Wat doet een HR-manager?

Wat doet een HR-manager?
De HR-manager geeft leiding aan de HR-afdeling. Hij is dus de eindverantwoordelijke voor alle personeelszaken.

HR-manager word je niet zomaar. Daar heb je een geschikte opleiding en de nodige werkervaring voor nodig. Maar wat als je eenmaal HR-manager bent, hoe ziet je dag er dan uit? In dit artikel duiken we dieper in de taken en verantwoordelijkheden van een HR-manager. Verder behandelen we de opleidingsvereisten, benodigde vaardigheden en competenties en de werkplek waar je terechtkomt.

Taken van een HR-manager

Een HR-manager heeft vele taken en verantwoordelijkheden. Hoeveel het er precies zijn, is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en in welke branche je je bevindt. We gaan de belangrijkste taken hieronder af.

1. Aanspreekpunt voor werknemers

In veel bedrijven is de HR-manager het eerste aanspreekpunt voor werknemers. De onderwerpen variëren enorm. De HR-manager kan vragen over het contract verwachten, maar ook als vertrouwenspersoon moeten optreden. De vragen, wensen en problemen vertaalt de HR-manager vervolgens naar het management.

2. Wet- en regelgeving controleren

De wet- en regelgeving rondom personeel en arbeid is constant in beweging. Het is de verantwoordelijkheid van de HR-manager om hiervan op de hoogte te blijven. Het beleid en de contracten van het bedrijf moeten in overeenstemming zijn met de wet.

3. Eindverantwoordelijke HR-afdeling

De HR-afdeling houdt zich met veel zaken bezig. Denk aan de salarisadministratie, bonussen, ziekteverzuim, verlofregelingen, en ga zo maar door. De HR-manager geeft leiding aan de HR-afdeling en ziet erop toe dat alle regels worden nageleefd.

4. Schakel tussen werknemer en werkgever

De HR-manager is het aanspreekpunt voor werknemers, maar rapporteert ook aan het management. De HR-manager maakt beleid dat in overeenstemming is met de wensen van het bedrijf. Je kunt de HR-manager dus zien als de schakel tussen de twee.

5. Strategisch beleid maken

Voor het succes van een bedrijf is het belangrijk dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. De HR-manager is hier verantwoordelijk voor. Hij maakt strategisch personeelsbeleid. Dat wil zeggen: de bezettingsgraad moet op orde zijn en iedere werknemer heeft de tools om zijn functie goed uit te oefenen. Daar hoort ook het faciliteren van trainingen bij of eventueel het aanpassen van het takenpakket.

6. In- en uitstroom medewerkers faciliteren

Personeel komt en gaat, dat is een gegeven. De HR-manager zorgt ervoor dat dit proces soepel verloopt. Vanaf het moment dat de vacature wordt opgesteld totdat de werknemer het bedrijf weer verlaat, is de HR-manager betrokken. Denk aan het voeren van sollicitatie- en exitgesprekken en eventuele reorganisaties in goede banen leiden.

Hoe word je HR-manager?

Met de hbo-opleiding HRM kom je al een heel eind als je HR-manager wil worden. Maar ook aanverwante opleidingen zijn een optie, zoals arbeids- en organisatiepsychologie.

Naast een gedegen opleiding heb je ook relevante werkervaring nodig. In de meeste gevallen is dit minstens 3 jaar, maar voor senior functies kan ook 5 jaar een vereiste zijn.

Benodigde vaardigheden en competenties

Benieuwd hoe het profiel van een HR-manager eruitziet? Deze vijf competenties en vaardigheden heb je in ieder geval nodig als je dit beroep goed wil uitvoeren.

1. Communicatieve vaardigheden

De dag van een HR-manager bestaat voor een groot deel uit communicatie, of dat nu per e-mail of tijdens meetings is. Hij zal ook goed moeten kunnen onderhandelen (bijvoorbeeld over contracten en arbeidsvoorwaarden). Ook actief luisteren en feedback geven zijn belangrijke vaardigheden voor deze rol.

2. Empatisch vermogen

Als eerste aanspreekpunt van werknemers krijg je een hoop verschillende verhalen te horen. Sommige zullen erg verdrietig zijn. Denk aan medewerkers die rouwverlof aanvragen of zelf chronisch ziek zijn geworden. Het is belangrijk dat een HR-manager zich goed kan inleven in anderen. Tegelijkertijd moet hij zich ook niet verliezen in het lot van het personeel. Hij moet immers óók aan de belangen van het bedrijf denken. Het is de kunst om beide partijen tevreden te houden.

3. Verbinder

Omdat een HR-manager de schakel is tussen werkgever en werknemer moet hij goed kunnen verbinden. Hij moet voor beide partijen begrip kunnen opbrengen (of dat in ieder geval kunnen veinzen) en ze samenbrengen. Soms liggen de wensen en opvattingen ver uit elkaar. Ook dan moet de HR-manager gemeenschappelijke raakvlakken zien te vinden.

4. Stabiel karakter

Een reorganisatie in goede banen leiden is niet eenvoudig. En sommige exitgesprekken kunnen ook explosief verlopen. Mensen kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar zijn. De HR-manager moet in alle situaties zijn rug recht kunnen houden. Het is belangrijk dat de HR-manager een stabiele factor is, iemand die zowel het bedrijf als de medewerkers kunnen vertrouwen.

5. Organisatorische competenties

De boel goed kunnen organiseren is inherent aan een leidinggevende functie hebben. Of het nu het toezien op de wet- en regelgeving is of het aansturen van het HR-team, organisatorische competenties zijn onmisbaar als HR-manager.

Waar werkt een HR-manager?

Kleine bedrijven (minder dan 50 werknemers) hebben doorgaans geen HR-manager. Als er weinig personeel rondloopt, is vaak één persoon verantwoordelijk voor alle personeelszaken, maar ook de boekhouding bijvoorbeeld. Middelgrote bedrijven (tussen de 50 en 250 werknemers en grote bedrijven (meer dan 250 medewerkers) hebben vrijwel altijd een eigen HR-team met een HR-manager.

Hoe groter het bedrijf, hoe meer HR-functies er zijn. Sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld ook een HR-adviseur, die in veel opzichten lijkt op de HR-manager. Maar waar de HR-manager vooral verantwoordelijk is voor de uitvoering, heeft de HR-adviseur meer een consultancy-rol.

Wat verdient een HR-manager?

Het gemiddelde bruto maandsalaris van een HR-manager is 4520 euro. Het laagste maandsalaris ligt op 3845, het hoogste op 5200. Deze bedragen zijn gebaseerd op meer dan 10.000 salarissen op basis van een 40-urige werkweek. Meer weten? Check de salaristool van werkzoeken.nl.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check