Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Wie wil groeien in zijn carrière moet promotie maken, maar hoe val je op? 9 tips.
Heb je geprobeerd je carrière te bespoedigen, maar voel je dat je stagneert? Vraag je je af waarom je collega's meer erkenning krijgen dan jij? Met de volgende punten kun je opvallen, je carrière een boost geven en actief je professionele toekomst bepalen.
1. Bekijk de situatie: welke mogelijkheden zie je?
Allereerst is het goed een realistisch beeld te krijgen van de mogelijke perspectieven bij je werkgever.
Het is belangrijk om je ogen open te houden en actief naar vacatures te zoeken. Kijk over de afdelingen heen naar openstaande functies die met wat trainingstijd en zelfinitiatief geschikt zouden zijn.
2. Stel carrièredoelen
Maak een actieplan en stel jezelf vragen zoals:
3. Bouw je interne netwerk op/uit
Bij een succesvolle loopbaanplanning hoort een breed netwerk. Een groot aantal interne contacten is niet per sé noodzakelijk voor een promotie, maar het maakt je wel zichtbaar. Handig, want in gesprekken tussen collega's komt het onderwerp geregeld aan de orde.
4. Let op je persoonlijke kwaliteiten
Stressbestendigheid, assertiviteit, authenticiteit, integriteit en een transparante houding gelden als belangrijke persoonskenmerken voor professionals in hogere functies. Een goede manager is daarnaast professioneel en plichtsgetrouw. Onderschat ook het intermenselijke niveau niet. Een professional die voor een goede werksfeer zorgt, is bijzonder goed in het motiveren van collega's en het bevorderen van succesvolle samenwerking.
5. Houd een prestatieoverzicht bij
Een leidinggevende wil zeker weten dat je genoeg in je mars hebt voor een nieuwe functie. Wat heb jij te bieden? Zet je prestaties en behaalde successen alvast op een rij, zodat je ze op een later moment gericht onder de aandacht kunt brengen.
6. Communiceer duidelijk en open
Een vaag promotieverzoek is eenvoudig af te wimpelen. Waar liggen je voorkeuren en ambities? Hoe zie je de toekomst voor je? Benoem je voorkeuren op een heldere manier. Maak eventueel een functieomschrijving van je gedroomde baan. Eerlijke zelfreflectie is eveneens een absolute voorwaarde, wil het thema promotie aan de orde komen. Wat zijn je sterke en zwakke punten?
7. Breng het onderwerp ter sprake, op het juiste moment
Wees proactief. Van junior accountmanager tot consultant: wachten en hopen dat je werk beloond wordt, leidt in de meeste gevallen niet tot het gewenste resultaat. Benut functioneringsgesprekken of feedbacksessies om het onderwerp langzaam maar zeker op tafel te krijgen en uiteindelijk je verzoek te berde te brengen.
8. Vat een afwijzing niet persoonlijk op
Het is belangrijk om een ‘nee' niet persoonlijk op te vatten. Soms zit een stap ‘omhoog' er gewoon niet in. Misschien komen er reorganisaties aan, of is er nog onvoldoende (financiële) ruimte om je een hogere functie te geven. Vraag eventueel wat je kunt doen om jezelf voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen.
9. Sluit een overstap naar een andere werkgever niet uit
Vind jij je nieuwe uitdaging niet bij je huidige werkgever? Bied je situatie te weinig ruimte voor groei? Overweeg dan de sprong naar een andere werkgever. Je wilt immers stappen zetten in je carrière.