Empathie tonen tijdens een Gesprek: 10 Tips

Empathie tonen tijdens een Gesprek: 10 Tips
Als HR-medewerker moet je soms zware gesprekken voeren. Hoe toon je op dat moment empathie?

Op de werkvloer kan van alles gebeuren. Medewerkers krijgen te maken met verlies en rouw, (werk)conflicten, ontslag en andere narigheden. Hoe toon je tijdens zulke emotioneel beladen gesprekken empathie? Het gaat dan wel om een professionele relatie - die tussen werknemer en werkgever - maar we zijn ook gewoon mensen. Daarom: 10 tips voor een empathisch gesprek op de werkvloer.

1. Erken iemands perspectief

De eerste stap als je empathie wilt tonen in een gesprek, is het erkennen van andermans perspectief als zijn of haar waarheid. Als iemand naar je toekomt met een bepaald gevoel, moet je dit niet direct van de hand doen.
Zo moet het niet

Medewerker: Hoi manager, kan ik even met je praten? Ik heb het gevoel dat je mijn werk veel vaker afkeurt dan dat van anderen. Ik krijg het idee dat je niet zo tevreden over me bent.
Werkgever: Nou, dat valt volgens mij wel mee hoor. Dat heb ik nooit bewust zo gedaan. Ik geef iedereen feedback.

Nu wordt het gesprek een welles-nietes. De medewerker voelt zich door zo’n opmerking niet gehoord en serieus genomen. Dat is een moeilijke start van het gesprek. Hoe kan het anders?
Zo moet het wel

Medewerker: ‘Hoi manager, kan ik even met je praten? Ik heb het gevoel dat je mijn werk veel vaker afkeurt dan dat van anderen. Ik krijg het idee dat je niet zo tevreden over me bent.’
Werkgever: ‘Natuurlijk heb ik tijd voor je. Wat vervelend dat je dit zo ervaart. Kun je me vertellen waar dat vandaan komt?’

2. Waardeer dat iemand naar je toekomt

Het is voor werknemers niet altijd eenvoudig om te vertellen waar ze mee zitten. Misschien heeft zich iets onprettigs voorgedaan tijdens de borrel. Of zitten ze in een zware privésituatie waar hun werk onder lijdt. Wat het ook is, benadruk dat je het waardeert dat ze je dit vertellen als je empathie wilt tonen.
Geef waardering

Werkgever: ‘Bedankt dat je me dit wilde vertellen. Dat was vast niet makkelijk voor je.

3. Oordeel niet

Mensen die zich veroordeeld voelen, denken wel een tweede keer na voordat ze je iets vertellen. Veroordeling voelt niet veilig. Ga dus open het gesprek in en houd waardeoordelen voor je als je een empathisch gesprek wilt voeren.
Dit zeg je dus niet

  • ‘Had je daar niet beter over kunnen nadenken?’
  • ‘Waarom doe je dan ook zoiets onhandigs?’
  • ‘Tja, als je zulke keuzes maakt dan kun je dat verwachten.’
  • ‘Wat heb je zelf gedaan om in zo’n situatie te belanden?’

4. Herken emoties en geef ze terug

Zie je dat iemand emotioneel wordt? Laat dan merken dat je de emotie ziet. Of iemand nou verdrietig is of juist boos. Door te benoemen dat je iemands emotie ziet, toon je empathie in het gesprek. Vraag ook altijd of je de emotie correct hebt geïnterpreteerd.
Emoties herkennen en erkennen

Werkgever: ‘Ik zie dat deze situatie je nogal boos maakt, klopt dat?’
Medewerker: ‘Reken maar dat ik boos ben. Hoe zou jij het vinden als je uit het niets op een andere afdeling wordt geplaatst?’
Werkgever: ‘Ik begrijp wat je bedoelt, ik zou het zelf ook niet prettig vinden. Kunnen we praten over hoe deze beslissing tot stand is gekomen?’

5. Zwak de situatie niet af

Je moet een slechtnieuwsgesprek voeren met een medewerker. Na vijf jaar trouwe dienst moet je hem toch ontslaan. Niet leuk natuurlijk, maar je kunt wel een aardige ontslagvergoeding meegeven. Hoewel dat fijn is, moet je het niet gebruiken om de boodschap mee af te zwakken.
Zeg dit niet

Medewerker: ‘Jeetje, ontslag. Dat valt wel rauw op mijn dak.’
Werkgever: ‘Dat snap ik, maar het had ook een stuk erger kunnen zijn. Je krijgt in ieder geval een goeie ontslagvergoeding mee.’

Als je empathie wilt tonen in een gesprek, moet je iemand de ruimte geven om zijn emoties te tonen. Door direct over iets positiefs te praten (de ontslagvergoeding) geef je het signaal af dat het verdriet er niet mag zijn. In het ergste geval schilder je de ander af als een aansteller.

6. Probeer dingen niet beter te maken

Is iemand echt heel verdrietig? Realiseer je dan dat geen enkel antwoord het verdriet kan wegnemen. Iemands zorgen haal je niet weg met woorden. Het enige dat je op dat moment kunt doen is de connectie aangaan. Dat kan een hand op een schouder zijn, een warme kop thee of het aanbieden van zakdoekjes.

Weten dat je dingen niet beter kunt maken met woorden, hangt ook samen met het vorige punt. Blijf niet constant zoeken naar het lichtpuntje in de situatie. Een simpele ‘Ik begrijp dat je hier verdrietig van wordt’ werkt veel beter dan ‘Kop op, morgen is er weer een nieuwe dag.’

7. Vraag na

De gesprekstechniek LSD is goed te gebruiken als je empathie wil laten zien. Daarmee bedoelen we Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Alleen wie goed luistert, kan in zijn eigen woorden samenvatten wat de ander je verteld heeft. Daarna vraag je door. In een empatisch gesprek wil je iemand zich gehoord laten voelen.

8. Geef een compliment

Een compliment doet het altijd goed, dus zeg altijd iets positiefs over iemands karakter als je empathisch wilt zijn.
Compliment geven

Werkgever: ‘Dit was geen eenvoudig gesprek, maar ik vind dat je heel duidelijk hebt uitgelegd waar je mee zit. Dankjewel daarvoor.’
Werkgever: ‘Je hebt een moeilijke periode achter de rug, maar ik vind dat je je er kranig doorheen hebt geslagen.’

9. Bied hulp aan

Empathie tonen gaat verder dan de juiste woorden vinden. Je zult ook hulp moeten aanbieden. Heeft een werknemer een dierbare verloren? Regel dan (aanvullend) rouwverlof en stuur een bloemetje.
Vraag ook heel concreet waar iemand behoefte aan heeft. Zeg niet alleen dat je er voor iemand bent, maar onderneem ook actie.

10. Vraag regelmatig hoe het gaat

Empathie tonen doe je niet eenmalig, maar over langere tijd. Vraag dus niet alleen in het eerste gesprek hoe het met iemand gaat. Loop eens per week of per maand even langs. Gaat alles nog steeds goed? Is er behoefte aan een tweede gesprek? Zo toon je dat je echt om iemand geeft.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check