Een bedrijfscultuur kan de prestaties van werknemers positief of negatief beïnvloeden. Kijk daarom eens goed naar beide richtingen.
Positieve invloeden van bedrijfscultuur
Een positieve bedrijfscultuur leidt tot betere prestaties van werknemers. Maar welke zaken binnen de bedrijfscultuur zijn dan precies van invloed? En op welke manieren?
Leermogelijkheden
Je biedt elke werknemer, ongeacht zijn of haar functie, mogelijkheden om zich op persoonlijk en professioneel vlak te ontwikkelen. Hierdoor verbeteren zijn of haar vaardigheden. Door
‘upskilling’ is de kans groter dat er nog betere producten of diensten tot stand komen.
Motivatie en ondersteuning
Je stimuleert werknemers om het beste uit zichzelf te halen, bijvoorbeeld door
motiverende gespreksvoering. Geef ze bijvoorbeeld tips als ze ergens op vastlopen. Vraag ook regelmatig wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Zonder de juiste tools of trainingen kunnen ze immers niet presteren.
Ruimte voor innovatie
Je biedt werknemers voldoende ruimte om hun eigen ideeën voor te dragen en te experimenteren. Nieuwe ideeën kunnen leiden tot originele en kwalitatieve producten die de klanten zeer aanspreken. Voor een bedrijf dat zich sterk richt op
innovatie, is dit cruciaal.
Veiligheid
In een veilige werkomgeving durven werknemers zich vrijer uit te spreken over hun gedachten en gevoelens. Ze zijn vaak ook eerder bereid om over hun zwakke(re) kwaliteiten of over conflicten met anderen te praten. Hierdoor worden obstakels sneller uit de weg geruimd en dat leidt vaak tot (nog) betere prestaties.
(Wederzijds) vertrouwen
Alle werknemers moeten elkaar kunnen vertrouwen. Dit vertrouwen stijgt als iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt. Door goede vertrouwensbanden stijgt ook de werknemerstevredenheid. En hoe groter deze tevredenheid is, hoe groter de kans dat je medewerkers bereid zijn om goede prestaties te leveren.
Erkenning en beloning
Je erkent en beloont je medewerkers openlijk voor hun prestaties. Dit moedigt hen aan om ook de volgende keren goed of zelfs nog beter te presteren.
Negatieve invloeden van bedrijfscultuur
Een negatieve bedrijfscultuur ontstaat als je onvoldoende aandacht besteedt aan de wensen, de kwaliteiten, de ontwikkeling en de veiligheid van je medewerkers. Kijk maar eens naar deze elementen van een negatieve bedrijfscultuur en hun mogelijke gevolgen.
Onduidelijkheid
Onduidelijke uitleg of geen uitleg over de koers, de organisatiestructuur of de taakverdelingen kan tot veel verwarring leiden. Medewerkers voeren dan bijvoorbeeld werkzaamheden uit die niet in hun takenpakket horen. Of ze voeren werkzaamheden inefficiënt of verkeerd uit.
Slecht samengestelde teams
Stem je de leden van een team niet goed op elkaar af? Het kan dan gebeuren dat deze medewerkers niet zo goed zullen samenwerken. Een slechte samenwerking zie je vaak vrij snel in de resultaten. Er kunnen zelfs conflicten ontstaan, waardoor het nog lastiger wordt om een team naar de gewenste prestaties te sturen. Bekijk daarom ook meteen de tips in
Topteam Samenstellen? Doe het in 9 Stappen!Rigide structuren
In bedrijven waar hiërarchie en/of
micromanagement bestaat, krijgen werknemers sneller het gevoel dat zij hun werk niet mogen uitvoeren zoals ze dat zelf willen. Ook vinden ze dat hun eigen ideeën en oplossingen niet op waarde worden gesteld. Vaak mogen ze inderdaad alleen maar met hun direct leidinggevende schakelen over hun werk. Dit houdt groei en innovatie flink tegen.
Gebrek aan erkenning
Waarderen de medewerkers elkaar niet? Worden teamleden (ook) niet gewaardeerd door hun leidinggevende(n)? Een (langdurig) gebrek aan erkenning kan werknemers sterk demotiveren. De effecten van deze verlaagde motivatie zie je gegarandeerd terug in de prestaties.
Houd er bovendien rekening mee dat ontevreden werknemers op een gegeven moment ook kunnen besluiten om te vertrekken. Wil je dit koste wat het kost voorkomen? Loop dan zeker deze tips na in:
Medewerkers binden en boeien: 7 Tips + Voorbeelden.Vijandige werksfeer
Negatieve relaties en situaties (denk aan pestgedrag of aan een zeer competitieve cultuur) kunnen leiden tot stress en burn-outs. Vermoeide en/of angstige medewerkers maken sneller fouten en dat zie je onherroepelijk terug in de prestaties. In het ergste geval valt een medewerker volledig uit, bijvoorbeeld door ziekte of door zelf aangeboden ontslag. Let daarom altijd op de
groepsdynamiek!