5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment
Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.

1. Blogs

Blogs worden het vaakst ingezet bij contentmarketing. In een blog kun je ten slotte veel informatie geven over je producten, diensten en expertise. Potentiële sollicitanten krijgen zo de mogelijkheid om zich wat meer te verdiepen in je bedrijf.

Mogelijke content voor blogs
  • Interviews met personeelsleden over hun werkervaringen
  • Case studies (over afgeronde onderzoeken in je bedrijf)
  • Listicles (nuttige informatie in lijstjes voor kandidaten)
Content zoals deze kan kandidaten overhalen om te komen solliciteren. Belangrijk is sowieso dat de blog van goede kwaliteit is. Misschien kan een korte cursus in storytelling hier wat bij helpen?

2. Socialmediaposts

Socialmediaposts zijn onmisbaar als je wilt werken aan je employer branding. Zoek wel eerst uit op welke kanalen je ideale kandidaat of kandidaten zich bevinden.

Focus je ook sterk op visuals: foto’s en video’s scoren al jaren torenhoog op social media. Zet ze in om je vacatures, het bedrijf én de bedrijfscultuur in de schijnwerpers te zetten.

Short content

Denk bij bepaalde kanalen, zoals Instagram, ook aan short content: dit zijn korte teksten of filmpjes die meteen de aandacht pakken. Ideaal als je kandidaten wilt bereiken die niet veel tijd hebben om te scrollen, maar wel iets willen ‘proeven’ van de sfeer of de visie van je bedrijf.

Vormen van short content

  • Shorts
  • Reels
  • Quotes
  • Stories
  • Carrousels

3. Foto’s en video’s

In foto’s en video’s kun je uitgebreid laten zien hoe het is om te werken voor je bedrijf. Kandidaten krijgen meteen een indruk van de sfeer en de bedrijfscultuur. Dit helpt ze om beter (en sneller) te bepalen of ze bij je bedrijf passen.

Mogelijke content voor video

  • Kijkje op de werkvloer
  • Beschrijving van een werkdag
  • Beschrijving van mogelijke werkzaamheden
  • Hoe het bedrijf zich inzet voor de maatschappij
  • Algemene sfeerindruk (gebouw, werkomgeving, mensen)
  • Teamuitjes en evenementen

Vacaturevideo’s maken

Vacaturevideo’s van 30 tot 60 seconden zijn bijvoorbeeld populair. De kunst is wel om daarin alleen de belangrijkste informatie te geven. Geef in je vacaturevideo ook duidelijk aan waar kandidaten terecht kunnen voor meer informatie. Plaats sowieso call-to-actions én ondertitel de video.

Beeld in blogs

Foto’s en video’s kun je natuurlijk ook in blogs verwerken. Of ze zijn al helemaal gereed voor plaatsing op social media. Sowieso is het altijd een goed idee om afbeeldingen bij tekst te plaatsen: het maakt de inhoud nog rijker en aantrekkelijker.

4. Podcasts

Een podcast is een digitale audio-uitzending. Je kunt het vergelijken met een radioprogramma. In een podcast geef je je bedrijf letterlijk een stem. Je werknemers praten over hun ervaringen en delen interessante kennis.

Mogelijke content voor podcasts

  • Medewerkers geven tips vanuit hun expertise.
  • Medewerkers vertellen over hun werk, bijvoorbeeld over een project.
  • Medewerkers vertellen over de nieuwste trends binnen de sector.
Direct aan de slag gaan met podcasts? Verdiep je in: Zo start je een Employer Brand Podcast.

5. Infographics

Infographics zijn visuele weergaven van gegevens. Ze helpen complexe informatie duidelijk en aantrekkelijk te maken. Met infographics zou je kandidaten bijvoorbeeld iets kunnen vertellen over de cijfers van je bedrijf. Door de vorm (ze krijgen in één oogopslag informatie) blijft jouw verhaal langer bij ze hangen. Kort gezegd, hier draait alles om het verwerken van droge feiten in een visueel kunstwerkje.

Soorten infographics

  • Illustraties
  • Grafieken
  • Diagrammen

7 tips voor content recruitmentmarketing

Content recruitmentmarketing moet effectief zijn. Content bedenken en maken neemt namelijk veel tijd in beslag. Afhankelijk van wat je wilt produceren, kan content maken soms ook wat geld kosten. Bekijk daarom ook deze zeven tips voor content die potentiële kandidaten snel verleidt.
  1. Stem je content goed af op je candidate persona (je ideale kandidaat). Waarin is die geïnteresseerd?
  2. Stem de content goed af op de candidate journey. Voor elke stap in het wervingsproces moet je het juiste type content hebben. Anders haken je kandidaten (halverwege) alsnog af.
  3. Kies je kanalen zorgvuldig. Waar bevinden jouw ideale kandidaten zich?
  4. Reageert iemand op een post? Ga na of dit een potentiële kandidaat kan zijn. Start vervolgens een gesprek met hem of haar.
  5. Hergebruik bestaande content. Misschien heb je nog oude blogs die je in een nieuw en geüpdatet jasje kunt steken.
  6. Giet één onderwerp in meerdere jasjes, zeker als je op meerdere kanalen content plaatst. Informatie uit een blog kun je misschien omtoveren tot inhoud voor video. Of andersom.
  7. Meet de resultaten van je content. Hoeveel bezoekers trekt je content aan en zitten daar ook echt de juiste kandidaten bij? Zorg voor goede tools om metingen te verrichten en verbeter steeds je recruitmentstrategie.

Belangrijk: betrek je medewerkers!

Samen sta je sterker, zeker als je gebruik kunt maken van elkaars ideeën en vaardigheden om nieuw talent aan boord te halen. Betrek daarom je medewerkers in je recruitmentmarketing, bijvoorbeeld op deze manieren:
  1. Wat voor content zouden zij graag gezien hebben voor ze solliciteerden? Vraag ze om input!
  2. Willen ze meewerken aan het maken van content? Denk eens aan employee generated content!
  3. Vraag je medewerkers ook om de gemaakte content te liken en te delen, als ze op dezelfde kanalen inderdaad profielen hebben.
Door je medewerkers te betrekken bij contentmarketing voor recruitment, schep je een sterkere band met ze. Ze voelen zich gehoord, hun creativiteit wordt op prijs gesteld én ze voelen zich meer betrokken bij het bedrijf.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

De Big Five Persoonlijkheidstest: test je kandidaat

Hoe past de persoonlijkheid van een kandidaat bij een functie of binnen een team? Test deze kandidaat met de Big Five persoonlijkheidstest.

AI Tools voor Recruitment

Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?

De voordelen van AI voor Recruitment

Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.