Recruitment: Wat is het en hoe gebruik je het?

Recruitment: Wat is het en hoe gebruik je het?
Met recruitment wordt het vinden, werven, selecteren en aannemen van geschikte kandidaten bedoeld. Recruiters helpen je vacatures te vullen.

De term recruitment hebben we uit het Engels overgenomen. In het Nederlands spreken we ook wel van werving- en selectie, de termen worden door elkaar gebruikt. Of je nu een extern bedrijf inhuurt voor de recruitment of het in-house oplost, het doel is altijd hetzelfde: stoeltjes vullen. Jij hebt een gat, de recruiter vult hem op. In dit artikel gaan we dieper in op alle ins en outs van recruitment.

Verschillende soorten recruiters

Hoewel het doel van iedere recruiter hetzelfde is, werkt niet iedere recruiter op dezelfde manier. Er zijn verschillende vormen van recruitment. Laten we er eens een paar afgaan.

1. Corporate recruiter

Een corporate recruiter is een interne recruiter; hij werkt dus op de HR-afdeling van het bedrijf zelf. Zo’n recruiter is van begin tot eind betrokken bij het wervingsproces. Daarnaast denkt hij of zij mee over hoe het wervingsproces kan worden verbeterd. Een corporate recruiter speelt dus ook een grote rol in Employer Branding: het verbeteren van het werkgeversimago van het bedrijf.

2. Recruitment manager

Grote bedrijven hebben vaak een eigen recruitmentteam, met aan het hoofd een recruitment manager. Hij of zij stuurt het team aan en zorgt dat het hele wervings- en selectieproces op orde is. Een recruitment manager kan ook werkzaam zijn op een recruitmentbureau. Zo’n bureau wordt ingehuurd door andere bedrijven om vacatures op te vullen.

3. Recruitmentmarketeer

Een recruitmentmarketeer houdt zich niet bezig met het invullen van specifieke vacatures. In plaats daarvan is hij bezig het bedrijf en de vacatures zo ‘sexy’ mogelijk te maken voor potentiële werknemers. Dat doet hij bijvoorbeeld door boeiende (online) content over het bedrijf te maken en te verspreiden. De hoop is hiermee zoveel mogelijk talent in aanraking te laten komen met het bedrijf.

4. Intercedent

Intercedenten en recruiters lijken op elkaar, maar er zijn verschillen. Zo is een recruiter op zoek naar de juiste kandidaat voor de functie, terwijl een intercedent meer als een soort bemiddelaar fungeert. Hij of zij helpt zowel werkzoekenden als bedrijven de juiste match te vinden. Zij zijn beiden ‘klant’ van de intercedent. Intercedenten vind je bij een uitzendbureau.

Wat zijn de taken van een recruiter?

De taken van een recruiter verschillen per bedrijf en wat voor soort recruiter je bent. Maar grofweg is het takenpakket van een recruiter als volgt in te delen.

1. Meeschrijven aan de vacature

Zodra er een vacature vrijkomt, wordt de recruiter bij het proces betrokken. Hij of zij schrijft mee aan de tekst. Denk aan het vaststellen van gewenste functie-eisen en het maken van een functieomschrijving. De recruiter moet weten hoe de ideale kandidaat voor deze functie eruitziet en waar hij gevonden kan worden.

2. Verspreiden van de vacature

De recruiter weet waar deze vacature het best geplaatst kan worden. Hij of zij zet alle nuttige kanalen in om de vacature bij de juiste kandidaat terecht te laten komen. Dat kan ook het raadplegen van zijn netwerk betekenen.

3. Actief zoeken naar geschikte kandidaten

Binnen de recruitment zijn er verschillende specialisaties, zoals sourcing. Sourcers zoeken actief naar geschikte kandidaten, buiten de online vacatures om. Zij benaderen mensen in hun netwerk of zoeken bijvoorbeeld via LinkedIn naar de gouden match.

4. Kandidaten selecteren

Als er genoeg reacties binnen zijn, maakt de recruiter een selectie met geschikte kandidaten.

5. Eerste gesprekken voeren

Het is gebruikelijk dat een recruiter de eerste gesprekken voert. Zo blijven er alleen kandidaten over die écht een goede kans maken op de functie. Deze worden voorgesteld aan het bedrijf voor een tweede en eventueel derde gesprek.

6. Kandidaten koppelen

Een recruiter is verantwoordelijk voor het hele wervings- en selectieproces. Hij regelt het opstellen en ondertekenen van het contract en de onboarding. Pas als de kandidaat definitief is aangenomen, ben je als recruiter klaar met je werk.

Wat is het verschil met recruitmentmarketing?

We stipten het verschil tussen recruitment en recruitmentmarketing al even kort aan. Recruitmentmarketing is niet hetzelfde als reguliere recruitment. Recruitmentmarketeers richten zich niet op één specifieke vacature, maar zijn het hele jaar bezig het bedrijf en de vacatures te promoten. Het idee is dat je het talent jouw kant op laat komen, in plaats van zelf op zoek gaan naar talent.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Overzicht grootste (gratis) Vacaturesites van Nederland

Het aantal job boards om nieuw personeel of banen te vinden is groter dan ooit. Dit zijn de 25 grootste vacaturesites van Nederland.
Michiel van der Avoird 3 mrt 2020

Vacature Plaatsen | De Kosten per vacaturesite in Nederland

Wat zijn de kosten voor het plaatsen van een baan op vacaturesites zoals LinkedIn, Indeed en Werkzoeken.nl? Kan het ook gratis?
Michiel van der Avoird 25 mei 2020

Het Bedrijfsprofiel: wat is het en hoe maak je er een?

Met een sterk bedrijfsprofiel onderscheidt jouw onderneming zich van de massa. Hoe schrijf je zo'n profielschets?
Michiel van der Avoird 28 okt 2020

Wat zijn Functie-eisen? (+ voorbeeld)

Functie-eisen zijn kwalificaties en vaardigheden (opleiding, ervaring, eigenschappen) die nodig zijn voor een bepaalde baan.
Michiel van der Avoird 10 okt 2020

Een Referentiecheck uitvoeren in 6 stappen

Wat is een referentiecheck en hoe voer je er een uit? Mogen werkgevers zomaar referenties inwinnen? Een toelichting met 20+ voorbeeldvragen.
Michiel van der Avoird 2 dec 2020

Google For Jobs, hoe kom ik erin en hoe rank ik bovenaan?

Sinds 25 augustus 2020 is Google for Jobs ook in Nederland officieel beschikbaar. Ontdek hoe de zoekfunctie ook jouw bedrijf ten goede kan komen.
Michiel van der Avoird 6 dec 2020
 
check