat doe je goed? Wat is juist voor verbetering vatbaar? Ook identificeer je kansen en bedreigingen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe val je op? Wie zijn je concurrenten en wat doen zij om de beste kandidaten voor hun vacatures binnenboord te halen?
Kandidaten zullen niet solliciteren voordat zij zich hebben verdiept in jouw bedrijf, producten, diensten en werknemers. Met de volgende content ideeën begeleid je prospects door elke fase van het wervingsproces.
Fase 1: bewustwording
Fase 2: overweging
Fase 3: beslissing
Een effectieve advertentie bevat een passende vacaturetitel, salarisindicatie, kort lijstje met functie-eisen, doelgroepomschrijving, gewenst of vereist opleidingsniveau, aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en bedrijfsbeschrijving. Een vermelding is pas effectief als deze is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), vacaturesites, Google for Jobs en mobiele weergave.
Op Werkzoeken.nl kun je:
Essentiële informatie en content op een carrièrepagina:
Dit is de praktijk van het identificeren, aantrekken en aannemen van zowel actieve als passieve werkzoekenden via sociale netwerken.
Bij correct gebruik kan e-mailmarketing een uiterst effectief kanaal zijn voor recruiters om in contact te komen met potentiële kandidaten (en klanten). Hoe pak je dat aan?
Deze wervingsmethode betrekt werknemers bij het wervingsproces. Zij delen vacatures van hun werkgever in hun eigen netwerk en komen vervolgens met aanbevelingen voor openstaande posities.