Een goede eerste indruk maken bij je collega´s is bepalend voor je loopbaan. Voorkom deze valkuilen, zodat je direct goed in het team past.
Je eerste werkdag. Spannend, toch? Je wil laten zien dat je een aanwinst bent voor het bedrijf en een goede eerste indruk maken. Er is een hoop te ontdekken over hoe je succesvol een eerste werkdag doorkomt, maar wat moet je vooral niet doen op die eerste dag?
Het geheim zit ‘m in kleine dingen. Let op wat je zegt, je houding en hoe je je presenteert. Met een goede voorbereiding en een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Zorg daarnaast dat je een aantal veelvoorkomende blunders niet maakt.
Blunder 1: Te laat komen
Een open deur, maar het zal je verbazen hoe vaak dit mis gaat: wees op tijd. Op je eerste werkdag te laat zijn, maakt geen goede eerste indruk. Het kan zelfs het idee geven dat je de baan niet serieus neemt. Veel te vroeg komen wordt overigens ook niet op prijs gesteld. Vaak is het de taak van een collega om jou op te vangen en rond te leiden. Dan is het wel handig als je op het aangegeven moment pas binnenwandelt.
Blunder 2: Niet voorbereid zijn
Heb je geen idee wat je eerste taken zijn? Dat valt op. Een goede eerste indruk valt of staat met jouw voorbereiding op de functie. Lees vooraf de vacature nog eens door en verdiep je in het bedrijf. Ga indien mogelijk ook alvast aan de slag met de interne systemen. Voorbereiding laat zien dat je betrokken bent en zin hebt om aan de slag te gaan.
Blunder 3: Je vorige werkgever afkraken
Misschien ben je wel vervelend vertrokken bij je vorige werkgever. Je bent ontslagen of hebt een conflict gehad op de werkvloer. Het is verleidelijk om daarover te praten op een eerste dag, maar houd je in. Het komt onprofessioneel over. Hoewel jij precies weet wat er is gebeurd, zijn anderen er niet bij geweest en kennen ze jou nog niet. Ze kunnen op basis van die informatie dus ook andere conclusies trekken dan jij.
Hetzelfde geldt voor je oude werk de hemel in prijzen. Als je continu vertelt hoe geweldig je vorige werkplek was, vragen mensen zich af waarom je dan bent weggegaan. Daarnaast kun je collega’s het gevoel geven dat je hun werkwijze minderwaardig vindt. Focus op het hier en nu. Laat zien dat je blij bent om onderdeel te zijn van dit team.
Blunder 4: Te veel praten (of juist te weinig)
Tuurlijk wil je graag laten zien wie je bent, maar overdrijf niet. Als je meteen te veel praat, vinden collega’s je misschien te aanwezig of opdringerig. Te stil zijn kan ook ongeïnteresseerd overkomen. Probeer een middenweg te vinden. Een goede richtlijn is om elk gesprek te beginnen en te eindigen met een vraag aan de ander.
Blunder 5: Te veel delen over je privéleven
Een wild weekend gehad? Een medische klacht of relatieproblemen? Het is verleidelijk om over je privéleven te beginnen als je een band probeert op te bouwen met collega’s. Toch kun je deze informatie het beste bewaren tot je jouw nieuwe collega’s beter kent. Focus op die eerste dag liever op werkgerelateerde onderwerpen en leer je collega’s kennen voor je teveel over jezelf deelt.
Blunder 6: Je telefoon te vaak checken
Een appje hier, een mailtje daar. Het is verleidelijk om even snel je telefoon te checken tussen het werk door. Doe het niet te vaak als je een goede eerste indruk wil maken op je collega’s. Het komt vaak ongeïnteresseerd over. Bovendien kan het collega’s en leidinggevenden het gevoel geven dat je meer bezig bent met je leven buiten werk om, zelfs nu tijdens een eerste werkdag. Zet je telefoon op stil en stop hem in je tas.
Blunder 7: Negativiteit uitstralen
Tijdens zo’n eerste werkdag komt er veel op je af. Daardoor kun je geïrriteerd of overweldigd raken. Voorkom dat je daardoor te veel negativiteit uitstraalt of klaagt tegen je collega’s. “De koffie is niet lekker” of “Dit systeem is echt irritant” zijn geen goede opmerkingen voor een eerste dag. Houd je eerste dagen liever luchtig en positief. Focus op wat goed gaat en laat verbeterpunten even voor wat ze zijn.
Blunder 8: Overdrijven met zelfvertrouwen
Je wil indruk maken op je eerste dag. Toch kan je ook te zelfverzekerd overkomen en dat werkt averechts. Niemand zit te wachten op een collega die meteen alles beter weet. Je kent het bedrijf nog niet. Een beetje bescheidenheid en interesse komt beter over dan arrogantie. Kortom: laat zien dat je leergierig bent en niet betweterig.
Blunder 9: Ongepaste kleding dragen
Je eerste indruk is altijd visueel. Mensen kijken naar wat je aanhebt en hoe verzorgd je bent. Past je outfit totaal niet bij de dresscode van het bedrijf? Dat valt op. Ook te uitdagende of informele kleding kan een verkeerde indruk afgeven. Probeer je stijl zoveel mogelijk af te stemmen op het bedrijf en laat gewaagde kleding even achterwege voor vandaag.
Blunder 10: Geen intitiatief tonen
De eerste werkdag gaat vaak over inwerken en luisteren. Doe dat dan ook en stel zeker vragen. Maar wees niet te passief. Bied hulp aan en toon initiatief als je de kans krijgt. Wordt er gevraagd wie een bepaalde taak op wil pakken de komende periode? Steek je hand op. Wachten tot iemand je letterlijk iets opdraagt, kan lui overkomen.