5 vragen over Werving en Selectie

5 vragen over Werving en Selectie
Wie personeel zoekt, kan een werving- en selectiebureau inschakelen. Zij zoeken dan de juiste kandidaat. Hoe werkt dat precies? 5 vragen en antwoorden.

De juiste mensen vinden voor je openstaande vacature is niet altijd eenvoudig. Het gaat bijvoorbeeld om een specialistische functie waar maar weinig mensen geschikt voor zijn. Maar ook de krapte op de arbeidsmarkt maakt vacatures invullen moeilijker. Werkzoekenden kunnen immers uit veel bedrijven kiezen. Hoe kan werving en selectie bij deze uitdagingen helpen?

1. Wat is werving en selectie?

Werving en selectie is het vinden en plaatsen van de juiste kandidaat voor een openstaande functie. Het proces begint bij het werven van kandidaten, daarna worden de beste kandidaten geselecteerd voor een sollicitatiegesprek. De meest geschikte kandidaat krijgt de baan aangeboden.

2. Hoe gaat werving en selectie in zijn werk?

Hoe werving en selectie wordt ingezet, verschilt per situatie. Sommige bedrijven hebben een eigen HR-afdeling en zullen alles in-house oplossen. Anderen nemen een extern recruitmentbureau in de arm. De (externe) recruiters of HR-medewerkers stellen een vacature op en verspreiden deze via verschillende kanalen. Dan is het wachten tot de reacties binnenkomen en er een selectie kan worden gemaakt. Dat noemen we ook wel post and pray.

Sommige recruiters - sourcers genaamd - gaan actief op zoek naar kandidaten. Zij wachten dus niet passief af, maar speuren hun netwerk en het internet af naar geschikte kandidaten. Die hebben soms al een baan en zijn niet-werkzoekend. Sourcers proberen de kandidaat te overtuigen alsnog te solliciteren op de nieuwe functie.

Hoeveel een recruiter precies doet, is per bedrijf en persoon verschillend. Sommigen voeren het hele proces uit, anderen richten zich op één specifiek onderdeel. Het werving- en selectieproces zit er pas op als de arbeidsovereenkomst getekend is en de onboarding erop zit.

3. Waarom zou je werving en selectie inzetten?

Als bedrijven geen (uitgebreide) HR-afdeling hebben, kunnen externe recruitmentbureaus helpen de juiste kandidaat te vinden. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je zelf niet de administratieve rompslomp hoeft uit te voeren en geen tijd kwijt bent aan cv’s lezen. Het nadeel is dat een externe recruiter inhuren aardig in de papieren kan lopen. De fee bestaat vaak uit een percentage van het salaris van de nieuwe medewerker.

Voor zeer gespecialiseerde functieprofielen wordt regelmatig sourcing ingezet. Het plaatsen van een online vacature is in zulke gevallen niet voldoende. Sourcers kijken veel breder, dat vergroot de kans op een succesvolle match.

4. Wat is het verschil met recruitment?

De termen werving en selectie en recruitment worden door elkaar gebruikt. Er zit geen verschil tussen deze twee.

5. Wat is het verschil met detachering

Tussen werving en selectie en detachering zit wel een groot verschil. Detacheringsbureaus hebben zelf mensen in dienst die ze koppelen aan een bedrijf. Zij lenen hun mensen als het ware uit. Het detacheringsbureau zoekt (tijdelijke) banen voor hun mensen, die passen bij hun ambities en wensen.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.