Sommige vragen tijdens je sollicitatiegesprek gaan over het bedrijf. Heb je je goed ingelezen?
Het is een veelgemaakte fout: je niet verdiepen in het bedrijf voor je sollicitatiegesprek. Je slaat een flater als je geen idee hebt met wat voor bedrijf je eigenlijk aan tafel zit. Lees je dus zoveel mogelijk in. In de meeste sollicitatiegesprekken kun je vragen over het bedrijf verwachten. Het antwoord niet weten op vragen die je ook op de bedrijfswebsite kunt vinden, is een no-go.
Als je deze vraag nooit gehad hebt tijdens een sollicitatiegesprek, heb je dan wel echt gesolliciteerd? Ieder bedrijf wil weten wat je al over ze weet. Zorg dat je iets meer weet dan alleen de oppervlakkige zaken (zoals wat voor bedrijf ze zijn en wat ze doen). Als je je
research hebt gedaan, weet je ook iets over hun missie en recente ontwikkelingen. Vertel wat je daarvan vindt als je deze vraag in je sollicitatiegesprek krijgt.
2. Wat denk je dat we beter of anders kunnen doen?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je een duidelijk beeld van de organisatie hebben. Zorg dus dat je goed bent ingelezen, bijvoorbeeld via de bedrijfswebsite, (nieuws)verhalen en hun sociale-mediakanalen. Verifieer altijd eerst of je de situatie goed begrepen hebt, voordat je met een verbeterplan komt.
Geen idee waar je moet beginnen met deze vraag in je sollicitatiegesprek? Stel dan tegenvragen. Hoe ziet hun bedrijfsproces er nu uit? Welke programma’s gebruiken ze? Waar lopen ze op vast? Zet daarna je expertise in voor je antwoord.
3. Wat is je eerste indruk van ons bedrijf?
Het spreekt voor zich dat je hier een positief antwoord op geeft. Leg ook uit waarom je het bedrijf zo positief inschat. Maken ze een prachtig product? Werd je warm onthaald tijdens je sollicitatie? Smaakt de koffie goed? Maak er een vrolijk en positief verhaal van.
4. Ken je onze producten?
Het antwoord op deze sollicitatievraag moet niet alleen
“ja” zijn, maar je moet ook details kunnen geven. Hoe heten de producten? Waar worden ze voor gebruikt? Zijn ze populair? Waar worden ze verkocht?
5. Wat is ons meest succesvolle product?
Hopelijk heb je uitgezocht wat het meest succesvolle product is. Vertel er ook bij of jij het eens bent met de ranking of dat jouw voorkeur uitgaat naar één van hun andere producten. Daarmee laat je zien dat je kennis van zaken hebt.
6. Hoeveel werknemers hebben we?
Deze informatie staat waarschijnlijk op hun website, dus zoek daarnaar voordat je een sollicitatiegesprek hebt.
7. Ken je onze bedrijfslocaties?
Ook dit staat vermeld op hun website, dus pluis die uit ter voorbereiding. We zeggen het nog maar eens: je moet zoveel mogelijk weten over het bedrijf waar je gaat solliciteren.
8. Wie zijn onze belangrijkste concurrenten?
Zulke vragen tijdens het sollicitatiegesprek zijn bedoeld om je kennis van het werkveld te testen. Houd jij de markt goed in de gaten? Wie zijn de grote spelers? Wie zijn up-and-coming? Wat doet het bedrijf waar je nu solliciteert beter dan de rest? Wat maakt ze anders en uniek? Als je zulke verhalen weet te vertellen, maak je ongetwijfeld indruk tijdens je sollicitatie.
9. Hoe ziet jouw ideale werkgever eruit?
Krijg je in je sollicitatiegesprek vragen over je ideale werkgever? Zorg dan dat je in ieder geval deels het bedrijf beschrijft waar je mee om tafel zit. Je zegt niet dat je het liefst op een kleinschalig kantoor werkt waar iedereen elkaar kent, als het een groot bedrijf met 500 werknemers is.
Benoem in je antwoord op deze sollicitatievraag verschillende elementen die je belangrijk vindt. Denk aan een open communicatie of de ruimte om nieuwe dingen te proberen.