Als marketeer help je een bedrijf aan meer populariteit en omzet. Maar je moet wel een beetje van alle markten - of van alle marketing - thuis zijn.
Wat is een marketeer?
Als marketeer verzorg je de marketingstrategie voor je bedrijf of voor klanten van je bedrijf. Met deze strategie probeer je consumenten over te halen om een product of dienst aan te schaffen.
Waar werkt een marketeer?
Een marketeer werkt op een marketingbureau of op een marketingafdeling van een bedrijf. Het kan ook zijn dat je als freelance marketeer aan de slag gaat: je werkt dan voor verschillende bedrijven.
Twee soorten marketeers
Maak onderscheid tussen twee soorten marketeers: online marketeers en offline marketeers.
- Een online marketeer voert marketingactiviteiten op het internet uit.
- Een offline marketeer richt zich vooral op promoties via traditionele kanalen, zoals print media, radio en televisie.
Soorten online marketeers
Vooral als online marketeer kun je, afhankelijk van je takenpakket, een specifieke rol toegewezen krijgen. Op vacaturewebsites zie je daarom vaak verschillende functietitels, zoals:
- Affiliate marketeer
- Content marketeer
- CRM marketeer
- CRO specialist
- Database marketeer
- E-mail marketeer
- Online marketeer
- Product marketeer
- SEA marketeer
- SEO marketeer
- Social media marketeer
Taken van een marketeer
Hoe overtuig je consumenten om een product of dienst af te nemen? Als online of offline marketeer richt je je vaak op zeer specifieke doelgroepen en voor elke doelgroep kan weer een andere aanpak nodig zijn. Mede hierom kan je takenpakket er steeds een beetje anders uitzien.
1. Marketingplannen opstellen
Je stippelt de marketingroute zorgvuldig uit voor je klant of voor het bedrijf waar je werkt. Hoe staat het er nu voor? Welke marketingacties zijn nodig? Wie heb je hiervoor nodig? Hoeveel budget staat tot je beschikking? Je stelt een marketingplan op en je presenteert die aan alle belanghebbenden.
2. Markt- en klantonderzoek uitvoeren
Bij welke doelgroep moet je een product of dient onder de aandacht brengen? En waar is deze doelgroep specifiek naar op zoek? En met welke producten of diensten moet je concurreren? Op welke trends en ontwikkelingen moet je inspelen? Om antwoorden te krijgen op deze vragen voer je markt- en klantonderzoek uit.
3. Marketingactiviteiten bedenken
Je bedenkt concrete marketingactiviteiten, zoals campagnes, om de wereld kennis te laten maken met je product of dienst. Voor elk publicatiekanaal (online of offline) kan een andere vorm nodig zijn. Hierover spar je met je team.
4. Contentcreatie
Je werkt meestal samen met andere creatieve professionals, zoals grafisch vormgevers, copywriters en fotografen. Samen werken jullie aan de concrete inhoud van de marketinguitingen. Tegelijkertijd waken jullie ervoor dat de huisstijl van het bedrijf in alle uitingen terugkomt. Of jullie ontwikkelen een nieuwe huisstijl.
5. Samenwerken met andere afdelingen
Je moet soms ook samenwerken met andere afdelingen. Meestal doe je dit om meer informatie te krijgen over een product of dienst. Je overlegt dan bijvoorbeeld met de salesafdeling of met de afdeling Productontwikkeling.
6. Data en resultaten analyseren
Je gebruikt speciale programma's om data over je marketingactiviteiten te verzamelen, te meten en te interpreteren. Hoe gaat het bijvoorbeeld met een lopende campagne? Je leest de resultaten vanuit de data en je past de campagne eventueel aan. Je draait ook regelmatig rapportages uit voor je collega's en leidinggevenden.
7. Ondersteuning bij doorontwikkeling
Een marketingteam verzamelt gaandeweg veel informatie over een product, een dienst en/of over klantengroepen. Bepaalde informatie kan heel bruikbaar zijn voor andere afdelingen. Bijvoorbeeld de afdeling Productontwikkeling kan de inzichten over een slecht verkopend product gebruiken om het product te verbeteren.
Benodigde vaardigheden en competenties
Welke vaardigheden en competenties heeft een marketeer nodig om lekker aan de slag te gaan? Dit zijn ze.
- Analytisch inzicht
Je weet relevante data over marketingactiviteiten te verzamelen, te ordenen en te interpreteren. Op basis van deze data maak je (nieuwe) beslissingen. Je verbetert bijvoorbeeld een campagne of je start een nieuwe. - Brede kennis
Je kent de branche waarin je werkt heel goed. Ook houd je trends en ontwikkelingen binnen en rond deze branche goed bij. Deze kennis heb je nodig om met je campagnes de consument effectief te bereiken en te raken. - Resultaatgericht
Je verwacht concrete resultaten te behalen uit je marketingactiviteiten. Trekt een campagne maar een beperkt aantal mensen aan? Jij doet er alles aan om deze campagne nog effectiever te maken. De resultaten rapporteer je aan collega's, het management en/of je klanten. Kortom, je werkt resultaatgericht. - Commercieel inzicht
Je hebt een scherp beeld van waar je doelgroep naar op zoek is en daar pas je je marketinguitingen dan ook op aan. Hoe meer producten of diensten je aan de man kunt brengen, hoe beter! - Creatief
Je moet creatief zijn om overtuigende, dan wel originele marketinguitingen te bedenken. Jij helpt een bedrijf namelijk om op te vallen ?n onderscheidend te zijn. - Communicatief vaardig
Jij geeft duidelijke instructies aan je collega's. Ook weet je collega's, klanten en het management een heldere uitleg te geven over het doel en het belang van de marketingactiviteiten die je in gang hebt gezet of gaat zetten. - Sociaal vaardig
Je werkt steeds met verschillende creatieve professionals aan campagnes. Voor jou is dit geen probleem, want je bent sociaal en je weet dus goed met allerlei soorten mensen om te gaan. Ook weet je hoe je anderen kunt motiveren en inspireren. - Lef
Als je een product of dienst promoot, dan moet je soms risico's durven nemen. Ook ben je niet bang om je beslissingen te verdedigen tegenover het management. - Zelfverzekerd
Je weet wat je wilt bereiken en je gaat ervoor. Tegelijkertijd weet je ook andere professionals te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Jij wil zowel een creatieve als overtuigende campagne!
Hoe word je marketeer?
Je volgt een hbo- of wo-opleiding in Marketing & Communicatie. Deze opleiding duurt drie jaar. Wil je een mbo-opleiding volgen? Denk dan aan de opleiding Medewerker marketingcommunicatie.
Wat voor marketingopleiding je ook kiest: volg minstens ??n marketingstage om alvast ervaring op te doen. Werkgevers vinden dit namelijk heel belangrijk. Na je studie kun je meteen aan de slag als marketeer (in een juniorfunctie).
Doorgroeimogelijkheden
Als marketeer kun je je altijd (verder) specialiseren. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden voor extra trainingen bij een brancheorganisatie of commercieel opleidingsinstituut. Bij voldoende werkervaring kun je marketingmanager en/of teamleider van een marketingafdeling worden.
Wat verdient een marketeer?
In de salariswijzer van Werkzoeken.nl zie je dat het loon van een marketeer gemiddeld € 3300 bruto per maand bedraagt. Doe je meer kennis en ervaring op, dan kan je salaris nog doorgroeien naar € 3795 bruto per maand. Let wel even op: de salarissen kunnen per specialisatie verschillen, dus denk goed na over welke richting je uit wilt slaan.
Marketeer worden? Vind nu jouw baan!
Lijkt het je leuk om creatief bezig te zijn en met concrete data te werken? Op Werkzoeken.nl staan elke dag duizenden vacatures klaar voor zowel junior als senior marketeers. Ga direct naar onze vacaturepagina en vind snel jouw ideale baan!