Hoe trek je nieuwe kandidaten aan? En hoe werk je tegelijkertijd aan de naamsbekendheid van je bedrijf? Start een employer brand podcast!
Wat is het nut van een employer brand podcast?
In een employer brand podcast breng je echte verhalen van echte medewerkers. Ze vertellen over hun werk en over het bedrijf, geven tips en discussiëren met elkaar. Wie naar de podcast luistert, krijgt zo een scherper beeld van hoe het eraan toe gaat in je bedrijf. Indirect kan een employer brand podcast dan ook een
recruitment podcast zijn: wie door de verhalen interesse krijgt voor jouw bedrijf, komt misschien wel solliciteren. En dat is bingo!
Hoe help je het bedrijf met een employer brand podcast?
- Je toont de expertise van het bedrijf.
- Je bouwt aan de merkidentiteit (employer brand) van het bedrijf.
- Je onderscheidt het bedrijf van de concurrenten.
Welke voordelen kun je dan verwachten?
- Je trekt nieuwe kandidaten aan.
- Je trekt nieuwe klanten of (andere) leveranciers aan.
- Je trekt andere bedrijven aan voor een samenwerking.
- Je betrekt je medewerkers bij het maken van een podcast. Dit verhoogt hun betrokkenheid!
Stappenplan: hoe maak je een employer brand podcast?
Met dit stappenplan kom je tot een employer brand podcast, of zelfs tot een podcastserie.
Stap 1. Bepaal de doelgroep
Wie wil je inspireren of overtuigen met je podcast? De doelgroep kan breed zijn. Denk aan:
- Klanten
- Potentiële kandidaten (latent en/of actief werkzoekenden)
- Andere professionals uit het vakgebied
Onderzoek en ontdekDoe in elk geval onderzoek naar je doelgroep. Laat je hierbij leiden door deze vragen:
- Naar welke informatie is deze groep op zoek? Wat vindt deze groep echt interessant?
- Welke podcasts bestaan er al voor deze doelgroep(en)?
- Wat publiceren deze podcasts? Kun jij dit beter of anders doen?
- Zodra je weet welke doelgroep je wilt ‘bedienen’, kun je specifieke content voor de doelgroep gaan maken.
Betrek je medewerkers. Vraag wie aan de podcasts mee wil werken en organiseer regelmatig brainstorms om originele onderwerpen en invalshoeken te bedenken.
Stap 2. Bedenk onderwerpen
Waar vertel je over? Zeker is dat de content vermakelijk én een sterke informatieve waarde moet hebben voor het publiek. Daarom hier een paar tips voor de inhoud:
- Interviews met medewerkers, leidinggevenden of externe experts
- Debatten of kennissessies (tussen medewerkers en/of met externe experts)
- Beschrijvingen van functies, werkdagen, projecten, uitdagingen en successen
- Gesprekken over de nieuwste trends en ontwikkelingen in de sector
Maak een scriptWil je zeker weten dat gesprekken in de podcast ordelijk verlopen? Maak dan eerst een script. Hierin staat welke onderwerpen aan de orde moeten komen, wie dan spreekt en wanneer. Regisseer alleen niet te strak, want spontane en natuurlijke gesprekken zorgen voor de meeste geloofwaardigheid. Train je medewerker eventueel ook in
storytelling. Zo leren ze verhalen op een boeiende manier te vertellen.
Denk aan het spreektempo. Zorg ervoor dat de sprekers niet te snel, maar ook niet te langzaam praten. De podcast moet goed te volgen zijn, anders haken mensen af.
Stap 3. Kies de format(s)
Het format is de vorm waarin je informatie wilt brengen. Wil je een interview met één persoon? Wil je twee personen die met elkaar praten? Of kies je voor een discussie met meerdere mensen aan tafel?
Kijk goed naar wat bij het onderwerp past. Wil je over een project vertellen, dan is het misschien leuker om dat project door meerdere teamleden te laten beschrijven. Wil je een functie uitlichten, dan is het misschien beter om alleen de huidige medewerker hierover te laten vertellen.
Podcast als videoJe kunt een podcast ook opnemen op video. Je brengt dan de sprekers die in de studio zitten in beeld. Het voordeel hiervan is dat het publiek wat te kiezen heeft. Ze zien zo ook de gezichten bij de stemmen.
Nodig regelmatig gastsprekers uit. Die kunnen namelijk nieuwe luisteraars aantrekken.
Stap 4. Verzamel apparatuur
Podcasts moeten professioneel overkomen. Investeer daarom in de juiste apparatuur voor goed geluid (en als je van de podcast ook een video maakt: voor goed beeld). Denk aan goede microfoons, koptelefoons, opnameapparatuur en goede bewerkingssoftware.
Zoek ook een geschikte ruimte om je podcasts op te nemen. Bij voorkeur heb je een stille ruimte, met daarin stoelen en een tafel voor (gast)sprekers. Check ook zeker de akoestiek. Je wilt geen echo’s of ander rumoer op de achtergrond.
Stap 5. Neem de podcast op en bewerk die
Zit iedereen klaar? Tijd om de podcast op te nemen. Dit laat je door je eigen medewerkers doen of je huurt er externe professionals voor in. Pakt jouw team de productie en bewerking zelf op? Hier zijn wat tips.
- Zorg voor gepaste (achtergrond)muziek en geluidseffecten.
- Denk na over de lengte van de podcast. Gemiddeld is een podcast 20 tot 45 minuten lang, maar korter kan ook, afhankelijk van het onderwerp.
- Maak een goede podcastcover. Dit is een soort thumbnail. Die moet mensen verleiden om op de podcast te klikken.
- Let op inhoudelijke fouten. Zegt iemand iets wat niet klopt? Haal dit er dan uit. Let wel op de overgangen: delen uit gesprekken moeten goed op elkaar aansluiten.
- Kijk of je bepaalde delen uit de podcast kunt gebruiken voor korte audio- of videoclipjes op TikTok en Instagram. Haal die er alvast uit en bewerk ze later apart.
Publiceer regelmatig podcasts. Je bouwt zo aan je merk als werkgever én je houdt mensen geinteresseerd.
Stap 6. Publiceer de podcast
Via een hosting-platform zoals Spority Podcast of Apple Podcasts kun je je podcasts lanceren. Verspreid je podcasts daarnaast op al je eigen kanalen, zoals op je website, je landingspagina’s en je socialmediakanalen. Heel belangrijk: denk ook aan SEO voor de vindbaarheid van je podcasts. Zorg voor aantrekkelijke beschrijvingen bij je podcasts en gebruik daarin de juiste zoekwoorden.
Stap 7. Promoot de podcast
Promoot je podcast door erover te posten op social media. Laat foto’s of korte videoclips zien. Gebruik hiervoor fragmenten. En ga de interactie aan met je publiek! Beantwoord vragen of commentaren en bedank mensen voor hun interesse. Vraag hen ook wat ze wat je podcast vinden. Door discussies te starten creëer je meer betrokkenheid.
Stap 8. Meet het succes van de podcast
Prestaties van podcasts meten is niet zo eenvoudig. Je kunt podcasts bijvoorbeeld niet koppelen aan een
ATS. Dit betekent meestal dat je bent aangewezen op de gegevens in het dashboard van je podcast-host. Helaas kunnen de parameters per tool verschillen. Wat je meestal wel kunt meten, zijn deze gegevens:
- Hoeveel luisteraars trekken de podcasts aan?
- Hoe lang is de gemiddelde luistertijd per aflevering?
- Hoe vaak is de podcast gedownload?
- Wat is het tijdstip van publicatie? Bereik je meer of juist minder mensen op andere tijdstippen?
Hoe meer gegevens je kunt verzamelen, hoe beter. Je kunt deze gegevens namelijk gebruiken om je podcasts te verbeteren.
Zorg steeds voor nieuwe inputVraag ook om feedback bij je medewerkers en luisteraars. Welke onderwerpen of podcasts vonden zij het meest interessant? En waarom? Wat kan beter? En welke onderwerpen zouden ze nog behandeld willen zien? Gebruik alle feedback om je podcasts te verbeteren.
Stap 9. Maak meer podcasts
Een relatie met je publiek opbouwen lukt niet met één podcast. Denk daarom aan een postcastserie als tijd en middelen dit toelaten. Begin bijvoorbeeld met één podcast per twee weken. Slaat een podcast snel aan bij je publiek, dan is het zeker aan te raden om ermee door te gaan.