Michiel van der Avoird
Head of Content & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl

Delen

Google For Jobs, hoe kom ik erin en hoe rank ik bovenaan (SEO)?

door Michiel van der Avoird
3.124x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

Sinds 25 augustus 2020 is Google for Jobs ook in Nederland officieel beschikbaar. Ontdek hoe de zoekfunctie ook jouw bedrijf ten goede kan komen.

Het spreekt voor zich dat Google for Jobs enorme kansen biedt voor werkgevers die meer zichtbaarheid willen geven aan hun openstaande vacatures. Zij hebben de mogelijkheid om extra verkeer voor hun personeelsadvertenties te realiseren. Of deze nu op een vacaturesite, of op de eigen bedrijfswebsite staan.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een geavanceerde zoekfunctie (geen vacaturesite), waarmee Google personeelsadvertenties van over het hele web verzamelt. Zodra je een aan ‘werk zoeken' gerelateerde zoekopdracht uitvoert, verschijnt er een widget bovenaan de zoekresultatenpagina. Het kader toont een drietal relevante vacatures, die staan gepubliceerd op vacaturepagina's van directe werkgevers, intermediairs en grote vacaturesites. Je ziet op welk platform de advertentie staat, wanneer de vacature is geplaatst en om welke type dienstverband het gaat.

Als je op een vacature klikt, verschijnt er een full-screen interface met uitgebreide functionaliteiten in beeld (zie onderstaande afbeelding). Een gebruiker kan een zoekopdracht verfijnen door te filteren op criteria zoals categorie, functietitel, locatie en datum. Ingelogde gebruikers kunnen ook een vacaturelijst aanmaken en opslaan en/of aangepaste meldingen instellen.
Zoekresultaten: ‘vacature vrachtwagenchauffeur Amsterdam'

Hoe krijg ik mijn vacatures in Google for Jobs?

Vacaturepagina's moeten worden voorzien van ‘structured data' om geïndexeerd en getoond te kunnen worden in Google for Jobs. Dit is een gestandaardiseerd formaat voor het verstrekken van informatie over een pagina en het classificeren van content.

Via Werkzoeken.nl
Ga je vacatures plaatsen op Werkzoeken.nl (gratis), of een andere grote vacaturesite die geïntegreerd is met de zoekfuncties van Google for Jobs? Dan ben je klaar. Het platform zorgt voor de juiste HTML-opmaak en jouw advertenties zullen geïndexeerd en zichtbaar worden.
De tekst gaat verder na dit blok
Kom via ons platform in contact met 133.472 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten
Via de eigen website
Adverteer je via de carrièresite van je organisatie? Dan zul je zelf (of de webmaster) structured data moeten toevoegen en controleren of je advertenties voldoen aan alle voorwaarden. Hoe? Dat lees je hieronder. Neem eventueel contact op met je webmaster, of de leverancier van je kandidaat-volgsysteem (ATS) en vraag of er een stappenplan beschikbaar is voor de integratie met Google for Jobs.

1. Zorg ervoor dat Google jouw vacaturepagina's frequent kan doorzoeken en indexeren. Controleer het robots.txt bestand van je site om er zeker van te zijn dat er geen pagina's worden uitgesloten.

2. Voeg ‘JobPosting' structured data toe aan je vacaturepagina's in het door Google aanbevolen JSON+LD-formaat.

3. Gebruik canonieke URL's voor meerdere kopieën van dezelfde vacature op je site.

4. Test en valideer de opmaakcode met de tool voor gestructureerde gegevenstests (structured data testing tool) en test voor uitgebreide resultaten (rich results test) van Google. Herstel eventuele fouten voordat je verder gaat.
Voorbeeld uitkomst rich results test

5. Plaats de gestructureerde opmaakcode in de afsluitende head-tag van je vacaturepagina's.

6. Publiceer de vacaturepagina en gebruik de URL-inspectie-tool om te testen hoe Google de pagina inleest. Zorg dat pagina's toegankelijk zijn voor Google en niet worden geblokkeerd door een robots.txt-bestand, noindex-tag of inlogvereisten. Dien een nieuw crawlverzoek voor indexatie als het resultaat naar wens is.

7. Controleer na een aantal dagen in Google Search Console of je vacatures worden geïndexeerd. Corrigeer eventuele fouten.

8. Je kunt een nieuwe sitemap indienen, of de Indexing API gebruiken om Google op de hoogte te houden van nieuwe of bijgewerkte pagina's (URL's). Google prefereert het gebruik van de API vanwege de hogere updatefrequentie.

Hoe krijg ik mijn vacatures hoog in Google for Jobs?

Vacaturepagina's moeten geïndexeerd kunnen worden en best practices volgen, anders worden ze niet geïndexeerd. Bovendien: hoe vollediger en consistenter een personeelsadvertentie, hoe groter de kans op een goede ranking. Verzamel alle relevante vacature-informatie en schrijf SEO-vriendelijke personeelsadvertenties.

Minimaal vereiste gegevens
  • Functietitel: vermijd verstorende en onnodige karakters zoals uitroeptekens.
  • Een complete functieomschrijving in HTML-format, inclusief de verantwoordelijkheden, kwalificaties, werktijden, opleidingseisen en ervaringsvereisten.
  • Plaatsingsdatum in ISO 8601 formaat.
  • Naam van de werkgever of het recruitmentbureau.
  • Bedrijfs-URL van de vacature.
  • URL naar het bedrijfslogo (afbeelding).
  • Locatie van de vacature in ISO-2 formaat, inclusief het adres, woonplaats, provincie, postcode en land. Hoe meer informatie je verstrekt over de locatie, hoe beter je vacature gevonden zal worden.

Optionele gegevens
  • Alternatieve URL's, bijvoorbeeld van de vacaturepagina op Werkzoeken.nl.
  • Identificatienummer van de vacature.
  • Soort dienstverband.
  • Vervaldatum van de baan in ISO 8601 formaat.
  • Salarisindicatie of -bereik in ISO 4217 formaat.

Wat zijn de voordelen van Google for Jobs voor werkgevers en recruiters?

Naast het feit dat Google for Jobs GRATIS is, biedt het een aantal duidelijke voordelen voor werkgevers, recruiters en HR-professionals:

Meer bereik en conversie
De Google for Jobs widget neemt een prominente plaats in de zoekresultaten van Google. Wie daarin zichtbaar is, heeft als eerste toegang tot werkzoekenden en een grote kans op meer sitebezoek en conversie.

Betere kandidaten
Door de uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden ben je als werkgever beter vindbaar voor de juiste werkzoekenden. Uiteindelijk kan je dit kosten en tijd besparen in het recruitmentproces.

Employer branding
Omdat Google for Jobs een betere candidate experience biedt, heb je een betere kans om professionals te binden gedurende het hele sollicitatieproces. Daarnaast is de kans groot dat meer werkzoekenden solliciteren naar een andere functie bij jouw organisatie, als ze eerder een goede kandidaat-ervaring hebben gehad.

Wat zijn de voordelen van Google for Jobs voor werkzoekenden?

De nieuwe feature is gericht op het leveren van een betere zoekervaring voor kandidaten. Het biedt hen de volgende voordelen:

Directe toegang tot vacatures
Kandidaten hebben onmiddellijk toegang tot de vacatures in de widget op de SERP van Google. Ze zijn minder tijd kwijt aan het zoeken van banen op individuele carrièrepagina's of vacaturesites.

Gestroomlijnd proces
Google for Jobs verandert niets aan het traject van werkzoekenden, maar vermindert wel het aantal stappen dat zij moet nemen om te kunnen solliciteren.

Consistente zoekresultaten
Als een vacature op meerdere vacaturesites wordt geplaatst, zal Google slechts één vacature tonen en de kandidaat laten kiezen op welke site hij of zij wil solliciteren.

Betere matches
Zoekopdrachten worden geordend met behulp van opgeslagen data uit eerdere zoekopdrachten en andere applicaties. Vacatures die het best voldoen aan de voorkeuren van de gebruiker worden als eerste getoond.

Kom via ons platform in contact met 133.472 beschikbare kandidaten

Bekijk alle kandidaten
Den Haag 36 minuten geleden aangemeld
Maastricht 40 minuten geleden aangemeld
Hengelo (OV) 41 minuten geleden aangemeld
Capelle aan den IJssel 53 minuten geleden aangemeld
Ede 1 uur geleden aangemeld
Utrecht 1 uur geleden aangemeld
Amsterdam 1 uur geleden aangemeld
Bornerbroek 1 uur geleden aangemeld
Dendermonde (BE) 2 uur geleden aangemeld
Tiel 2 uur geleden aangemeld