Contentmarketing in recruitment houdt in dat je content creëert en publiceert om sollicitanten aan te trekken en te behouden.
Wat is het belang van contentmarketing in recruitment?
Potentiële kandidaten verdiepen zich tegenwoordig heel goed in bedrijven. Ze willen informatie hebben over de reputatie en de achtergrond van een bedrijf, maar ze willen ook weten hoe het is om voor het bedrijf te werken. Anders gezegd: ze willen al iets ‘beleven’ van het bedrijf. Dit helpt hen namelijk te bepalen of ze bij het bedrijf passen.
Helaas biedt de informatie uit traditionele vacatures vaak maar een beperkte ‘beleving’. Veel bedrijven richten zich dus (ook) op contentmarketing in recruitment. Het gaat hier om content dat het bedrijf een ‘gezicht’ geeft. Specifiek in deze content schets je namelijk de bedrijfscultuuren de werkomgeving op realistische wijze.
Hoe zet je de contentstrategie op voor jouw bedrijf?
Door open en eerlijk over je bedrijf te vertellen (in woord en beeld), trek je eerder geschikte kandidaten aan. Voorwaarde is wel dat je vooraf een goede contentstrategie opzet. De volgende stappen helpen je hierbij.
Bepaal je doelgroep Wat voor kandidaat wil je aantrekken? Stel een candidate personaop. De content die je gaat maken, moet afgestemd zijn op de wensen en behoeften van deze kandidaat. Tegelijkertijd moet de content straks steeds passen bij de verschillende momenten in de candidate journey.
Bepaal wie content gaat maken Heb je medewerkers die goede content kunnen maken, zoals een copywriter, een fotograaf, een vormgever en een marketeer? Schakel die dan zeker in. Is er geen capaciteit om consistent en efficiënt content te creëren en te plaatsen? Onderzoek of het (financieel) mogelijk is om deze taken uit te besteden.
Brainstorm over content Hoe kom je tot relevante en dus interessante content voor de kandidaten die je wilt aantrekken? Brainstorm hierover met de medewerkers die de content gaan verzorgen. Heel belangrijk is dat je bedrijf authentiek overkomt in de content en dat kun je misschien het beste aan je medewerkers overlaten. Kijk maar eens naar Het belang van Employee Generated Content (EGC).
Bepaal de contentvormen Bepaal welke contentvormen geschikt zijn voor de informatie die je wilt delen en probeer hier zo vaak mogelijk in te variëren. Bekijk al verschillende ideeën voor de inhoud in: 5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment.
Stel duidelijke richtlijnen op Je content moet voldoen aan bepaalde richtlijnen om zowel kenmerkend als effectief te zijn. Ook moet je denken aan de reputatie van je bedrijf. Hier zijn alvast wat vragen om richtlijnen op te stellen.
Welke tone-of-voice moet je hanteren?
Presenteer je de content in de huisstijl van het bedrijf?
Welke informatie deel je? En welke informatie deel je beslist niet?
Kandidaten aantrekken, inspireren én vasthouden: hier draait het om in contentmarketing in recruitment!
Bepaal de kanalen Van welke kanalen maakt je ideale kandidaat gebruik? Plaats je content op deze kanalen, zodat je zeker weet dat je de doelgroep bereikt. Eventueel pas je de content en de presentatievorm aan, zodat die goed bij het kanaal passen.
Maak een contentkalender Wanneer en waar ga je iets publiceren? Plan al je content in een contentkalender en publiceer consistent. Je hebt namelijk content nodig voor elke situatie om je kandidaten soepel door de verschillende fases van je wervingsproces te begeleiden.
Post je content Post je content op gezette tijden en op de juiste platforms. Denk onder meer aan je eigen website en aan socialmediakanalen. Blijf erop letten dat je content altijd relevant, informatief én herkenbaar is!
Meet de resultaten Hoe goed scoort je content? Hoe vaak wordt een publicatie bekeken en door wie? In hoeverre stijgt het aantal sollicitanten? Meet en evalueer altijd de resultaten van je publicaties en verbeter daarmee je content. Zo zorg je voor steeds effectievere wervingscampagnes.
Denk je er ook over om te starten met contentmarketing in recruitment? Hier staan alle voordelen nog eens op een rij.
Betere candidate experience Je biedt kandidaten informatie aan die aansluit bij hun wensen en behoeften. Door goede, relevante informatie zorg je voor een betere candidate experience.
Sterkere relatie met kandidaten Je bouwt een relatie op met potentiële kandidaten. Door je content leren ze je merk al goed kennen. Kandidaten vertrouwen je ook sneller en dan vooral als je authentieke en dus onderscheidende content laat zien.
Hogere kwaliteit Met authentieke content trek je meer betrokken en gekwalificeerde kandidaten aan. Die zijn ook sneller geneigd om te solliciteren.
Grotere kandidatenpool Jouw content bereikt ook passief werkzoekenden. Dit zijn mensen die niet direct op zoek zijn naar een baan, maar die toch graag willen weten wat er in ‘vacatureland’ speelt. Een extra voordeel is dat zowel actief als passief werkzoekenden jouw content met anderen kunnen delen.
Grotere naamsbekendheid Door regelmatig content te plaatsen, maak je je bedrijf beter zichtbaar en beter online vindbaar. Zo vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf en leidt niet alleen tot nieuwe kandidaten, maar vaak ook tot nieuwe klanten.