Je voert een persoonlijke SWOT-analyse uit en je wil jouw bedreigingen (threats) achterhalen. Hoe identificeer je die? Ontdek de methoden.
Wat zijn ‘bedreigingen’ (threats) in SWOT?
De kernvraag is: welke bedreigingen staan jouw ontwikkeling of doelen als professional in de weg? De bedoeling is dat je ontdekt welke bedreigingen spelen zodat je veranderingen kunt aanbrengen om deze bedreigingen weg te nemen. Hiervoor bestaan verschillende externe analyses.
Methode 1. Zelfanalyse uitvoeren
Noteer situaties of omstandigheden waarin je je bedreigd voelt of voelde. Misschien loop je qua kennis achter door veranderingen in je vakgebied. Of een situatie in je privéleven houdt je tegen om je verder te ontwikkelen. Schrijf op wat stress en/of onzekerheid bij je oproept en reflecteer daarop.
Identificeer daarnaast je sterktes en je zwaktes. Je weet zo hoe je er al voor staat als je zaken wilt gaan veranderen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het
kernkwadrantenmodel van Daniel Ofman.
Methode 2. Feedback van anderen verzamelen
Raadpleeg je collega’s, leidinggevenden, vrienden en familie. Welke bedreigingen zien zij voor jou die jij niet ziet? Pas hiervoor de
360-graden-feedbackmethode toe. Je krijgt zo een nog breder beeld van je bedreigingen.
Methode 3. Omgevingsanalyse uitvoeren
Een omgevingsanalyse wordt meestal uitgevoerd voor en door één organisatie. Een bedrijf kijkt dan naar externe factoren, zoals wetgeving, economie en marktwerking. Maar je kunt ook op persoonlijke schaal een omgevingsanalyse uitvoeren.
Kijk eens kritisch naar je omgeving. Welke mensen, situaties of omstandigheden belemmeren jouw ontwikkeling als professional? Drie mogelijke voorbeelden zijn:
- Je hebt een relatie met iemand die niet bij je past.
- Je vindt weinig geschikte functies binnen jouw regio.
- Je hebt geen geld voor (extra) trainingen die relevant zijn voor je beroep.
Methode 4. Netwerkanalyse uitvoeren
Voor een netwerkanalyse bestaan verschillende tools om een (persoonlijk) netwerk overzichtelijk in kaart te brengen. Maar meestal gebruikt men een netwerkdiagram. Belangrijke punten tijdens deze analyse zijn:
- Welke personen of organisaties kunnen je verder helpen als professional? Waarom zouden ze dat doen en hoe?
- Welke personen of organisaties kunnen jou niet helpen? Noteer ook voor dit onderdeel het waarom.
- Ga ook na welke partijen nog ontbreken in je netwerk en denk na over hoe je die kunt benaderen.
Methode 5. Competitieanalyse uitvoeren
In een competitieanalyse ga je na wie jouw concurrenten zijn. Dit kunnen je directe collega’s zijn of externe professionals. Onderzoek voor elke concurrent wat die beter doet dan jij. Bijvoorbeeld: over welke vaardigheden of netwerken beschikt deze persoon? En wat heeft deze persoon gedaan om tot deze vaardigheden of netwerken te komen? Achterhaal de sterkste punten, zodat je weet waar je zelf (ook) aan kunt werken.
Methode 6. Trend- en marktanalyse uitvoeren
Heb je het gevoel dat je qua kennis en ervaring achterloopt? Het kan dan heel verstandig zijn om een trend- of marktanalyse uit te voeren. Kijk hiervoor naar publicaties van organisaties uit je vakgebied. Volg nieuwe ontwikkelingen op hun websites of social media.
Ontdek zo welke trends of marktontwikkelingen een bedreiging vormen voor jouw functie. Door automatisering, bijvoorbeeld, kunnen duizenden banen op de tocht komen te staan.
Methode 7. Scenarioanalyse uitvoeren
Je wilt niet doemdenken, maar je wilt wel voorbereid zijn op eventuele toekomstige negatieve situaties. Voer daarom een scenarioanalyse uit. Dit heet ook wel een ‘what-if-analysis’ (wat-als-analyse).
Bijvoorbeeld: wat zal er, volgens jou, gebeuren als jouw baan niet meer bestaat door automatisering? Of wat als je door een gezondheidskwestie je werk niet meer (goed) kunt uitvoeren? Denk na over dit soort bedreigingen, maar denk ook na over hoe je je daarop kunt voorbereiden.
Methode 8. PESTEL-analyse uitvoeren
PESTEL staat voor deze Engelse termen: Political, Economic, Social, Technological, Environmental en Legal. Een PESTEL-analyse wordt vaak gebruikt voor SWOT-analyses en dan vooral in bredere zin: bedrijven gebruiken het om allerlei externe factoren in kaart te brengen.
Vertaal je deze analyse naar een persoonlijke schaal, dan kom je uit op deze zaken die invloed zouden kunnen hebben op je loopbaan.
Engelse term | Nederlandse term | Wat analyseer je? |
Political | Politiek | Beleid of wetten die invloed hebben op je carrière (bijv. subsidies of belastingregels) |
Economic | Economisch | Je salariskansen, de inflatie en de werkgelegenheid |
Social | Sociaal | Veranderingen in sociale normen, verwachtingen vanuit je persoonlijke en zakelijke kringen en maatschappelijke verwachtingen |
Technological | Technologisch | Technische ontwikkelingen die impact zouden kunnen hebben op je functie (zoals automatisering) |
Environmental | Ecologisch | Milieuaspecten, zoals duurzaamheid, milieuregelgeving en klimaatveranderingen |
Legal | Wettelijk | Wet- en regelgeving rondom jouw functie, branche of sector |
Welke analyse is het meest geschikt?
Kies zelf voor een analyse waarmee je het snelst tot antwoorden denkt te komen. Dit kan per persoon en per situatie verschillen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om meerdere analyses uit te voeren. Vaak is dat zelfs beter als je een breed beeld wilt krijgen over de voor jou relevante bedreigingen.
Analyses geven bovendien ook vaak aanwijzingen over wat je kunt doen om bedreigingen te minimaliseren of weg te nemen. Kortom, een
persoonlijke SWOT-analyse kan niet zonder een gedegen analyse van bedreigingen.