Wat is Onboarding?

Wat is Onboarding?

Het inwerken van nieuwe medewerkers wordt binnen HR ook wel aangeduid met de term onboarding. Hoe gaat dit proces in zijn werk?

Wie na een kennismakingsgesprek (en mogelijk tweede sollicitatiegesprek) een baan scoort, wil zo snel mogelijk beginnen en integreren op de werkvloer. Het is niet alleen belangrijk dat je weet waar je werkplek is en hoe belangrijke software werkt, ook is het waardevol om de bedrijfscultuur en het inhoudelijke werk te leren kennen. Door een inwerkperiode meteen goed aan te pakken, weet een nieuwe medewerker snel zijn plek te vinden binnen een bedrijf. Dit zorgt voor betere werkprestaties en een goede band met de werkgever.

Hoe ziet een onboarding proces eruit?

Een onboarding process bestaat over het algemeen uit vijf fases. De inhoud van iedere stap is afhankelijk van het bedrijf, de kandidaat en het werk. Toch vormt het volgende een goede richtlijn voor het integratieproces van nieuw personeel.

1. Preboarding
Deze fase begint zodra een kandidaat een baan krijgt aangeboden. Preboarding draait om het voorbereiden voor de eerste werkdag. Zo leert de werknemer welke regels er op de werkvloer gelden en hoe de organisatie in elkaar steekt.

2. Eerste werkdag
Tijdens de eerste werkdag is er vooral ruimte om praktische zaken te regelen. De administratie en arbeidsovereenkomst wordt geregeld en je krijgt je eigen inloggegevens, computer, werknemerspas en mobiele telefoon.

3. Introductie nieuwe medewerker
Nog voordat het werk kan beginnen, word je als nieuwe werknemer aan je collega's voorgesteld. Werkgevers en/of de betrokken HR-dienstverlener (bijvoorbeeld Tempo-Team) maken tijdens deze fase gebruik van een buddy systeem met mentoren en/of teamleiders. Zo leer je het sociale vangnet op de werkvloer kennen.

4. Inwerken
Deze fase draait om het bekend worden met het inhoudelijke werk. Je leert belangrijke vaardigheden en voelt je steeds comfortabeler met de taken die je moet uitvoeren. De fase duurt voort totdat je volledig zelfstandig kunt werken.

5. Integratie
Op dit punt is een werknemer volledig geïntegreerd. Je kent het werk, hebt goede contacten met collega's en voelt je op je plek binnen het nieuwe bedrijf.

Hoe lang duurt een onboarding programma?

De lengte van een onboarding proces is binnen iedere onderneming anders. Sommige bedrijven ronden het proces af binnen een paar maanden, andere organisaties nemen liever iets langer de tijd. Dit is deels afhankelijk van het werk, maar ook van de nieuwe werknemer. Gemiddeld neemt onboarden drie tot twaalf maanden in beslag. e5f3674925329280d3ed266346e9e398396e5c1302cd16fd.png

Wat is de Net Promotor Score (NPS)?

NPS staat voor Net Promotor Score. Deze score wordt normaal gesproken gebruikt om de loyaliteit van klanten te meten, maar kan ook op werknemers worden toegepast. Binnen traditionele HR werkwijzen was nog nauwelijks aandacht voor werknemersbetrokkenheid. Vandaag de dag worden complete employer branding strategieën op touw gezet. In deze context gebruiken werkgevers speciale apps om inwerkprocessen meetbaar en zo effectief mogelijk te maken.

De NPS is dus een goede graadmeter (HR KPI) voor de effectiviteit van het integratieproces. Hoe hoger de NPS, des te meer een werknemer zich betrokken voelt bij het bedrijf. Dat is een goed teken, want dat geeft aan dat het integratieproces goed verloopt. Scoren je werknemers ondermaats? Is het personeelsverloop te hoog en dus het werknemersbehoud (retentie) laag? Dan is wellicht tijd om je aanpak te herzien.

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check