Mensen verwelkomen en helpen: d?t vind je leuk! Als gastheer of gastvrouw in de horeca werk je zelfs hard om de bedrijfsreputatie hoog te houden.
Wat is een gastheer of gastvrouw?
Als gastheer (host) of gastvrouw (hostess) ontvang je gasten in een horecabedrijf of tijdens een evenement.
Taken van een gastheer of gastvrouw in de horeca
Een gastheer of gastvrouw is het eerste aanspreekpunt voor gasten. Jij bent hét visitekaartje van de onderneming of het evenement en je bent hét toonbeeld van gastvrijheid. En daar horen allerlei taken bij.
1. Ontvangst van gasten
Je heet je gasten welkom bij binnenkomst. Je vraagt hen naar hun reservering, neemt hun jas aan en je wijst ze naar hun plek. Werk je in een restaurant, dan deel je ook menukaarten uit en geef je uitleg over de dranken en gerechten. Ook beantwoord je eventuele vragen van de gasten. Dankzij jou weten zij precies wat ze kunnen verwachten.
2. Administratie verrichten
Je voert licht administratieve taken uit. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer en het inboeken en controleren van reserveringen. Ook houd je de agenda bij: welke gast komt wanneer en wat moet het team dan voorbereid hebben? Hierover schakel je met collega's.
3. Interieurverzorging
Je checkt het interieur voordat de gasten zich aandienen. Ziet alles er schoon en netjes uit? Eventueel voer je nog lichte schoonmaakwerkzaamheden uit en help je de bediening.
Benodigde vaardigheden en competenties
Welke vaardigheden en competenties zijn van belang als je als gastheer of gastvrouw wilt werken? Of welke ga je dus juist verder ontwikkelen als je eenmaal aan het werk bent?
- Representatief
Je ziet er netjes en verzorgd uit. Eventueel draag je professionele kleding, bijvoorbeeld kleding waaraan je kunt herkennen dat je voor een bedrijf werkt. Denk aan kleding met een logo en/of aan kleding in specifieke kleuren. - Sociaal
Je vindt het leuk om mensen te spreken en te helpen. Door jouw warme persoonlijkheid voelen je gasten zich meteen welkom. Ook ben je goed benaderbaar: de gasten vinden het niet spannend om jou aan te spreken bij een vraag of probleem. - Communicatief vaardig
Jij biedt gasten een heldere uitleg over wat zij kunnen verwachten. Je blijft hierbij altijd vriendelijk en beleefd. Ook let je op je lichaamstaal en je gezichtsuitdrukkingen. Wat je ook écht van een gast vindt: jij laat niets merken, want het gaat erom dat jouw gast een fijne ervaring heeft. - Servicegericht
Het gemak van de gast staat voorop. Je merkt snel of iemand zich prettig of onprettig voelt. Ook zie je snel of iemand iets nodig heeft. Hier besteed je natuurlijk aandacht aan. Eventueel verras je je gasten met iets extra's. - Kwaliteitsgericht
Je houding naar gasten toe moet goed zijn. Het eten en het drinken dat ze krijgen, moet ook goed zijn. En voor de locatie in het geheel geldt precies hetzelfde. Alles is van kwaliteit en als blijkt dat dit niet zo is, dan zorg je hier alsnog voor. - Samenwerkingsgericht
Je werkt samen met andere horecamedewerkers om gasten een fijne ervaring te bezorgen. Je hecht dan ook veel waarde aan een team waarin de leden elkaar vriendelijk en met respect behandelen. - Taalvaardig
Je spreekt ??n of meer vreemde talen. Dit is handig zijn als je (regelmatig) internationale gasten verwelkomt en begeleidt.
Hoe word je gastheer of gastvrouw?
Je kunt bij verschillende opleidingsinstituten een mbo-opleiding volgen tot gastheer of gastvrouw. Je leert dan alles over Hospitality (gastvrijheid). Je gaat een of meer dagen naar school en de rest leer je in de praktijk. Een vervolgopleiding is Zelfstandig werkend gastheer/gastvrouw. Ook dit is een mbo-opleiding en die gaat tot niveau 4. Je leert dan ook hoe je een team moet aansturen.
Of een opleiding tot gastheer of gastvrouw zwaar is? Het is altijd een pr? als je al wat ervaring hebt in de horeca, maar in deze specifieke opleiding moet je veel extra aandacht besteden aan uitstraling, klantgerichtheid en representativiteit. Kortom, in dit beroep komt het vaak neer op de details.
Doorgroeimogelijkheden
Als gastheer of gastvrouw in de horeca kun je ervaring in verschillende horecabedrijven opdoen. Je leert zo met verschillende soorten gasten om te gaan en je verbreedt je kennis over de werkwijzen binnen bedrijven. Zo word je vrij allround als gastheer of gastvrouw.
Zijn er ook andere mogelijkheden? Jazeker. Je kunt bijvoorbeeld zelf evenementen gaan plannen en organiseren. Of je richt zelf een horecabedrijf op, als je hier voldoende kennis ?n voldoende middelen voor hebt. Dit hangt allemaal af van waar je ambities liggen.
Wat verdient een gastheer of gastvrouw in de horeca?
Een gastheer of gastvrouw in de horeca verdient gemiddeld tussen de € 2.200 en € 2.700 bruto per maand (bij een fulltime dienstverband). Uit onze gegevens in onze salariswijzer blijkt echter dat gastvrouwen iets minder verdienen dan gastheren.
Waar het salarisverschil aan ligt, weten we niet precies. Wel weten we dat de salarissen sowieso per takenpakket ?n werkgever kunnen verschillen. Werk je als gastheer of gastvrouw voor een luxe etablissement, dan verdien je doorgaans wat meer dan het bruto gemiddelde. Bovendien kun je van bij bepaalde werkgevers ook fooien en toeslagen verwachten.
Wil je meer details zien? Check het salaris van een gastheer en het salaris van een gastvrouw in onze uitgebreide salariswijzer.
Ontdek nu banen voor gastheren en gastvrouwen in de horeca!
Zie je jezelf al in een rol als gastheer of gastvrouw? Zo ja, kijk dan snel op onze vacaturepagina. Elke dag vind je hier banen voor gastheren of -vrouwen in de horeca. We hebben vacatures uit alle regio's, dus er is altijd wel een baan bij jou in de buurt.