Je leest het overal: stem je motivatiebrief af op het bedrijf waar je solliciteert. Maar hoe moet dat? We geven je 6 tips.
Een motivatiebrief schrijven klinkt enger dan het is. Als je weet waar je moet beginnen, schrijft hij zich als het ware vanzelf. Een van de bekendste tips is dat je je brief moet laten aansluiten op de vacature en het bedrijf. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.
1. Doe je research
Om een motivatiebrief te laten aansluiten op het bedrijf, moet je eerst weten wat dat bedrijf bezighoudt. Dat wordt snuffelen op hun website en sociale media. Hoe meer je weet over het bedrijf en de
bedrijfscultuur, hoe beter je kunt inschatten of je daarbij past. Daarna is het een kwestie van zaken uitlichten die je aanspreken.
Meer weten over het bedrijf onderzoeken? Deze zes dingen moet je volgens ons echt
researchen voor je motivatiebrief.
2. Maak verwijzingen naar hun missie
In je research kom je hoogstwaarschijnlijk informatie tegen over hun missie. Wat wil dit bedrijf bereiken? Waar staan ze voor? Maak daar verwijzingen naar in je motivatiebrief. Zo weet het bedrijf dat je deze sollicitatie grondig hebt voorbereid.
Bijvoorbeeld
‘Uit alles blijkt dat jullie staan voor kwaliteit. Het spreekt me aan dat jullie alleen met hoogwaardige machines en producten werken.’
3. Maak verwijzingen naar recente ontwikkelingen
Als het bedrijf actief is op sociale media, kun je nieuwsberichten tegenkomen waar je iets aan hebt. Misschien lees je iets over uitbreidingsplannen bijvoorbeeld. Spit de recente ontwikkelingen die dit bedrijf heeft doorgemaakt door. Als je iets ziet waar jij met jouw skills aan kunt bijdragen, is dat input voor je motivatiebrief.
Bijvoorbeeld
’Ik las dat jullie binnenkort gaan werken met Systeem X. Daar heb ik ruimschoots ervaring mee. Het fijnste aan dit systeem vind ik...’
4. Vertel hoe je ze gaat helpen
Een openstaande vacature betekent een ding: het bedrijf heeft een oplossing nodig. Of het nu gaat om een bedrijfsuitbreiding, zwangerschapsverlof of onverwachte groei, ze hebben een vraagstuk dat moet worden opgelost met een nieuwe medewerker.
In je brief vertel je welke van jouw vaardigheden en ervaringen hen gaan helpen dit vraagstuk op te lossen. Hoe specifieker je dit maakt, hoe beter je brief aansluit op het bedrijf.
Bijvoorbeeld
‘Ik las dat jullie het afgelopen jaar spectaculair zijn gegroeid. Ik heb veel ervaring met het werken in dynamische omgevingen. Ik realiseer me dat je in een groeiend bedrijf meerdere petten op moet kunnen zetten en snel moet kunnen schakelen. Dat is juist het soort omgeving waarin ik floreer. Zo heb ik in 2021 een nieuwe afdeling opgezet voor...’
5. Gebruik de juiste keywords
Je motivatiebrief afstemmen op het bedrijf, betekent dat je de
vacature goed moet lezen. Daarin staat precies beschreven wat voor kandidaat volgens hen bij het bedrijf past. Door
de juiste keywords te gebruiken, laat je je motivatiebrief naadloos aansluiten bij het bedrijf.
Extra voordeel van het gebruiken van keywords, is dat je brief makkelijker gescand kan worden door zogeheten
ATS-software. Zulke programma’s scannen brieven en cv’s op hun relevantie.
6. Gebruik de naam van het bedrijf
Ze zeggen weleens dat mensen hun favoriete woord hun eigen naam is. Dat is wellicht een tikje overdreven, maar er zit een kern van waarheid in. We horen graag van anderen waarom ze ons zo leuk en goed vinden. Dat is voor bedrijven niet anders. Laat de bedrijfsnaam een of twee keer vallen in je motivatiebrief, het liefst in combinatie met een compliment.
Bijvoorbeeld
‘Ik geloof dat ik helemaal op mijn plek zou zijn bij Bedrijf X. De frisse bedrijfscultuur en gave projecten passen helemaal bij me.’
Meer weten over motivatiebrieven? We schreven een
gids over de motivatiebrief, waarin we je precies uitleggen hoe je zo’n document opbouwt.