Wat doet een Recruiter?

Wat doet een Recruiter?

Het werven van de perfecte kandidaat voor een openstaande functie is geen eenvoudige opgave. Toch is dit precies wat een recruiter doet.

Als werknemer van een grote organisatie of extern recruitment bureau (en soms ook als zelfstandige) is een wervingsmanager gespecialiseerd in het zoeken naar personeel. In het midden- en kleinbedrijf (mkb) neemt de HR-manager zijn of haar taken over. Andere gerelateerde functies zijn die van HR-medewerker, intercedent, HR-adviseur, PO-medewerker en headhunter.

Wat is recruitment?

Recruitment is het proces van het werven en selecteren van potentiële kandidaten voor een functie binnen een bedrijf of organisatie. Een wervingsproces is grofweg te verdelen in vier fasen, het belang van deze stappen varieert naargelang het bedrijf en de situatie.

  1. Wervingsbehoeften identificeren.
  2. Kandidaten werven via personeelsadvertenties, netwerken of gespecialiseerde bedrijven.
  3. Kandidaten selecteren op basis van cv's, sollicitatiebrieven, beroepstests, assessments en sollicitatiegesprekken.
  4. Kandidaten in dienst nemen, ontvangen en inwerken.

Wat zijn de verantwoordelijkheden van een recruiter?

De voornaamste taak van een recruitment consultant is het efficiënt en effectief invullen van openstaande vacatures. Daarnaast moeten de volgende werkzaamheden tot een goed einde worden gebracht:

Taken

  • Wervingsstrategieën ontwikkelen en uitvoeren.
  • Netwerken via vakgenoten, verenigingen, evenementen, social media en werknemers.
  • Doelstellingen voor het werving en selectieproces bepalen, behalen en bijstellen.
  • Initiatieven voor de aanwerving van personeel coördineren en uitvoeren.
  • Administratieve taken uitvoeren.
  • Data verzamelen omtrent de kosten per aanwerving (cost per hire) en de tijd die daarvoor nodig is (time per hire).
  • Kandidaten screenen en beoordelen of zij voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Functieomschrijvingen maken in samenwerking met collega's, HR-managers en werkgevers.
  • Regelmatig vergaderen met teamleden en opdrachtgevers om de effectiviteit en uitvoering van een wervingsaanpak te bespreken.
  • Talentenpools opzetten voordat er een behoefte aan nieuw personeel ontstaat.
  • Nieuwe methoden voor het actief en passief werven van kandidaten onderzoeken en voorstellen.

Wat verdient een recruiter?

Het salaris van een recruiter ligt tussen € 2.325,- (laagste) en € 3.150,- (hoogste) bruto per maand. Het gemiddelde loon bedraagt € 2.735,-


Hoe word je een recruiter?

Voor dit beroep is meestal een afgeronde opleiding (bachelor) in Human Resources of Business Management of aanverwant vakgebied vereist. Relevante cursussen en certificeringen op het gebied van management, psychologie, communicatie, schrijven en boekhouding zijn een absolute pré. Werkgevers verlangen doorgaans enige werkervaring in het vakgebied. e23b5ffc2b03b63fafe708803490b6d7309bb5b4797d3da1.png

Welke vaardigheden en competenties heeft een recruiter?

Om succesvol te zijn in deze functie heb je over het algemeen de volgende vaardigheden en kwaliteiten nodig:

Communicatieve vaardigheden
Recruitment consultants communiceren regelmatig met managers en personeel om een goede verstandhouding op te bouwen en het moreel te peilen. Ook communiceren zij met potentiële kandidaten tijdens onder andere sollicitatiegesprekken.

Interpersoonlijke vaardigheden
Deze professionals werken met meerdere afdelingen samen om openstaande posities in te vullen. Daarnaast weten zij zorgvuldig en effectief om te gaan met potentiële kandidaten.

Besluitvaardigheid
Een (interim) recruiter moet in staat om sollicitaties van kandidaten te beoordelen en kunnen beslissen of zij al dan niet voldoen aan de gestelde functievereisten.

Discretie
Zoals de meeste functies op het gebied van personeel en organisatie (P&O) hebben recruiters vaak te maken met vertrouwelijke informatie.

Waar werken recruiters?

Een (corporate) recruiter kan werkzaam zijn op de HR-afdeling van een multinational, bij een recruitmentbureau, uitzendbureau (zoals CareerValue), detacheringsbureau, HR-adviesbureau of als zelfstandige. Sommige wervingsmanagers werken op freelance basis en zijn gespecialiseerd in specifieke nichemarkten. Denk aan sectoren zoals de ICT, logistiek, techniek of zorg.

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check