Netwerken in 2023 (9 tips)
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.
We delen 9 tips over hoe je met succes kunt netwerken. Zowel online als offline, tijdens én na de pandemie.
‘De effectiefste manier om een nieuwe baan te vinden is door te netwerken.' Makkelijker gezegd dan gedaan. In deze onrustige tijden kan het lastig zijn om je netwerk op te bouwen, onderhouden, en/of uit te breiden.
Hoe onderhoud je je professionele netwerk?
1. Bouw je online aanwezigheid op/uit
Een representatieve online aanwezigheid is voor iedere professional cruciaal. Op sociale netwerksites vind je mensen uit dezelfde branche, freelancers waar je eventueel mee wilt samenwerken en informatie over de nieuwste vacatures. Werk je profiel actief bij en deel regelmatig relevante informatie om jezelf op te laten vallen. Optimaliseer je LinkedIn-profiel voor een optimale vindbaarheid en een hoge positie in de zoekresultaten van zoekmachines.
2. Kijk naar experts uit jouw industrie
Experts uit je eigen branche hebben de weg naar de top gevonden. Volg ze op LinkedIn, of via specifieke netwerksites. Bekijk welke technieken deze influencers gebruiken om contact te leggen met andere professionals en neem ze over.
Met een elevator pitch vertel je in circa 60 seconden wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat je zo'n presentatie paraat hebt, want je weet nooit wanneer hij van pas komt. Repeteer je pitch alleen niet te veel. Je wilt oprecht overkomen en niet klinken alsof je hetzelfde toneelstukje voor de honderdste keer opvoert.
4. Leg contact op (online) netwerkbijeenkomsten
Op netwerkevents kun je mensen uit je werkveld te leren kennen. Of het nu gaat om een traditionele vakbeurs of een online meeting (m.b.v. videobellen, videochats, et cetera): iedere aanwezige heeft hetzelfde doel. Het is relatief eenvoudig om contact te leggen en ideeën uit te wisselen. Houd goed in de gaten welke (online) evenementen er binnen jouw vakgebied georganiseerd worden.
5. Wees duidelijk over je meerwaarde en capaciteiten
Communiceer jouw ‘aanbod' op een zo helder mogelijke manier tijdens netwerkgesprekken en/of online meetings. Laat zien wie je bent, wat je in huis hebt en waarom je contact met iemand opneemt. Zo is direct duidelijk wat men aan je heeft en is de kans op een vruchtbaar gesprek groter. Een begrijpelijke uitleg over je aanbod vergroot ook de kans dat connecties je in de toekomst weten te vinden, als ze iemand met jouw expertise zoeken.
6. Blijf authentiek
Ook al ben je je eigen marketeer: maak er geen verkooppraatje van. Alleen met een oprecht verhaal vergroot je je kansen op goede, nieuwe connecties. Laat tijdens een natuurlijk gesprek zien welke kwaliteiten je hebt, zonder ze te dik aan te zetten.
7. Wees positief
Een positieve instelling doet wonderen. Concentreer je niet louter op je eigen wensen, maar kijk wat je voor anderen kunt betekenen. Achterhaal wat de behoeften zijn van mensen in je werkveld en speel daar vervolgens op in.
8. Luister meer dan je praat
Het is verleidelijk om een verkooppraatje te houden, maar dat maakt je geen fijne gesprekspartner. Mensen vinden het belangrijk om gehoord te worden. Stel vragen en geef de ander het woord. Zo kom je niet alleen socialer over, maar leer je ook wat deze persoon te bieden heeft. Misschien ontdek je wel belangrijke informatie over je sector.
9. Gebruik humor
Het helpt om het gesprek op te leuken. Veel mensen ervaren netwerken al gauw als een noodzakelijk kwaad. Blijf niet te statig, maar maak gebruik van je natuurlijke humor om het gesprek gaande te houden. Onthoud wel: het is een zakelijk gesprek. Zorg voor een scheutje humor, maar houd het binnen de perken.
Een representatieve online aanwezigheid is voor iedere professional cruciaal. Op sociale netwerksites vind je mensen uit dezelfde branche, freelancers waar je eventueel mee wilt samenwerken en informatie over de nieuwste vacatures. Werk je profiel actief bij en deel regelmatig relevante informatie om jezelf op te laten vallen. Optimaliseer je LinkedIn-profiel voor een optimale vindbaarheid en een hoge positie in de zoekresultaten van zoekmachines.
2. Kijk naar experts uit jouw industrie
Experts uit je eigen branche hebben de weg naar de top gevonden. Volg ze op LinkedIn, of via specifieke netwerksites. Bekijk welke technieken deze influencers gebruiken om contact te leggen met andere professionals en neem ze over.
De tekst gaat verder na dit blok
3. Bereid een elevator pitch voorMet een elevator pitch vertel je in circa 60 seconden wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat je zo'n presentatie paraat hebt, want je weet nooit wanneer hij van pas komt. Repeteer je pitch alleen niet te veel. Je wilt oprecht overkomen en niet klinken alsof je hetzelfde toneelstukje voor de honderdste keer opvoert.
4. Leg contact op (online) netwerkbijeenkomsten
Op netwerkevents kun je mensen uit je werkveld te leren kennen. Of het nu gaat om een traditionele vakbeurs of een online meeting (m.b.v. videobellen, videochats, et cetera): iedere aanwezige heeft hetzelfde doel. Het is relatief eenvoudig om contact te leggen en ideeën uit te wisselen. Houd goed in de gaten welke (online) evenementen er binnen jouw vakgebied georganiseerd worden.
5. Wees duidelijk over je meerwaarde en capaciteiten
Communiceer jouw ‘aanbod' op een zo helder mogelijke manier tijdens netwerkgesprekken en/of online meetings. Laat zien wie je bent, wat je in huis hebt en waarom je contact met iemand opneemt. Zo is direct duidelijk wat men aan je heeft en is de kans op een vruchtbaar gesprek groter. Een begrijpelijke uitleg over je aanbod vergroot ook de kans dat connecties je in de toekomst weten te vinden, als ze iemand met jouw expertise zoeken.
6. Blijf authentiek
Ook al ben je je eigen marketeer: maak er geen verkooppraatje van. Alleen met een oprecht verhaal vergroot je je kansen op goede, nieuwe connecties. Laat tijdens een natuurlijk gesprek zien welke kwaliteiten je hebt, zonder ze te dik aan te zetten.
7. Wees positief
Een positieve instelling doet wonderen. Concentreer je niet louter op je eigen wensen, maar kijk wat je voor anderen kunt betekenen. Achterhaal wat de behoeften zijn van mensen in je werkveld en speel daar vervolgens op in.
8. Luister meer dan je praat
Het is verleidelijk om een verkooppraatje te houden, maar dat maakt je geen fijne gesprekspartner. Mensen vinden het belangrijk om gehoord te worden. Stel vragen en geef de ander het woord. Zo kom je niet alleen socialer over, maar leer je ook wat deze persoon te bieden heeft. Misschien ontdek je wel belangrijke informatie over je sector.
9. Gebruik humor
Het helpt om het gesprek op te leuken. Veel mensen ervaren netwerken al gauw als een noodzakelijk kwaad. Blijf niet te statig, maar maak gebruik van je natuurlijke humor om het gesprek gaande te houden. Onthoud wel: het is een zakelijk gesprek. Zorg voor een scheutje humor, maar houd het binnen de perken.