Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.
Waarom wil je betrokkenheid creëren bij tijdelijke werknemers?
Tijdelijke werknemers kunnen uitzendkrachten, freelancers of seizoenarbeiders zijn. Door hen goed te behandelen blijven ze gemotiveerd om voor je te werken. Ook zijn ze bereid om het beste van zichzelf te geven. En er is nog een voordeel: tevreden ex-werknemers kunnen na afloop van hun contract positief over je organisatie spreken. Dit is goed voor je reputatie, ofwel voor je
employer branding.Betrokken medewerkers creëren: 10 tips
Hoe stimuleer je betrokkenheid bij tijdelijke werknemers? Eigenlijk gelden dezelfde regels als voor vaste werknemers. Deze regels vind je terug in de vorm van deze tien tips.
1. Leg zijn of haar rol duidelijk uit
Geef de tijdelijke werknemer een duidelijke uitleg over zijn of haar rol, maar ook over de organisatie als geheel. Wat zijn de doelen van de organisatie? Wat voor werkomgeving kan de medewerker verwachten? En wat verwacht je precies van de medewerker om de (doelen van de) organisatie te ondersteunen? Door situaties en verwachtingen goed uit te leggen, leg je al meteen een basis voor betrokkenheid.
2. Zorg voor een warme onboarding
Een goed begin is het halve werk. Zorg dus voor een warm welkom als de tijdelijke medewerker aan zijn of haar eerste werkdag begint. Koppel eventueel meteen een buddy of een
mentor aan de medewerker tijdens de
onboarding. Die kan de medewerker vanaf dag één de weg wijzen en mogelijk ook coachen.
Toon de medewerker alle relevante ruimtes en introduceer hem of haar aan het team. Wie zijn de teamleden en wat is hun rol? Laat elk teamlid dit even zelf kort vertellen. Geef de medewerker daarna voldoende tijd om op een ontspannen manier nog wat nader met iedereen kennis te maken. Zo ontstaat er al een goede basis voor een teamgevoel.
3. Bied zinvol werk en verantwoordelijkheid
Zinvol werk doen geeft een medewerker veel voldoening. Dit geldt voor zowel vaste als tijdelijke werknemers. Bied daarom werk aan dat ertoe doet en leg uit waarom je het belangrijk vindt dat dit werk wordt gedaan.
Koppel tegelijkertijd een bepaalde verantwoordelijkheid aan dit werk en geef de medewerker de vrijheid om voor een eigen aanpak te kiezen. Probeer in elk geval niet te
micromanagen: geef een medewerker altijd de kans om zowel leiderschap als eigenaarschap op zich te nemen.
4. Bied ontwikkelmogelijkheden
Tijdelijke medewerkers bloeien op als je ze kansen biedt om hun vaardigheden te verbeteren of om nieuwe vaardigheden te leren. Vraag hen daarom eerst wat ze graag zouden willen leren. Laat vervolgens zien dat je waarde hecht aan hun ontwikkeling: nodig ze uit voor deelname aan (interne) workshops, cursussen of trainingen. Faciliteer eventueel ook persoonlijke
coaching.Betrek tijdelijke medewerkers ook bij (de opzet) van nieuwe projecten binnen hun eigen of in een ander team. Zo krijgen ze ook meteen de kans om zich (op nieuwe vlakken) te bewijzen. Misschien is
job rotation zelfs wel een optie als de medewerker lang genoeg blijft?
Lees ook: Succesvol Prestatiemanagement: Tips en Voordelen5. Betrek hem of haar bij het team
Maak de medewerker duidelijk dat hij of zij volwaardig lid is van het team. Betrek hem of haar daarom bij alle teamvergaderingen en
teambuildingactiviteiten. Geef de medewerker ook dezelfde middelen en mogelijkheden als de vaste medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een laptop van de zaak, inclusief goede software.
Stimuleer tegelijkertijd de vaste teamleden om de medewerker op te nemen in het team en om hem of haar te helpen. Het is namelijk heel belangrijk dat de medewerker in een veilige, ondersteunende werkomgeving terechtkomt.
Een goede vertrouwensband is cruciaal om werknemersbetrokkenheid te creëren. Wees daarom altijd transparant over je verwachtingen en bedoelingen en laat je werknemer vanaf dag één merken dat je een sterk vertrouwen hebt in zijn of haar kunnen.
6. Geef regelmatig updates over je organisatie
Zorg ervoor dat tijdelijke medewerkers uitnodigingen krijgen voor meetings waarin je vertelt over de voortgang, de doelen en de resultaten van de organisatie. Zo sluit je deze medewerkers niet uit. Bovendien leren ze zo de organisatie (nog) beter te begrijpen en krijgen ze een groter besef van hun eigen rol binnen de organisatie. Door bijvoorbeeld een bedrijfsdoel concreet te koppelen aan wat zij dagelijks doen, vergroot je hun gevoel van betrokkenheid.
7. Toon interesse en luister naar feedback
Plan met je tijdelijke medewerker regelmatig korte meetings in. Vraag tijdens deze gesprekken hoe het met hem of haar gaat. Luister ook goed naar de feedback die de medewerker geeft. Is er een probleem? Toon empathie, maar moedig de medewerker ook aan om zelf oplossingen voor te stellen. Je betrekt hem of haar dan meteen bij de besluitvorming en dat vergroot het betrokkenheidsgevoel.
8. Erken en beloon prestaties
Erken en beloon de medewerker voor zijn of haar prestaties. Doe dit op dezelfde manier zoals je je vaste medewerkers zou erkennen en belonen. Bedank de medewerker bijvoorbeeld regelmatig voor het werk en bied eventueel ook een (financiële) bonus aan. Deze bonus kan klein of groot zijn, afhankelijk van wat je passend vindt voor de geleverde prestatie.
9. Bied een vooruitzicht aan
Je hebt een uitzendkracht, freelancer of seizoenswerker misschien nog eens nodig in de toekomst. Laat hem of haar dan zeker weten dat die nog eens welkom is. Misschien denk je er zelfs aan om de medewerker een vaste functie aan te bieden. Mocht de medewerker dit weigeren: vertel hem of haar dan dat de deur altijd openstaat.
10. Zorg voor een warme ‘offboarding’
Gaat de tijdelijke medewerker vertrekken? Als die relatief lang voor je organisatie heeft gewerkt, kun je denken aan een (klein) afscheidsfeest. Misschien is een lunch of borrel met het hele team een leuk idee. Misschien wil je ook een afscheidscadeau geven. Maar hoe je het afscheid ook invult: bedank de medewerker altijd voor zijn of haar bijdrage en zorg ervoor dat die met een prettig gevoel je organisatie verlaat.
Meer weten over medewerkersbetrokkenheid?
Je weet nu hoe je tijdelijke medewerkers op een nette manier kunt inwerken en begeleiden. Zo creëer je een fijne werkomgeving voor hen én je werkt op een eerlijke manier aan de reputatie van je organisatie. Wil je nog meer weten over het vergroten van medewerkersbetrokkenheid? Lees dan ook:
Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?