Michiel van der Avoird
Head of Content & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl

Delen

De STARR methode: wat is het?

door Michiel van der Avoird
9 mei 2020 • 545x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

De STARR methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie) is een veelgebruikte interviewtechniek tijdens sollicitatiegesprekken.

De kans is erg groot dat jouw potentiële nieuwe werkgever gebruik maakt van de zogenoemde STARR methodiek. Met deze gesprekstechniek krijgen bedrijven en organisaties een duidelijk beeld van de kandidaten waarmee ze van doen hebben. En omdat deze techniek zoveel wordt toegepast, kun je daar ook als werkzoekende optimaal van profiteren. 

Hoe wordt de STARR-methode gebruikt?

Deze methode stelt, anders dan andere ondervragingsmethoden, situaties uit het verleden centraal. Aan de hand van dat verleden verwacht de wervingsmanager een helder beeld te krijgen van jouw kwaliteiten en toekomstige prestaties.

Voorbeeld
 
  • De HR-manager vraagt naar een specifieke gebeurtenis tijdens eerder werk. De omgang met een lastige klant, bijvoorbeeld. Vervolgens wordt er doorgevraagd.
  • Hoe heb je die situatie opgelost?
  • Wat was het resultaat?
  • Hoe kijk je, met de informatie die je nu hebt, op de situatie terug?

Aan de hand van jouw antwoorden kan de interviewer ongeveer inschatten hoe jij soortgelijke situaties in een nieuwe werkomgeving oppikt. Zo ontstaat een meer realistischer beeld van jou als sollicitant.
De tekst gaat verder na dit blok
1.000+ Bedrijven zoeken via ons platform naar kandidaten als jij.

Bekijk alle vacatures

Wat betekent STARR?

De term is een acroniem dat staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie.

Situatie
Het onderdeel Situatie schetst een beeld van iets dat zich eerder heeft voorgedaan. We houden het voor nu even bij het bovenstaande STARR methode voorbeeld van de lastige klant en sales medewerker, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos en afhankelijk van de branche waarin je actief bent.

Taak
De Taak geeft aan wat er in die situatie van je werd verwacht. Was het ook daadwerkelijk de bedoeling dat je deze boze klant hielp? Of moest je hier eigenlijk een collega voor inschakelen?

Actie
Het onderdeel Actie vraagt naar je exacte acties. Je vertelt daarbij wat je precies hebt ondernomen om de klant tot kalmte te manen.

Resultaat
Het deel Resultaat vraagt naar wat er, naar aanleiding van jouw handelingen, is gebeurd. Was de klant daarna wél tevreden? Of was daar helaas nog geen sprake van?

Reflectie
Sommige recruiters hanteren het acroniem ‘STAR methode', maar doorgaans wordt hier een R aan toegevoegd. Zonder Reflectie is het immers moeilijk om conclusies te trekken. Blik nog eens terug op de situatie in z'n geheel. Vind je, achteraf gezien, dat je juist hebt gehandeld? Of zou je in de toekomst bepaalde dingen nét iets anders aanpakken?

Hoe bereid ik me voor op een sollicitatiegesprek met de STARR-methode?

De veelgebruikte gesprekstechniek geeft recruiters een heldere indruk van hoe jij als persoon in elkaar steekt, aan de hand van één of meerdere concrete voorbeelden. Het verkleint ook de kans op té rooskleurige antwoorden. Doordat je een daadwerkelijke situatie moet schetsen, krijg je niet echt de mogelijkheid om jezelf overpositief te presenteren met een speech

Dat betekent natuurlijk niet dat je tijdens de toepassing van de methode niet goed voor de dag kunt komen. Het loont absoluut de moeite om voorafgaand aan het gesprek een aantal situaties te bedenken waarin je denkt goed te hebben gehandeld. Zeker nu je weet dat deze techniek veel gebruikt wordt.

Denk bij de voorbereiding van je sollicitatiegesprek aan:
 
  • de situatie;
  • wat je taak was;
  • welke activiteiten je hebt ondernomen;
  • hoe het resultaat eruit zag;
  • de STARR-reflectie: hoe kijk je er, met de kennis die je nu hebt, op terug?

Kom je net uit een studie en heb je niet heel veel werkervaring? Weet dan dat de STARR-methode niet per se over een werkgerelateerde situatie hoeft te gaan. Sterker nog: soms krijgen bedrijven een veel beter beeld van wie ze in huis halen wanneer diegene een situatie uit bijvoorbeeld de studietijd aanhaalt.

Het helpt in alle gevallen om deze techniek vooraf te oefenen. Vraag een vriend of familielid of ze in de rol van recruiter willen kruipen, oefen je elevatorpitch en bereid je optimaal voor op je sollicitatiegesprek.

1.000+ Bedrijven zoeken via ons platform naar kandidaten als jij.

Bekijk alle vacatures
  1. Werkzoeken.nl
  2. Blog Werkzoeken.nl