Het Bedrijfsprofiel: wat is het en hoe maak je er een?

Het Bedrijfsprofiel: wat is het en hoe maak je er een?

Met een sterk bedrijfsprofiel onderscheidt jouw onderneming zich van de massa. Hoe schrijf je zo'n profielschets?

Het doel van een bedrijfspagina of -profiel is om een goede indruk te maken op onder andere investeerders, klanten en werknemers. Zie het als een cv dat bijdraagt aan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf op de (arbeids)markt. In dit blog lichten we toe hoe je een dergelijk overzicht opstelt.

Wat is een bedrijfsprofiel?

Een bedrijfsprofiel is een samenvatting van alle relevante elementen van een organisatie. Zoals een cv een kort overzicht geeft van iemands opleiding, kwalificaties en werkervaring, zo informeert een organisatieprofiel lezers over de expertise, diensten, producten, locatie en geschiedenis van een bedrijf.

Bedrijfspagina's worden geraadpleegd door zowel werkzoekenden, potentiële klanten en investeerders, als toezichthouders, aandeelhouders, leveranciers en financiële instellingen. Ze komen dan ook zeer van pas bij marketingcampagnes en employer branding activiteiten.

Een zakelijk profiel brengt dus een grote hoeveelheid informatie samen in één enkel document. Het kan kort en bondig, maar ook tientallen pagina's lang zijn. Ook het formaat kan verschillen: oorspronkelijk stond een profilering vooral op papier, tegenwoordig zijn digitale formaten de norm: van PDF-bestanden tot uitgebreide werken-bij pagina's op subdomeinen.

Wat staat er in een bedrijfsprofiel?

Zakelijke gegevens
Een profiel moet een opsomming van basisinformatie bevatten, zoals de bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer. Zet gegevens prominent in beeld. Later in deze tekst sommen we de (verplichte) data voor een profiel op Werkzoeken.nl op.

Bedrijfsbeschrijving
Geeft de kern van jouw organisatie weer:

  • Beschrijf de missie en visie.
  • Welke producten en/of diensten biedt het bedrijf? Waarin is het gespecialiseerd?
  • Refereer aan de organisatiegeschiedenis. Wanneer en door wie is de onderneming opgericht en hoe heeft het bedrijf zich sindsdien ontwikkeld?
  • Zeg iets over de bedrijfsstructuur. Gaat het om een B.V., V.O.F. of eenmanszaak?
  • Vermeld belangrijke personen zoals de CEO en andere leidinggevenden.


Highlights
Wat onderscheidt jouw organisatie van de concurrentie? Vermeld prestaties, certificaten en eventuele prijzen. Unieke projecten zijn eveneens het vermelden waard, net als publicaties, filmpjes en klantreviews.

Overige informatie
Ruimte over? Maak het profiel nog aansprekender met:

  • verkoopcijfers, groeiprognoses of belangrijke financiële doelstellingen;
  • een vermelding van belangrijke zakenpartners;
  • profielfoto's van werknemers;
  • testimonials en recensies van klanten en partners;
  • foto's en video's van de werkomgeving en bedrijfsactiviteiten;
  • Et cetera.

Hoe maak je een bedrijfsprofiel aan op Werkzoeken.nl?

1. Kies hoe je kandidaten wilt vinden
Via Werkzoeken.nl kun je op verschillende manieren kandidaten vinden. Je kunt:

  • gratis vacatures plaatsen;
  • een CPC-vacaturecampagne starten;
  • en/of toegang krijgen tot onze cv-database.


Keuze gemaakt? Volg de stappen voor het aanmaken van je account, totdat het onderstaande formulier wordt getoond.
1e00cf408a3e39417e91edb19cd1bce9d2bd489cfb53e025.jpg

Voorbeeld: invulvelden bedrijfspagina op Werkzoeken.nl.


2. Vul het formulier in

a) Bedrijfsprofiel

  • Bedrijfsnaam
  • Adres (postcode en huisnummer)
  • Telefoonnummer
  • Bedrijfstype
    • Directe werkgever
    • Werving en selectie
  • Bedrijfsgrootte
    • Klein (1-10 medewerkers)
    • Middelgroot (11-50 medewerkers)
    • Groot (51-250 medewerkers)
    • Zeer groot (251+ medewerkers)
  • Bedrijfsbeschrijving
  • Huidig bedrijfslogo
  • Website
  • Links naar Twitter, Facebook, LinkedIn en/of YouTube

b) Contactpersoon of -personen
c) Instellingen: voor onder meer notificaties, API-sleutel, logingegevens en taal

3. Klaar? Sla het formulier op. Het profiel is nu aangemaakt.

Hoe ziet een bedrijfsprofiel op Werkzoeken.nl eruit?

Hieronder zie je de bedrijfspagina van Jumbo op Werkzoeken.nl. In aanvulling op de eerdergenoemde onderdelen bevat deze pagina:

  • een knop met koppeling naar de zoekmachine resultatenpagina (SERP) voor de vacatures van Jumbo;
  • een kaartje met een speld op de bedrijfslocatie (hoofdkantoor);
  • een overzicht van alle openstaande vacatures die Jumbo op ons platform heeft staan.

7ecf1fc87d94472ce7d5670c5b05616340df29d5a4d3fec3.jpg

Het profiel van Jumbo op Werkzoeken.nl

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check