Inhoud
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Een portfolio is een verzameling van jouw (beste) werk. Met een portfolio laat je zien dat jij een expert bent in je vakgebied.
Als je naar een opdracht of baan solliciteert, toon je jouw portfolio aan recruiters of je stuurt die rechtstreeks naar bedrijven. Mensen zien aan je werk of jij (de juiste) vaardigheden en talenten hebt. Ze beslissen dan of jij de opdracht of de baan krijgt!
Overigens, tijdens je sollicitatie laat je natuurlijk niet alleen je portfolio zien. Een inspirerende motivatiebrief en een heldere cv horen er ook bij!
Hoe eerder je een portfolio hebt, hoe beter. Maar je moet ‘onderweg’ wel wat slimme keuzes maken. Volg deze zes stappen en je komt vast tot een mooi resultaat.
Wat is je doel? Met je portfolio wil je misschien een nieuwe baan of opdracht aantrekken. Of je wilt je werk laten zien aan een breed publiek.
Wie moet je portfolio dus bekijken? Afhankelijk van je doel wil je dat klanten, collega’s of werkgevers jouw werken zien. Denk tegelijkertijd ook goed na over wat zij precies verwachten.
Beschouw je portfolio als een boek. De indeling kan op allerlei creatieve manieren, maar je moet er wel een logische volgorde in brengen. Om je een idee te geven: kijk eens naar onderstaand voorbeeld van een opbouw.
Vermeld je naam, beroep, telefoonnummer en e-mailadres. Geïnteresseerden kunnen dan eenvoudig contact met je opnemen.
Je hebt auteursrecht op al je werken. Kondig dit aan met ‘copyright’ of het teken ©. Vermeld ook dat er voor verspreiding van je werk, in welke vorm dan ook, toestemming van jou nodig is. Zet bij elk van je werken ook het publicatiejaar.
Professionals hebben meestal niet veel tijd om portfolio’s van A tot Z te bekijken. Zeker niet als het om ‘dikke boekwerken’ gaat. Zorg daarom voor een duidelijke inhoudsopgave. Zo kunnen mensen snel doorklikken of doorbladeren naar de secties die ze willen bekijken.
Je cv vertelt potentiële werkgevers waar je gewerkt hebt en wanneer. Ze krijgen dan al een eerste indruk van je ervaring. Zet in je cv ook een lijst van tools die je gebruikt voor je werk of maak hier een aparte lijst van.
Vertel kort iets over jezelf, je loopbaan en je drijfveren. Waarom doe je dit werk? Waarom is het jouw passie? Geef geïnteresseerden een beeld van jou als professional én als persoon.
Maak eerst een keuze uit jouw beste werken. Zet losse werken of werk voor projecten in chronologische volgorde. Beschrijf bij elk werk kort wat de opdracht was, wat jouw taak was en welke tools of technieken je eventueel hebt gebruikt. Probeer hier pakkende beschrijvingen van te maken, zodat de lezer ook echt geboeid raakt.
Hoe kun je een project weergeven? Bijvoorbeeld zo:
Project 1: Titel, beschrijving, rol, tools, resultaten
Project 2: Titel, beschrijving, rol, tools, resultaten
Wat voor werken laat je eigenlijk zien?
Dit hangt af van je beroep. Ben je copywriter, dan laat je je beste teksten zien. Ben je programmeur, dan kan het code zijn. Werk je als fotograaf of maak je films? Je laat dan natuurlijk foto’s of video’s zien. Als filmmaker kun je zelfs een video-portfolio maken. Je portfolio als film presenteren: waarom niet?
Op welke prestaties en resultaten uit je loopbaan ben je trots? Beschrijf deze ook kort, eventueel bij je werken of projecten. Dit helpt potentiële werkgevers namelijk om een goed beeld te krijgen van wat jij voor hen zou kunnen betekenen.
Geef een korte opsomming van je vaardigheden en competenties (als die niet in je cv staan). Dit helpt werkgevers ook om een nog breder beeld te krijgen van je talenten.
Heb je voor je werk belangrijke diploma’s of certificaten? Maak daar kopieën van en voeg die toe aan je portfolio.
Wat vinden anderen van jou en je werk? Verzamel aanbevelingen of testimonials van klanten, (oud-)collega’s en (oud-)werkgevers. Vraag alleen mensen die je vertrouwt om dit te doen.
Hoe ben jij gegroeid tijdens je carrière? En hoe zie jij je professionele toekomst voor je? Wat wil je nog bereiken en word je hierbij gedreven door een bepaald ideaal? Reflecteer met deze vragen op je loopbaan en je toekomst en schrijf daar een (relatief kort) stukje over. Hier ‘sluit’ je je portfolio af.
Hoe wil je het portfolio aanbieden? Hierin heb je twee keuzes:
Dit is een portfolio op papier. Je print dan alle materialen voor het portfolio uit en je bundelt die samen. Uiteraard zorg je ook voor een inhoudsopgave en een aantrekkelijke kaft.
Dit is een portfolio op je smartphone, tablet of computer. Het wordt ook wel een e-portfolio genoemd (electronic portfolio). Je bewaart je portfolio dan als Word- of PDF document in je eigen bestanden of je zet hem online, bijvoorbeeld op je eigen website.
Wil je een mooi online portfolio samenstellen? Kies voor de samenstelling én de opmaak een geschikt programma. Gebruik bijvoorbeeld Canva of Adobe Portfolio.
Wil je jouw portfolio presenteren voor een groep of een potentiële werkgever? Denk dan aan presentatiesoftware, zoals Prezi, Keynote of PowerPoint.
Vraag om feedback bij collega’s of andere experts uit je werkveld. Wat vinden zij van je portfolio? Voldoet je portfolio aan wat potentiële werkgevers willen zien? Pas je portfolio aan op basis van alle feedback. Onthoud dat je portfolio jouw visitekaartje in het groot is, dus alles moet er nagenoeg perfect uitzien!
Is je portfolio helemaal naar wens? Je hebt hem nu uitgeprint voor je liggen of digitaal opgeslagen (zie stap 3).
Met het papieren portfolio bezoek je sollicitatiegesprekken of netwerkbijeenkomsten. Geïnteresseerden kunnen er meteen in kijken!
Een digitaal portfolio stuur je naar potentiële werkgevers als je bij hen solliciteert. Publiceer je portfolio eventueel ook op je website en je socials.
Met elke nieuwe opdrachtgever of werkgever maak je weer nieuw werk. En dat is een teken van groei in je carrière. Houd je portfolio dus goed bij: voeg er steeds nieuwe werken aan toe en verwijder werken die (sterk) verouderd zijn.
Tot slot: blijf altijd kritisch op de manier waarop jij jezelf en je werken presenteert: het gaat er immers om dat jij je van je beste kanten kunt laten zien! Wil je je persoonlijke stijl verder uitbreiden? Lees dan ook eens ons artikel over Personal Branding.