Contentmarketing in Recruitment: hoe doe je dit?

Contentmarketing in Recruitment: hoe doe je dit?
Hoe maak je contentmarketing onderdeel van je recruitment marketingstrategie? Wat is het belang? En wat zijn de voordelen? Bekijk het hele overzicht.

Wat is contentmarketing in recruitment?

Contentmarketing in recruitment houdt in dat je content creëert en publiceert om sollicitanten aan te trekken en te behouden.

Wat is het belang van contentmarketing in recruitment?

Potentiële kandidaten verdiepen zich tegenwoordig heel goed in bedrijven. Ze willen informatie hebben over de reputatie en de achtergrond van een bedrijf, maar ze willen ook weten hoe het is om voor het bedrijf te werken. Anders gezegd: ze willen al iets ‘beleven’ van het bedrijf. Dit helpt hen namelijk te bepalen of ze bij het bedrijf passen.

Helaas biedt de informatie uit traditionele vacatures vaak maar een beperkte ‘beleving’. Veel bedrijven richten zich dus (ook) op contentmarketing in recruitment. Het gaat hier om content dat het bedrijf een ‘gezicht’ geeft. Specifiek in deze content schets je namelijk de bedrijfscultuur en de werkomgeving op realistische wijze.

Hoe zet je de contentstrategie op voor jouw bedrijf?

Door open en eerlijk over je bedrijf te vertellen (in woord en beeld), trek je eerder geschikte kandidaten aan. Voorwaarde is wel dat je vooraf een goede contentstrategie opzet. De volgende stappen helpen je hierbij.
  1. Bepaal je doelgroep
    Wat voor kandidaat wil je aantrekken? Stel een candidate persona op. De content die je gaat maken, moet afgestemd zijn op de wensen en behoeften van deze kandidaat. Tegelijkertijd moet de content straks steeds passen bij de verschillende momenten in de candidate journey.
  2. Bepaal wie content gaat maken
    Heb je medewerkers die goede content kunnen maken, zoals een copywriter, een fotograaf, een vormgever en een marketeer? Schakel die dan zeker in. Is er geen capaciteit om consistent en efficiënt content te creëren en te plaatsen? Onderzoek of het (financieel) mogelijk is om deze taken uit te besteden.
  3. Brainstorm over content
    Hoe kom je tot relevante en dus interessante content voor de kandidaten die je wilt aantrekken? Brainstorm hierover met de medewerkers die de content gaan verzorgen. Heel belangrijk is dat je bedrijf authentiek overkomt in de content en dat kun je misschien het beste aan je medewerkers overlaten. Kijk maar eens naar Het belang van Employee Generated Content (EGC).
  4. Bepaal de contentvormen
    Bepaal welke contentvormen geschikt zijn voor de informatie die je wilt delen en probeer hier zo vaak mogelijk in te variëren. Bekijk al verschillende ideeën voor de inhoud in: 5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment.
  5. Stel duidelijke richtlijnen op
    Je content moet voldoen aan bepaalde richtlijnen om zowel kenmerkend als effectief te zijn. Ook moet je denken aan de reputatie van je bedrijf. Hier zijn alvast wat vragen om richtlijnen op te stellen.
    • Welke tone-of-voice moet je hanteren?
    • Presenteer je de content in de huisstijl van het bedrijf?
    • Welke informatie deel je? En welke informatie deel je beslist niet?
      Kandidaten aantrekken, inspireren én vasthouden: hier draait het om in contentmarketing in recruitment!
  6. Bepaal de kanalen
    Van welke kanalen maakt je ideale kandidaat gebruik? Plaats je content op deze kanalen, zodat je zeker weet dat je de doelgroep bereikt. Eventueel pas je de content en de presentatievorm aan, zodat die goed bij het kanaal passen.
  7. Maak een contentkalender
    Wanneer en waar ga je iets publiceren? Plan al je content in een contentkalender en publiceer consistent. Je hebt namelijk content nodig voor elke situatie om je kandidaten soepel door de verschillende fases van je wervingsproces te begeleiden.
  8. Post je content
    Post je content op gezette tijden en op de juiste platforms. Denk onder meer aan je eigen website en aan socialmediakanalen. Blijf erop letten dat je content altijd relevant, informatief én herkenbaar is!
  9. Meet de resultaten
    Hoe goed scoort je content? Hoe vaak wordt een publicatie bekeken en door wie? In hoeverre stijgt het aantal sollicitanten? Meet en evalueer altijd de resultaten van je publicaties en verbeter daarmee je content. Zo zorg je voor steeds effectievere wervingscampagnes.

    Meer weten over het meten? Ontdek wat een Applicant Tracking System (ATS) voor je kan betekenen in deze fase van je contentstrategie. Ontdek ook meteen hoe je de Candidate Experience effectief kunt meten.

De voordelen van contentmarketing in recruitment

Denk je er ook over om te starten met contentmarketing in recruitment? Hier staan alle voordelen nog eens op een rij.
  1. Betere candidate experience
    Je biedt kandidaten informatie aan die aansluit bij hun wensen en behoeften. Door goede, relevante informatie zorg je voor een betere candidate experience.
  2. Sterkere relatie met kandidaten
    Je bouwt een relatie op met potentiële kandidaten. Door je content leren ze je merk al goed kennen. Kandidaten vertrouwen je ook sneller en dan vooral als je authentieke en dus onderscheidende content laat zien.
  3. Hogere kwaliteit
    Met authentieke content trek je meer betrokken en gekwalificeerde kandidaten aan. Die zijn ook sneller geneigd om te solliciteren.
  4. Grotere kandidatenpool
    Jouw content bereikt ook passief werkzoekenden. Dit zijn mensen die niet direct op zoek zijn naar een baan, maar die toch graag willen weten wat er in ‘vacatureland’ speelt. Een extra voordeel is dat zowel actief als passief werkzoekenden jouw content met anderen kunnen delen.
  5. Grotere naamsbekendheid
    Door regelmatig content te plaatsen, maak je je bedrijf beter zichtbaar en beter online vindbaar. Zo vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf en leidt niet alleen tot nieuwe kandidaten, maar vaak ook tot nieuwe klanten.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.