Solliciteer je op een functie waarbij je regelmatig klanten te woord moet staan? Bereid je dan voor op sollicitatievragen over klanttevredenheid.
Zonder klanten is er geen bedrijf. Je kunt in je sollicitatiegesprek dan ook vragen verwachten over hoe servicegericht jij bent. We lichten er een aantal uit - inclusief wat voor antwoorden je daarop kunt geven.
1. Hoe belangrijk is klanttevredenheid voor jou?
Heel belangrijk, natuurlijk. Zonder tevreden klanten is er geen business. Wat doe jij om klanten tevreden te houden? Waaruit blijkt dat klanttevredenheid bij jou voorop staat? Geef een concreet voorbeeld van een moment waarop jij de klant voorop zette.
2. Hoe leg je aan een klant uit dat kortingen niet mogelijk zijn?
Met deze sollicitatievraag wordt eigenlijk bedoeld: hoe zorg je ervoor dat je voet bij stuk houdt? Kun je je tegelijkertijd inleven in de wens van de klant én onderbouwen waarom je nee zegt? Je laat hiermee ook je
communicatieve vaardigheden zien.
3. Heb je ooit een moeilijke klant gehad?
Sommige vragen in het sollicitatiegesprek gaan over moeilijke klanten. Daar krijg je in servicegerichte functies onvermijdelijk mee te maken. Gebruik in je antwoord de
STARR-methode. Je schetst de situatie, legt uit wat je deed en wat het effect van jouw handelen was.
4. Waarom werk je zo graag met klanten?
Werken met klanten is niet aan iedereen besteed. Maar als je bijvoorbeeld bij een winkel solliciteert, is het belangrijk dat je er energie van krijgt. Tijdens je sollicitatiegesprek kun je dan ook vragen krijgen over waarom je graag met klanten werkt. Noem een stuk of 3 dingen die je er zo leuk aan vindt en waarom.
5. Hoe werk jij aan klantbehoud?
Als je in een salesfunctie wil werken of anderszins met klanten te maken krijgt, loont het om zulke vragen voor te bereiden. Wat is volgens jou het belangrijkste om klanten niet alleen binnen te hengelen, maar ook te behouden. Vertel over jouw favoriete strategie en waarom die volgens jou werkt.
6. Wat kunnen klanten minder leuk vinden aan onze producten?
Met deze vraag in je sollicitatiegesprek worden meerdere dingen getest. Allereerst hoe goed je het product kent. Ten tweede: hoe comfortabel voel jij je als je
negatieve feedback moet geven? Durf je eerlijk te zijn? Hoe verpak jij deze boodschap? En kom je ook met oplossingen voor het probleem?
7. Hoe zou je onze dienstverlening verbeteren?
Ook met deze vraag wordt jouw vermogen tot feedback geven getest. Als je nog niet precies weet hoe hun dienstverlening in elkaar steekt, is dit het moment om vragen te stellen. Gebruik je expertise om de vraag correct te beantwoorden.
8. Hoe win je verloren klanten terug?
Deze vraag tijdens je sollicitatiegesprek meet een ding: hoeveel overtuigingskracht heb jij? Als je zo’n situatie al eens hebt meegemaakt, vertel dan over hoe je de klant verloor en wat jij deed om hem weer terug te winnen.