Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl

Delen

Elevator Pitch: een presentatie over jezelf

door Michiel van der Avoird
7.931x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

Met een sterke elevator pitch zet je de kers op de taart. Of je nu een sollicitatiegesprek voert, een vergadering leidt of een presentatie houdt.

Hoe presenteer je jezelf? Hoe laat je zien wat je in huis hebt en wat je doel is? Uitgebreide levens- of werkervaring is niet strikt noodzakelijk om een pakkende pitch te kunnen houden. Met een aantal praktische tips en veel oefening kom je beslagen ten ijs.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator speech is een presentatie van maximaal 1 minuut over één onderwerp. In de context van werk zoeken is het een gestructureerde, kernachtige en doelgerichte presentatie over jezelf waarmee je van begin tot eind weet te boeien. Een zeer nuttige vaardigheid dus.

Waarom is het belangrijk?

Een pitch is een krachtig middel om jezelf, een product of dienst in een zo kort mogelijk tijdsbestek onder de aandacht te brengen en interesse te wekken. Zo'n betoog organiseert je gedachten en fungeert als script voor het communiceren van je meerwaarde als werknemer of werkgever. Het leert je om argumenten en ideeën in de juiste bewoordingen over te brengen. Ook komt het van pas als je op zoek gaat naar een andere baan.

De tekst gaat verder na dit blok
7.000+ Bedrijven zoeken via ons platform naar kandidaten als jij.

Bekijk alle vacatures

Hoe houd je een elevator pitch?

1. Leer van anderen
Laat je inspireren! Het internet staat vol met videopresentaties van anderen, van student tot sales medewerker. Hoe pakken zij het aan? Praat wat minder en luister wat meer op netwerkborrels. Verzamel perspectieven en leer jezelf beter presenteren. Wie ben je? Wat doe je? Waar ben je goed in? Wat wil je?

2. Houd het kort
Nogmaals: het doel van een dit type speech is om binnen 60 seconden een sterke indruk op je publiek te maken.

3. Benoem je sterkten, ken je zwakten
Waarin blink je uit? Of wat zijn de Unique Selling Points (USP's) van je bedrijf? Naast je sterkten is het nuttig om te weten waar je zwakten liggen. Gedragingen zoals te snel praten, herhalingen of zenuwachtig hakkelen hoeven niet per sé dealbreakers te zijn. Zo kan enthousiasme aanstekelijk werken, maar ook irriteren als praten overgaat in schreeuwen. Met een combinatie van zelfbewustzijn, ontspanning én wat men noemt ‘gezonde spanning' is je kans op succes het grootst.

4. Oefen met een doel voor ogen
Hoe kom je zo goed mogelijk voor de dag? Oefen je pitch voor verschillende mensen: van familieleden tot je buurvrouw, collega's en zakenlui. Vraag om feedback en scherp je verhaal aan. Na maanden research sta je eindelijk voor je potentiële werkgever. Begin niet over je wekenlange voorbereiding, houd koers. Communiceer op een duidelijke manier alléén het noodzakelijke. Helderheid is essentieel.

5. Verbeter je lichaamstaal
Belangrijker dan WAT we zeggen is HOE we iets zeggen. Het grootste deel van alle communicatie is immers non-verbaal. Let op de volgende best practices voor een betere lichaamstaal:

  • Houd oogcontact met de persoon of personen aan de andere kant van de kamer. Staar niet in het luchtledige. Doe je dat wel, dan lijk je ongeïnteresseerd of onoplettend. Naar de grond kijken is ook geen goed idee. Je wilt toch niet onzeker of onderdanig overkomen? Houd dus oogcontact en vergeet niet: een glimlach doet wonderen.
  • Een goede, rechtopstaande houding straalt vertrouwen en kracht uit. Druk je schouders naar achteren, houd je rug recht en je buik licht gespannen. We herhalen: vermijd nerveuze handgebaren en tics. Zit niet aan je haar of gezicht, wrijf niet in je handen.


6. Boei je publiek, creëer interactie
Je wilt je publiek raken, of dit nu bestaat uit twee of vijftig mensen. Wordt niet te emotioneel, maar houd het simpel. Je hoeft geen cabaretier te zijn om te kunnen boeien. Laat zien wie je bent, vertel bijvoorbeeld een anekdote uit je eigen leven. Noem je drijfveren. Benadruk je meerwaarde en, heel belangrijk, stel vragen om het gesprek te starten.

7. Behoud de controle, eindig met een CTA
Volledige controle op de effectiviteit van je pitch heb je natuurlijk niet, maar kleine trucs kunnen helpen. Zo kun je eindigen met een call-to-action om een reactie bij je publiek te ontlokken. Vraag bijvoorbeeld naar de contactgegevens van je luisteraar, of stel een intrigerende, afsluitende vraag die aanzet tot denken. Bied gespreksstof, schep zoveel mogelijk duidelijkheid en maak een onuitwisbare indruk.

7.000+ Bedrijven zoeken via ons platform naar kandidaten als jij.

Bekijk alle vacatures