Het Belang van Employee Generated Content (EGC)

Het Belang van Employee Generated Content (EGC)
Zoek je naar een originele manier om nieuwe kandidaten te werven? Ontdek de waarde van Employee Generated Content (EGC) voor je employer branding.

Wat is Employee Generated Content?

Employee Generated Content (EGC) is content die je werknemers maken en delen over je bedrijf of organisatie. Deze content kan gaan over de producten en diensten van je bedrijf, maar in dit artikel leer je hoe jouw medewerkers met eigen content nieuwe medewerkers aantrekken.

Waarom is EGC belangrijk voor employer branding?

EGC geeft je employer branding een flinke boost, omdat je medewerkers zelf vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Dit doen ze in hun eigen woorden, op een eerlijke en persoonlijke manier. Waarom dit effectief is? Persoonlijke verhalen voelen oprechter dan een standaard reclameboodschap en komen daardoor betrouwbaarder over bij mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan.

De aantrekkingskracht op potentiële kandidaten

Potentiële kandidaten krijgen via persoonlijke verhalen een realistisch beeld van de werksfeer, de omgeving en de cultuur binnen jouw organisatie. Zo kunnen ze beter bepalen of jouw bedrijf bij hen past. Het mooie is: doordat de content zo eerlijk is, zullen vooral mensen reageren die echt goed bij je passen. Dat maakt je wervingsproces efficiënter en effectiever.

Heeft EGC nog meer voordelen?

Employee Generated Content versterkt je employer branding, maar het brengt nog vijf andere voordelen met zich mee.
  1. Groter bereik
    Je medewerkers kunnen de content over je bedrijf op verschillende kanalen plaatsen, onder meer op hun eigen kanalen. De content wordt zo heel breed verspreid en dat is goed voor je merkbekendheid. Het is zelfs zo dat verspreiding van content via persoonlijke kanalen voor tot wel acht keer meer engagement kan zorgen (bron: Recruitment.pro).
  2. Meer verkoop
    De content van je werknemers kan ook door potentiële klanten worden opgemerkt. Vertelt een medewerker enthousiast en overtuigend over zijn of haar ervaring met jouw product of dienst? Dit kan een potentiële klant over de streep trekken om contact op te nemen met je bedrijf.
  3. Kostenbesparing
    Als je medewerkers zelf content maken, ben je misschien minder of helemaal niet meer afhankelijk van externe professionals. Zelf content maken kan je dus kosten besparen.
  4. Meer betrokken en tevreden werknemers
    Je medewerkers mogen zelf content maken over je bedrijf. Dit maakt dat ze voelen dat hun inbreng telt en dat verhoogt de employee engagement. Je werknemers worden zelfs tevredener over hun baan.
  5. Betere reputatie
    Positieve verhalen over je bedrijf kunnen je bedrijfsreputatie versterken. Een voorwaarde is wel dat de content netjes en professioneel blijft. Heel belangrijk is ook dat de inhoud van de content steeds consistent is. Gemengde of zelfs negatieve boodschappen over het bedrijf zorgen namelijk snel voor reputatieschade.

Wat is de grootste uitdaging bij EGC?

De grootste uitdaging bij Employee Generated Content is behoud van authenticiteit. Natuurlijk wil je dat je medewerkers authentieke en dus unieke content maken, maar je wilt ook dat deze content voldoet aan de kwaliteitsrichtlijnen van je bedrijf.

Hoe vind je hierin de balans? Zorg er eerst voor dat je alles rondom EGC goed organiseert. De stappen hiervoor vind je in: Employee Generated Content: stappenplan voor een goede start.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.