Het Belang van Employee Generated Content (EGC)

Het Belang van Employee Generated Content (EGC)
Zoek je naar een originele manier om nieuwe kandidaten te werven? Ontdek de waarde van Employee Generated Content (EGC) voor je employer branding.

Wat is Employee Generated Content?

Employee Generated Content (EGC) is content die je werknemers maken en delen over je bedrijf of organisatie. Deze content kan gaan over de producten en diensten van je bedrijf, maar in dit artikel leer je hoe jouw medewerkers met eigen content nieuwe medewerkers aantrekken.

Waarom is EGC belangrijk voor employer branding?

EGC geeft je employer branding een flinke boost, omdat je medewerkers zelf vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Dit doen ze in hun eigen woorden, op een eerlijke en persoonlijke manier. Waarom dit effectief is? Persoonlijke verhalen voelen oprechter dan een standaard reclameboodschap en komen daardoor betrouwbaarder over bij mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan.

De aantrekkingskracht op potentiële kandidaten

Potentiële kandidaten krijgen via persoonlijke verhalen een realistisch beeld van de werksfeer, de omgeving en de cultuur binnen jouw organisatie. Zo kunnen ze beter bepalen of jouw bedrijf bij hen past. Het mooie is: doordat de content zo eerlijk is, zullen vooral mensen reageren die echt goed bij je passen. Dat maakt je wervingsproces efficiënter en effectiever.

Heeft EGC nog meer voordelen?

Employee Generated Content versterkt je employer branding, maar het brengt nog vijf andere voordelen met zich mee.
  1. Groter bereik
    Je medewerkers kunnen de content over je bedrijf op verschillende kanalen plaatsen, onder meer op hun eigen kanalen. De content wordt zo heel breed verspreid en dat is goed voor je merkbekendheid. Het is zelfs zo dat verspreiding van content via persoonlijke kanalen voor tot wel acht keer meer engagement kan zorgen (bron: Recruitment.pro).
  2. Meer verkoop
    De content van je werknemers kan ook door potentiële klanten worden opgemerkt. Vertelt een medewerker enthousiast en overtuigend over zijn of haar ervaring met jouw product of dienst? Dit kan een potentiële klant over de streep trekken om contact op te nemen met je bedrijf.
  3. Kostenbesparing
    Als je medewerkers zelf content maken, ben je misschien minder of helemaal niet meer afhankelijk van externe professionals. Zelf content maken kan je dus kosten besparen.
  4. Meer betrokken en tevreden werknemers
    Je medewerkers mogen zelf content maken over je bedrijf. Dit maakt dat ze voelen dat hun inbreng telt en dat verhoogt de employee engagement. Je werknemers worden zelfs tevredener over hun baan.
  5. Betere reputatie
    Positieve verhalen over je bedrijf kunnen je bedrijfsreputatie versterken. Een voorwaarde is wel dat de content netjes en professioneel blijft. Heel belangrijk is ook dat de inhoud van de content steeds consistent is. Gemengde of zelfs negatieve boodschappen over het bedrijf zorgen namelijk snel voor reputatieschade.

Wat is de grootste uitdaging bij EGC?

De grootste uitdaging bij Employee Generated Content is behoud van authenticiteit. Natuurlijk wil je dat je medewerkers authentieke en dus unieke content maken, maar je wilt ook dat deze content voldoet aan de kwaliteitsrichtlijnen van je bedrijf.

Hoe vind je hierin de balans? Zorg er eerst voor dat je alles rondom EGC goed organiseert. De stappen hiervoor vind je in: Employee Generated Content: stappenplan voor een goede start.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Big Five Persoonlijkheidstest: test je kandidaat

Hoe past de persoonlijkheid van een kandidaat bij een functie of binnen een team? Test deze kandidaat met de Big Five persoonlijkheidstest.

AI Tools voor Recruitment

Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?

De voordelen van AI voor Recruitment

Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.