Hoe blijf je up-to-date in je Vakgebied? 9 gouden Tips

Hoe blijf je up-to-date in je Vakgebied? 9 gouden Tips
Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied? Volg de tips op, word een expert in jouw veld en versla alle concurrentie!

1. Zoek online naar interessante artikelen

Volg relevante influencers, bedrijven of vakorganisaties. Bekijk hun websites en volg hun blogs of video's op hun socials, zoals op X, Facebook of LinkedIn. Lees alle voor jou belangrijke informatie, maar let tegelijkertijd ook op aankondigingen van workshops, trainingen of andere interessante (netwerk)events.

Abonneer je op nieuwsbrieven

Bieden personen of bedrijven ook een nieuwsbrief aan? Abonneer je hier op. In nieuwsbrieven staan namelijk soms ook aankondigingen voor trainingen of (netwerk)events. Zitten er interessante bijeenkomsten voor jou bij? Zet ze in je agenda en meld je meteen aan!

Volg podcasts

Volg ook podcasts over je vakgebied. Soms kun je die vanaf een website beluisteren. Voor andere podcasts moet je eerst een app op je telefoon of een softwareprogramma voor je laptop of pc downloaden.

Niets missen? Stel Google Alerts in

Als je geen online informatie wilt missen, stel je Google Alerts (of: Google meldingen) in. Dit werkt zo:

  • Log in bij je Google-account.
  • Ga naar Google Alerts.
  • Je ziet nu het zoekveld "Alerts". Vul hier een trefwoord (onderwerp) in dat met je vakgebied te maken heeft. Als een persoon of een bedrijf een nieuw artikel over dit onderwerp publiceert, krijg je een melding van Google. Je kunt dan meteen doorklikken om het artikel te lezen.

2. Lees boeken en (vak)tijdschriften

Koop goede boeken over je vakgebied of abonneer je op (vak)tijdschriften. Weet je niet welke boeken of vakbladen op dit moment relevant zijn? Vraag het aan mensen in je netwerk. Begin bij je collega's en leidinggevenden: die weten vast wel wat voor literatuur op dit moment 'hot' is. Misschien heeft je werkgever al een abonnement op een vakblad en ligt dit blad al bij jullie op kantoor. Handig!

Wil je zelf een abonnement op een (vak)blad afsluiten? Neem dan eerst een proefabonnement. Zo kun je eerst bepalen of je iets aan het blad hebt.

3. Volg workshops en trainingen

Wil je nieuwe kennis en vaardigheden leren? Wil je zelfs een (extra) certificaat of diploma halen? Je zet zo zeker stappen in de goede richting! Maar hoe vind je nou interessante workshops, cursussen of trainingen?

  1. Ga eerst na of je werkgever trainingen of opleidingen aanbiedt en/of bekostigt. Sommige bedrijven organiseren namelijk zelf leerprogramma's of ze huren daar een externe specialist voor in. Biedt je werkgever geen leermogelijkheden aan, maar staat die er wel voor open? Leg hem of haar je ideeen eens voor.
  2. Zoek tegelijkertijd online naar experts, vakverenigingen of kennisorganisaties die workshops, cursussen en trainingen aanbieden. Maak hier eventueel een lijst van. Volg hierna zelf een of meerdere programma's of leg ze aan je werkgever voor. Bepaalde leerprogramma's zijn misschien wel interessant voor je hele team!

Leren op afstand? Denk aan e-learning!

Moet je te ver reizen voor een cursus of training? Kijk dan of e-learning mogelijk is. Dit betekent dat je een cursus of training op afstand - dus via je telefoon of laptop - kunt volgen, bijvoorbeeld via een webinar. Het is ook mogelijk dat je toegang krijgt tot een digitale omgeving om een cursus te volgen. Je werkt dan aan de cursus wanneer het jou uitkomt. Handig, zeker als je een drukke baan hebt.

4. Word lid van een vakvereniging

Een vakvereniging verschaft je vaak toegang tot nog meer informatiebronnen. En dus tot nog meer kennis. Is er voor jouw vakgebied een vereniging? Word lid! Bezoek ook zeker de evenementen van je vakvereniging: je leert zo meer mensen kennen (goed voor je netwerk) en je doet nieuwe ervaringen op.

5. Wissel kennis uit met collega's

Je werkplek is 'where the magic happens'. Het is bij uitstek de plek voor praktijkervaring, want je werkt samen met andere experts, zoals je collega's. Bovendien deel je tijdens het werk (automatisch) kennis en ervaringen met elkaar.

Wil je uitwisseling van kennis nog een stapje verder brengen? Vraag je werkgever of jullie algemene kennissessies mogen organiseren. Iedereen vertelt dan voor een groep over zijn of haar rol of over nieuwe methodes, werkwijzen en ontwikkelingen.

6. Zoek een mentor of wees een mentor

Een mentor is eigenlijk een leermeester, ofwel iemand die jou (nog meer) over het vak leert. Dit kan een leidinggevende van je zijn of een senior medewerker. Het kan zelfs iemand van buiten je bedrijf zijn, waarom niet? Zolang je maar op die persoon en op zijn of haar kennis en kunde vertrouwt.

Ben je liever zelf mentor?

Je begeleidt dan een (junior) medewerker (de 'mentee') in zijn of haar carrière. Het voordeel van het mentorschap is dat je zelf ook inspiratie krijgt om bij te blijven in je vakgebied. Sterker nog: je moet wel, want je mentee heeft zowel de juiste kennis als een goed voorbeeld nodig.

Meer weten over het mentorschap? Lees dan ook: Hoe zet je een succesvol mentorschapsprogramma op?

7. Vraag om feedback

Hoe weet je of je je werk (nog) goed doet? Soms weet je dit zelf wel, maar soms kan je 'koers' nog een beetje onduidelijk aanvoelen. Vraag daarom regelmatig naar feedback van je collega's of leidinggevenden, ook buiten de standaard evaluatiemomenten om. Vraag wat er al goed gaat en wat beter kan.

Vraag klanten ook om feedback

Bedien je klanten tijdens je werk? Vraag hen dan ook om feedback. Sommige bedrijven bieden klanten al een standaard vragenlijst na een gesprek: hier kun je al veel informatie uit halen. Maar je kunt ook kijken naar wat klanten in reviews op websites en op de socials zeggen. Zo leer je veel over (nieuwe) wensen en behoeften van klanten.

Het voordeel van het mentorschap is dat je zelf ook inspiratie krijgt om bij te blijven in je vakgebied.icon-quote-end.svg

8. Kijk naar de concurrentie

In sommige branches of sectoren is er sprake van (sterke) concurrentie. Werk jij in een competitieve branche of sector? Kijk dan goed naar wat je concurrenten doen. Wat maakt hun product of dienst zo succesvol? Hoe werken zij? Welke methodes passen ze toe? Zie hiervoor ook tip 1: je volgt hun ideeën, visies en ontwikkelingen op de voet via hun eigen socials of (bedrijfs)bladen.

9. Netwerk

Door te netwerken, open je nieuwe deuren naar meer of betere kennis en ervaring. Pak je agenda er dus bij en ga op zoek naar allerlei soorten netwerkbijeenkomsten. Denk aan borrels, seminars, beurzen of conferenties, maar ook aan workshops of trainingen (zie tip 3). Kijk hiervoor bij je vakvereniging (zie tip 4) of kijk naar wat andere relevante personen, bedrijven of organisaties op hun websites of socials plaatsen (zie tip 1).

Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Inspireren: wat houdt het in en hoe doe je het?

Werk je vaak samen met anderen? Je vindt het dan vast wel interessant om te leren hoe je anderen inspireert. Ontdek hier hoe je dit effectief doet!

Betrouwbaarheid: wat betekent dit en hoe werk je eraan?

Je collega’s weten dat ze op je kunnen bouwen. Hoe? Door te werken aan je betrouwbaarheid. Vanaf hier kun je daar direct mee aan de slag.

Zelf Pensioen opbouwen: hoe doe je dat?

Hoe bouw je zelf pensioen op als dit niet via je werkgever kan? We leiden je door de best bekende alternatieve mogelijkheden.

Sunday Scaries: wat te doen tegen de Zondagavondangst?

Maandag Schmaandag! Inderdaad, maandagen maken je nerveus. Maar waarom eigenlijk? Duik in je zondagavondangst en pas de tips toe om ervan af te komen.

People-Pleaser op het Werk? En wat zijn de gevolgen?

Een people-pleaser is iemand die het anderen graag naar de zin maakt. Wat gebeurt er als je gaat people-pleasen op de werkvloer? Is dit wel oké?

Werken bij een Start-Up: uitdagingen en kansen

Een start-up is een beginnend bedrijf. Ben jij van plan om bij een start-up te werken? Ontdek welke kansen en uitdagingen hier bij horen.
 
check