Wat doet Personeelszaken (PZ)?

Wat doet Personeelszaken (PZ)?
Wat gebeurt er allemaal op de afdeling personeelszaken? Welke taken voeren zij uit en wat zijn hun verantwoordelijkheden?

In een bedrijf met personeel moet er een hoop geregeld worden. Denk alleen al aan de maandelijkse salarisbetalingen. De afdeling die alle administratieve taken rondom het personeel uitvoert, noemen we personeelszaken. Wat doen ze precies? En wat is het verschil tussen personeelszaken en HR?

Personeelszaken: dit doen ze

Waar personeelszaken allemaal verantwoordelijk voor is, is per bedrijf afhankelijk. Grotere bedrijven zullen per definitie een grotere afdeling personeelszaken hebben, en dus ook meer taken uitvoeren. Er zijn ook bedrijven die ervoor kiezen om bepaalde taken uit te besteden. Het overzicht hieronder moet je dus zien als een globaal takenpakket.

NB: veel van deze taken staan beschreven in ons artikel Wat doet HR. Voor een volledige beschrijving per taak verwijzen we je graag daarnaar.

1. Werving en selectie

Vacatures uitzetten, invullen en sollicitatiegesprekken voeren passen allemaal binnen het takenpakket van personeelszaken.

2. Onboarding

Personeelszaken regelt alle administratieve rompslomp voor nieuwe medewerkers. Het aanmaken van e-mailadressen, accounts voor bepaalde programma’s, het klaarleggen van materiaal, etc.

3. Verlofverzoeken behandelen

Alle soorten verlof worden bij personeelszaken aangevraagd en door hen goed- of afgekeurd.

4. Salarisadministratie

Op tijd betaald krijgen vindt iedereen prettig. De afdeling personeelszaken is verantwoordelijk voor de salarisadministratie en het opmaken van de loonstroken.

5. Regels handhaven

Is jouw ziekteverzuim wel erg hoog? Kom je iedere week te laat? Vergeet je steeds dezelfde taak uit te voeren? Dan kun je een gesprek met personeelszaken verwachten. De medewerkers van personeelszaken zien erop toe dat iedereen in het bedrijf zich aan de regels houdt.

6. Dossiers bijhouden

Het is wettelijk verplicht om van ieder personeelslid een medewerkersdossier bij te houden. Dit is de verantwoordelijkheid van personeelszaken.

7. Beleid maken en aanpassen

Heeft het halve bedrijf moeite met op tijd komen? Staat de parkeerplaats iedere dinsdag overvol? Komt niemand aan zijn pauzes toe? Het is aan personeelszaken om problemen te signaleren en met oplossingen te komen. Zij passen het beleid waar nodig aan, zodat iedere medewerker zijn taken naar behoren kan uitvoeren.

Verschil personeelszaken en HR

Het is een veelvoorkomende vraag: wat is het verschil tussen personeelszaken en HR? In de praktijk is er eigenlijk geen verschil tussen de twee. Veel mensen gebruiken de termen door elkaar en bedoelen er ook hetzelfde mee. Strikt genomen zou je als verschil kunnen aanmerken dat een medewerker personeelszaken vooral administratieve taken uitvoert, en een HR-medewerker zich ook bezighoudt met de groei en het welzijn van het personeel.

Personeelszaken is een wat verouderde term, die vooral gebezigd werd in de jaren zeventig en tachtig. Toen werd personeel meer gezien een kostenpost, niet als de sleutel tot een succesvol bedrijf. Human Resources (HR) legt meer de nadruk op medewerkers motiveren, zodat ze zich blijvend willen inzetten voor het bedrijf. De twee termen zijn dus een andere benadering voor de omgang met personeel. Maar nogmaals, in de praktijk gebruiken mensen de termen HR en personeelszaken gewoon door elkaar.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check