Hoe maak je een CV? (11 stappen)

Hoe maak je een CV? (11 stappen)

Met een sterk curriculum vitae val je op, maar hoe maak je een cv dat aan alle eisen voldoet? Hier vind je een handig stappenplan.

Hoe stel je een goed CV op?

1. Kies een (gratis) CV template
Het format van je cv bepaalt de uitstraling en hoe je alle belangrijke informatie presenteert. De meeste templates zijn verticaal vormgegeven, maar een andere cv layout kan geschikter zijn. Vind je het lastig om zelf een curriculum vitae te ontwerpen? Download dan een gratis cv sjabloon (meestal in Word formaat) om het jezelf makkelijk te maken. Zorg dat het design aansluit bij de vormgeving van de bijbehorende sollicitatiebrief.

2. Vermeld je persoonlijke gegevens
Bovenaan je cv vermeld je de belangrijkste informatie: wie ben je en hoe kan een werkgever je contacteren? Vermeld je naam, geboortedatum en woonplaats. Vervolgens voeg je contactgegevens zoals een e-mailadres en telefoonnummer toe. Een link naar je LinkedIn profiel is ook aan te raden.

LET OP: vermeld géén fraudegevoelige personalia in je cv, zoals je BSN-nummer of bankgegevens. Voeg géén kopie van je ID-kaart of rijbewijs bij en laat je nationaliteit, geslacht, religie en burgerlijke staat weg uit je curriculum vitae. Noem alléén persoonsgegevens die van belang zijn voor de sollicitatie. Wil je meer weten over het gebruik van persoonsgegevens op dit platform? Raadpleeg de privacyverklaring van Werkzoeken.nl.

3. Begin met een profielschets
In een korte profielschets introduceer je jezelf. Laat zien wat je sterke kanten zijn en geef ook aan wat je ambities zijn op werkgebied. Waarom solliciteer je op deze functie en wat zijn je doelen? Houd het wel kort en bondig. Verdere informatie geef je in een sollicitatiebrief of motivatiebrief.

4. Noem relevante werkervaring en belangrijke prestaties
Een potentiële nieuwe werkgever wil weten welke ervaring je hebt en wat je kunt betekenen voor het bedrijf. Benoem eerdere werkgevers en onderstreep belangrijke projecten waar je aan hebt gewerkt. Heb je iets bijzonders voor elkaar gekregen, zoals een grote hervorming of flinke kostenbesparingen? Ook dat mag je hier benoemen.

5. Maak een lijst van opleidingen en trainingen
Nu is het tijd voor de feiten: welke opleidingen heb je gevolgd? Benoem de naam van de opleiding, het instituut waar je de opleiding hebt gevolgd en de start- en einddatum. Benoem daarnaast ook relevante trainingen die je hebt gevolgd, zoals een cursus. De meeste mensen kiezen ervoor om hun opleidingen op chronologische wijze te rangschikken, maar je kunt ze ook sorteren op relevantie, met de meest relevante opleidingen bovenaan.

6. Benoem relevante vaardigheden
Voor ieder werk heb je bepaalde vaardigheden nodig, zoals kennis over bepaalde software, een rijbewijs of het beheersen van een tweede taal. Daarnaast horen ook zaken zoals sterke communicatieve vaardigheden, overtuigingskracht en leiderschap in dit lijstje thuis.

7. Vermeld aanvullende belangrijke informatie
Is er waardevolle informatie die nergens anders een plek heeft op je cv? Die informatie kun je in dit gedeelte kwijt. Denk hierbij aan relevante hobby's, vrijwilligerswerk of een oud schoolproject dat inhoudelijk aansluit op de functie.

8. Vul je CV aan met een sollicitatiebrief
Een cv verstuur je altijd samen met een sollicitatiebrief. In deze brief krijg je de ruimte om de details van je curriculum vitae verder uit te lichten. Je geeft aan waarom je bij een bepaald bedrijf wilt werken en benadrukt wat je allemaal te bieden hebt.

9. Laat je CV proeflezen
Nadat je het cv zelf meerdere keren hebt nagelezen, is het belangrijk om proeflezers te regelen. Zij kijken met nieuwe ogen naar je cv en kunnen aangeven of er iets onduidelijk is. Daarnaast vinden zij eventuele spelfouten of grammaticale fouten, zodat je uiteindelijk een foutloos cv hebt.
6c3334a14bd12885fea0bc4fbd889208a0565d081248a4d2.png
10. Sla je CV op in het juiste formaat
Het is belangrijk om je cv in het juiste bestandsformaat op te slaan. Sommige werkgevers vragen om PDF-bestanden, anderen ontvangen liever een .docx formaat.

11. Schrijf je in op Werkzoeken.nl, plaats je CV online en solliciteer
Hoe werkt Werkzoeken.nl voor werkzoekenden?

  • Schrijf je gratis in op Werkzoeken.nl.
  • Vul je persoonlijke profiel in en upload je cv.
  • Stel je voorkeuren in (zoals de werklocatie, het type dienstverband en salaris).
  • Ontvang passende vacatures per e-mail (job alert).
  • Bekijk vacatures en sla de meeste passende op in je account.
  • Solliciteer op je favoriete banen (direct via Werkzoeken.nl) en word uitgenodigd op een sollicitatiegesprek. Controleer altijd hoe de werkgever de sollicitatie het liefste wil ontvangen: via mail, per post of een online formulier?
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Sollicitatiegesprek Evalueren: hier moet je op letten

Je sollicitatiegesprek is achter de rug, maar je weet niet precies wat je ervan moet vinden. Hoe reflecteer je op het gesprek?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Klikgesprek: Betekenis, Nut en Valkuil

Na de officiële sollicitatieprocedure volgt soms een klikgesprek. Pas jij bij het bedrijf en binnen het team? Hoe voer je zo’n gesprek?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Zo schrijf je een korte Motivatiebrief + voorbeelden

Soms heb je geen ruimte voor een lange motivatiebrief. Hoe vertel je in een korte brief alsnog alles dat je wil?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Zo voer je een Intern Sollicitatiegesprek

Ben je uitgenodigd voor een intern sollicitatiegesprek? Lees dan deze tips voor een geslaagde sollicitatie.
Roeliene Bos 9 mei 2024

Intern Solliciteren: zo schrijf je een Motivatiebrief

Wil of moet je intern solliciteren? Dan ziet je motivatiebrief er net iets anders uit dan bij een externe sollicitatie. Zo schrijf je ‘m.
Roeliene Bos 9 mei 2024

Je CV updaten: 8 makkelijke Tips

Zie je er tegenop om je cv te updaten? Of weet je niet waar je moet beginnen? Daar kunnen wij je bij helpen.
Roeliene Bos 9 mei 2024
 
check