Medewerkers die zich bezighouden met personeelszaken en recruitment, bevinden zich op de afdeling Personeel en Organisatie (P&O). Wat doen zij precies?
Binnen een bedrijf houden meerdere mensen zich bezig met de ontwikkeling, het welzijn en de organisatie van werknemers. De overkoepelende naam voor deze afdeling is Personeel en Organisatie (P&O). De medewerkers op deze afdeling voeren diverse taken uit, van de salarisadministratie tot het bijhouden van het ziekteverzuim en het organiseren van trainingen. In dit artikel gaan we dieper in op de afdeling P&O en de functies die erbij horen.
Functies binnen P&O
Op de afdeling personeel en organisatie lopen diverse soorten medewerkers rond. Hoe groot de afdeling P&O is, verschilt per bedrijf. Ook komt niet iedere functie bij ieder bedrijf voor, of lopen de verantwoordelijkheden in elkaar over. Daarom geven we een globaal overzicht van de soorten functies die je kunt vinden op de afdeling P&O. Het kan zijn dat het er in het bedrijf waar jij werkt net iets anders aan toegaat.
1. HR-manager
Een HR-manager houdt zich bezig met de personeelsstrategie van het bedrijf. Ze analyseren de toekomstige personeelsbehoeftes en maken daar beleid voor. Natuurlijk sturen ze ook de rest van het HR-team aan. Daarnaast onderzoeken ze of de huidige medewerkers zich op de juiste plek bevinden. Hebben zij trainingen nodig om hun taken beter uit te voeren? Of komen ze beter tot hun recht op in een andere functie? Dat zijn zaken waar de HR-manager zich mee bezighoudt.
2. HR-medewerker
Een HR-medewerker heeft vele taken. De afdeling HR wordt ook wel personeelszaken genoemd, veel mensen gebruiken deze begrippen door elkaar. Mensen die op deze afdelingen werken, houden zich onder meer bezig met de salarisadministratie, het schrijven en uitzetten van vacatures en het bijhouden van personeelsdossiers. Voor een volledig overzicht verwijzen we je graag naar het artikel
Wat doet hr? 3. Recruiter
Grotere bedrijven hebben eigen corporate recruiters, maar er bestaan ook recruitmentbureaus. Deze worden ingehuurd door bedrijven om vacatures te vullen. Sommige recruiters houden zich bezig met het gehele werving- en selectietraject. Zij schrijven de vacatures en voeren zelfs de (eerste) sollicitatiegesprekken met kandidaten. Ze gaan ook over de salarisonderhandelingen en secundaire arbeidsvoorwaarden. De meeste recruiters hebben een specialisatie, zoals sourcing. Zij gaan actief op zoek naar geschikte kandidaten, buiten vacaturesites om.
4. Payroll-medewerker
Een payroll-medewerker wordt ook wel salarisadministrateur genoemd. Wat deze medewerkers doen, is vrij eenvoudig te raden. Ze betalen de salarissen uit en stellen arbeidscontracten op. Ze ontfermen zich ook over de urenregistratie en de salarisadministratie.
5. People and Culture Manager
Deze functie is relatief nieuw. Het is de verantwoordelijkheid van een People and Culture Manager om een positieve werksfeer te creëeren. Ze inventariseren waar de werkvloer behoefte aan heeft en adviseren het management. Ze maken beleid dat erop gericht is het meeste uit het personeel te halen. Dat beleid kan heel uiteenlopend zijn. Bijvoorbeeld het faciliteren van remote werken vanuit het buitenland of het organiseren van maandelijkse borrels.
Het is ook aan de People and Culture Manager om eventueel toxisch gedrag op te sporen en om te buigen. Als er een
bedrijfscultuur heerst van met de ellebogen werken, kan een P&C-manager hier verandering in aanbrengen.
6. HR-consultant
Een HR-consultant of HR-adviseur werkt nauw samen met het management van een bedrijf. Ze inventariseren de personeelswensen van het bedrijf en adviseren de managers over het personeelsbeleid. Een HR-consultant is in feite de schakel tussen het management en de medewerkers van het bedrijf. Ze houden in de gaten wat er op de werkvloer gebeurt en vertalen deze informatie in effectief beleid.
Ze zijn ook thuis in het arbeidsrecht. De wetten rondom personeel en arbeid veranderen regelmatig. Een HR-consultant houdt deze veranderingen in de gaten en verandert zo nodig het personeelsbeleid.
Consultants werken ook veel samen met de algemene HR-medewerkers. Ze ondersteunen hen onder meer bij het werven en selecteren van kandidaten.
7. Talent Manager
Een bedrijf wordt pas echt succesvol als er getalenteerde werknemers rondlopen. Een Talent Manager heeft als taak getalenteerd personeel aan te trekken en te behouden. Daarmee lijkt een Talent Manager in zeker opzicht op een recruiter.
Het verschil is dat Talent Managers zich ook bezig houden met personeel dat al werkzaam is binnen de organisatie. Ze ontwikkelen de sterke punten van individuele werknemers, zodat ze nóg beter worden in hun vak. Dat doen ze onder meer door middel van coaching.