Er bestaan verschillende soorten recruiters. Een ervan is de corporate recruiter. Wat houdt deze vorm van recruitment in?
Een corporate recruiter heeft als taak kandidaten te vinden voor het bedrijf waar hij zelf werkt. Hij is dus een in-house recruiter. Hij richt zich dus niet op vacatures van andere bedrijven. Het spreekt voor zich dat zo’n recruiter alleen bij grote organisaties te vinden is, waar regelmatig openstaande vacatures zijn. Hoe ziet een dag van een corporate recruiter eruit?
Taken en verantwoordelijkheden van een corporate recruiter
Het leven van een corporate recruiter gaat niet altijd over rozen. Het kan erg hard werken zijn om bepaalde vacature te vervullen, bijvoorbeeld als er maar weinig geschikte kandidaten bestaan. Laten we eens wat taken afgaan waar een corporate recruiter mee te maken krijgt.
1. Vacature begrijpen
Een corporate recruiter schrijft de vacature waar hij iemand voor zoekt niet zelf. Deze krijgt hij van de HR-manager. Het kan dus voorkomen dat de recruiter geen idee heeft wat de vacature precies inhoudt. De eerste taak is dus het lezen en begrijpen van de vacature. Wat voor profiel moet iemand hebben voor dit beroep? Welke vaardigheden en competenties zijn belangrijk? Pas als dat helder is, kan er gezocht gaan worden.
2. Inlezen in het beroep
Het is belangrijk om zoveel mogelijk over het beroep te weten waar je iemand voor zoekt. Je moet immers vragen over de functie kunnen beantwoorden. Zeker als je verwacht dat kandidaten vakjargon gaan gebruiken, moet je je goed inlezen. Stel dat je contact legt met iemand en bepaalde termen niet begrijpt, dan staat dat erg onprofessioneel.
3. Vacature verspreiden
Daarna is het tijd om de vacature te verspreiden. Denk aan vacaturesites, maar ook sociale media, zoals LinkedIn worden veel gebruikt door corporate recruiters. Het is belangrijk om te zoeken op de plekken waar kandidaten voor deze rol zich bevinden.
4. Actief zoeken naar kandidaten
Omdat een rol vaak binnen een bepaalde tijd moet worden opgevuld, is alleen het verspreiden van vacatures niet genoeg. Je kunt niet blijven wachten tot een geschikte kandidaat reageert. Een corporate recruiter werft dus ook zelf actief, dat noemen we sourcing. Hij maakt hiervoor gebruik van zijn netwerk, LinkedIn en specialistische zoekfuncties van (met name) Google.
De geschikte kandidaten stuurt hij een bericht, waarin hij de functie als het ware verkoopt. Sommigen zullen al een baan hebben en moeten dus overtuigd worden dat de overstap het waard is.
5. Kandidaten selecteren
Zodra de cv’s binnendruppelen, is het een kwestie van de beste kandidaten selecteren voor een kennismakingsgesprek.
6. Gesprekken voeren
De corporate recruiter gaat zelf in gesprek met de kandidaten. Hij moet achterhalen of er echt een match is tussen het bedrijf en de kandidaat. In deze gesprekken wordt over de functie gepraat, maar ook over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.
7. Kandidaat koppelen aan het bedrijf
Is er een match? Dan koppelt de corporate recruiter de kandidaat aan het bedrijf. Het onboardingstraject kan beginnen.
Hoe word je corporate recruiter?
Voor de functie van recruiter heb je niet altijd een specifieke opleiding nodig. Het helpt natuurlijk wel als je kennis hebt van HRM en/of bedrijfskunde. Maar er zijn bedrijven waar je als junior recruiter aan de slag kunt zonder zo’n opleiding. Het belangrijkste is dat je aantoonbaar hbo werk- en denkniveau hebt.
Hoeveel relevante werkervaring je nodig hebt, verschilt ook per bedrijf. Als junior recruiter kun je soms zonder werkervaring aan de slag, voor de meer senior posities zul je minstens 5 jaar ervaring moeten hebben.
Benodigde vaardigheden en competenties
Een specifieke opleiding is (in veel gevallen) minder belangrijk dan het juiste functieprofiel hebben. Je moet nogal wat in huis hebben als corporate recruiter. We leggen de belangrijkste vaardigheden en competenties uit.
1. Kunnen onderhandelen
Je moet onthouden dat een corporate recruiter boven alles werkt voor het bedrijf. Het is de bedoeling om de vacature zo goed(koop) mogelijk in te vullen. Je moet dus goed kunnen onderhandelen als het onderwerp
salaris en
arbeidsvoorwaarden ter sprake komt. Je zit er niet voor de kandidaat, maar voor de organisatie.
2. Doorzettingsvermogen
Corporate recruiters moeten soms wel tientallen of honderden kandidaten aanspreken voordat er een match is. Je zult vaker ‘nee, dankjewel’ horen, dan ‘ja, graag’. Een flinke dosis doorzettingsvermogen is dan ook onmisbaar. Je moet je niet uit het veld laten slaan en iedere kandidaat met evenveel enthousiasme benaderen.
3. Gevoel voor sales
Een corporate recruiter is in sommige opzichten net een verkoper. Ze hebben een vacature te verkopen en zoeken gegadigden. Met een beetje gevoel voor sales kom je dus een heel eind in dit beroep.
4. Analytisch vermogen
Het doorgronden van vacatures, beroepen en mensen vergt een zeker analytisch vermogen. Je moet snel kunnen zien wat voor vlees je in de kuip hebt.
5. Presteren onder druk
Je hebt niet eeuwig de tijd om een vacature op te vullen. Er zit altijd een tijdsdruk op. Dat kan demotiverend werken als je baanaanbod vaak wordt afgewezen. Het is de kunst om dan niet op te geven, maar juist extra hard te werken.
Waar werkt een corporate recruiter?
Een corporate recruiter is altijd in dienst bij het bedrijf waar hij kandidaten voor zoekt. Deze functie vind je dus alleen bij grote bedrijven en multinationals, waar honderden medewerkers in dienst zijn. Daar komt het nu eenmaal vaker voor dat er een vacature openstaat dan bij het bakkertje op de hoek.
Wat verdient een corporate recruiter?
Het gemiddelde bruto maandsalaris van een corporate recruiter ligt op 3445 euro per maand. Dat salaris is gebaseerd op meer dan 10.000 salarissen van
werkzoeken.nl. Volgens onze
salaristool is het laagste bruto maandsalaris 2930 en het hoogste 3965. De salarissen zijn gebaseerd op werkweken van 40 uur.