Motivatiebrief afstemmen op Bedrijf: 6 Tips

Motivatiebrief afstemmen op Bedrijf: 6 Tips
Je leest het overal: stem je motivatiebrief af op het bedrijf waar je solliciteert. Maar hoe moet dat? We geven je 6 tips.

Een motivatiebrief schrijven klinkt enger dan het is. Als je weet waar je moet beginnen, schrijft hij zich als het ware vanzelf. Een van de bekendste tips is dat je je brief moet laten aansluiten op de vacature en het bedrijf. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

1. Doe je research

Om een motivatiebrief te laten aansluiten op het bedrijf, moet je eerst weten wat dat bedrijf bezighoudt. Dat wordt snuffelen op hun website en sociale media. Hoe meer je weet over het bedrijf en de bedrijfscultuur, hoe beter je kunt inschatten of je daarbij past. Daarna is het een kwestie van zaken uitlichten die je aanspreken.

Meer weten over het bedrijf onderzoeken? Deze zes dingen moet je volgens ons echt researchen voor je motivatiebrief.

2. Maak verwijzingen naar hun missie

In je research kom je hoogstwaarschijnlijk informatie tegen over hun missie. Wat wil dit bedrijf bereiken? Waar staan ze voor? Maak daar verwijzingen naar in je motivatiebrief. Zo weet het bedrijf dat je deze sollicitatie grondig hebt voorbereid.
Bijvoorbeeld
‘Uit alles blijkt dat jullie staan voor kwaliteit. Het spreekt me aan dat jullie alleen met hoogwaardige machines en producten werken.’

3. Maak verwijzingen naar recente ontwikkelingen

Als het bedrijf actief is op sociale media, kun je nieuwsberichten tegenkomen waar je iets aan hebt. Misschien lees je iets over uitbreidingsplannen bijvoorbeeld. Spit de recente ontwikkelingen die dit bedrijf heeft doorgemaakt door. Als je iets ziet waar jij met jouw skills aan kunt bijdragen, is dat input voor je motivatiebrief.
Bijvoorbeeld
’Ik las dat jullie binnenkort gaan werken met Systeem X. Daar heb ik ruimschoots ervaring mee. Het fijnste aan dit systeem vind ik...’

4. Vertel hoe je ze gaat helpen

Een openstaande vacature betekent een ding: het bedrijf heeft een oplossing nodig. Of het nu gaat om een bedrijfsuitbreiding, zwangerschapsverlof of onverwachte groei, ze hebben een vraagstuk dat moet worden opgelost met een nieuwe medewerker.
In je brief vertel je welke van jouw vaardigheden en ervaringen hen gaan helpen dit vraagstuk op te lossen. Hoe specifieker je dit maakt, hoe beter je brief aansluit op het bedrijf.
Bijvoorbeeld
‘Ik las dat jullie het afgelopen jaar spectaculair zijn gegroeid. Ik heb veel ervaring met het werken in dynamische omgevingen. Ik realiseer me dat je in een groeiend bedrijf meerdere petten op moet kunnen zetten en snel moet kunnen schakelen. Dat is juist het soort omgeving waarin ik floreer. Zo heb ik in 2021 een nieuwe afdeling opgezet voor...’

5. Gebruik de juiste keywords

Je motivatiebrief afstemmen op het bedrijf, betekent dat je de vacature goed moet lezen. Daarin staat precies beschreven wat voor kandidaat volgens hen bij het bedrijf past. Door de juiste keywords te gebruiken, laat je je motivatiebrief naadloos aansluiten bij het bedrijf.
Extra voordeel van het gebruiken van keywords, is dat je brief makkelijker gescand kan worden door zogeheten ATS-software. Zulke programma’s scannen brieven en cv’s op hun relevantie.

6. Gebruik de naam van het bedrijf

Ze zeggen weleens dat mensen hun favoriete woord hun eigen naam is. Dat is wellicht een tikje overdreven, maar er zit een kern van waarheid in. We horen graag van anderen waarom ze ons zo leuk en goed vinden. Dat is voor bedrijven niet anders. Laat de bedrijfsnaam een of twee keer vallen in je motivatiebrief, het liefst in combinatie met een compliment.
Bijvoorbeeld
‘Ik geloof dat ik helemaal op mijn plek zou zijn bij Bedrijf X. De frisse bedrijfscultuur en gave projecten passen helemaal bij me.’

Meer weten over motivatiebrieven? We schreven een gids over de motivatiebrief, waarin we je precies uitleggen hoe je zo’n document opbouwt.
Dat je je brief moet laten aansluiten op het bedrijf, betekent niet dat je niets kunt hergebruiken. Lees hier welke informatie je kunt hergebruiken in je motivatiebrief.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Storytelling gebruiken in je Motivatiebrief

Feiten zijn belangrijk, maar het menselijk brein is veel beter in verhalen onthouden. Maak daarom gebruik van storytelling in je motivatiebrief.

SWOT-analyse gebruiken voor je Motivatiebrief

Heb je moeite met het schrijven van een motivatiebrief? Een persoonlijke SWOT-analyse zet je op het juiste pad.

Persoonlijke Anekdotes in je Motivatiebrief verwerken

Geef je motivatiebrief een persoonlijk tintje door anekdotes erin te verwerken. Hoe ziet dat eruit?

Een goeie Onderwerpregel voor je Sollicitatiemail: 6 Tips

Veel sollicitaties worden per e-mail verstuurd. Hoe kies je de juiste onderwerpregel voor je sollicitatiemail?

Motivatiebrief voor een Parttimebaan: houd hier rekening mee

Je wil solliciteren op een parttime baan. Waar moet je rekening mee houden in je motivatiebrief?

Motivatiebrief zonder Werkervaring: 7 Tips

Je ziet een vacature voor je droombaan, maar je hebt een probleem: je hebt geen werkervaring. Wat moet je nu doen met je motivatiebrief?
 
check