Wat is PR?

Wat is PR?
PR staat voor Public Relations. Als PR-medewerker moet je het imago van een persoon, product of bedrijf positief houden. Bekijk hoe dit precies werkt!

Waarom is PR belangrijk?

PR is belangrijk om twee redenen:
  1. Een PR-afdeling of een PR-bureau zorgt ervoor dat het imago van een persoon, product, bedrijf of organisatie positief is en ook zo blijft.
  2. Tegelijkertijd zorgen PR-medewerkers ervoor dat de naamsbekendheid van een persoon, product bedrijf of organisatie vergroot wordt.

Wat is goede PR?

Goede PR betekent dat je verhaal voor de buitenwereld een positief gevoel opwekt. Zo wek je met een (nieuws)bericht interesse en vertrouwen. Bovendien moet je verhaal authentiek overkomen. Het snel reageren op berichten van klanten is ook een voorbeeld van goede PR. Je laat zo namelijk betrokkenheid zien.

Heel belangrijk is dat je ook een geschikt medium kiest om je verhaal te verspreiden. Een verhaal kan misschien geschikter zijn voor social media dan voor een krant. Of andersom.

Wat is slechte PR?

Slechte PR betekent dat je valse of misleidende informatie verspreid over verschillende mediakanalen. Het kan ook betekenen dat je je (publiekelijk) negatief uitlaat over een ander persoon of bedrijf of een andere organisatie. Slechte producten leveren of zelfs betrokken raken bij rechtszaken zijn al helemaal ‘killing’ als het gaat om PR.

Wat is het verschil tussen PR en Marketing?

  • Als je in de marketing werkt, dan richt je je op het overtuigen van mensen om meer te kopen.
  • Werk je in de PR, dan is het je doel om het publiek positief te laten spreken over een persoon, product, bedrijf of organisatie.
PR en Marketing hebben dus twee verschillende doelen. Een tweede verschil is dat de manier waarop je te werk gaat in de marketing anders is dan in de PR. Beide takken kunnen elkaars werk wel versterken.

Functies binnen PR

Binnen PR zijn er verschillende functies mogelijk. Zo werk je bijvoorbeeld als:
  • PR-medewerker
  • PR-manager
Goed om te weten: een PR-medewerker wordt soms ook ‘PR-adviseur’ of ‘PR-specialist’ genoemd.

Taken van een PR-medewerker

Wat moet je precies doen als PR-medewerker? Welke taken heb je? Dit verschilt soms per werkgever of per opdrachtgever. Om je toch alvast een beeld te geven van je (dagelijkse) werkzaamheden, kan het volgende takenoverzicht helpen.
  1. Je helpt met het uitdenken en opzetten van communicatiestrategieën.
  2. Je bedenkt campagnes en zet deze uit.
  3. Je zoekt naar nieuws om de persoon, het product of het bedrijf mee te vertegenwoordigen.
  4. Je schrijft persberichten en je stuurt die naar diverse media.
  5. Je staat de pers of andere media te woord namens een persoon, bedrijf of organisatie.
  6. Je vertegenwoordigt een product, dienst of bedrijf op beurzen, congressen en evenementen.
  7. Je adviseert over gevoelige situaties of (imago)problemen.
  8. Je richt vaak ook op interne partijen, zoals op stakeholders of op de medewerkers van het bedrijf waar je werkt.

Waar werk je als PR-medewerker of -manager?

Als PR-medewerker werk je meestal in vaste dienst of als freelancer bij:
  • Een (internationaal) bedrijf
  • Een (internationale) organisatie (profit en non-profit)
  • De overheid of een gemeente
Als freelancer werk je misschien ook wel voor personen.

Als freelancer of in vaste dienst kun je ook voor een PR-bureau werken. Je zorgt dan voor de PR voor verschillende opdrachtgevers.

Wat is een PR-bureau?

Een PR-bureau wordt ingehuurd door personen, bedrijven of organisaties om het imago en de reputatie te verbeteren of goed te houden. Een van de strategieën die een PR-bureau inzet, draait om free publicity.

Wat is free publicity?

Free publicity betekent: gratis reclame. Een PR-bureau of PR-afdeling zorgt er dan voor dat verschillende media positief over een persoon, product of bedrijf gaan schrijven, zonder daarvoor te hoeven betalen. Als PR-medewerker kun je twee dingen doen om dit te bereiken:

1. Haak in op een actuele kwestie
Koppel een persoon, een product of bedrijf aan een actuele kwestie. Verspreid dan het nieuws onder verschillende mediakanalen, bijvoorbeeld via een persbericht.

2. Gebruik de socials
Je kunt ook zelf, via de socials, voor free publicity zorgen. Zelf een bericht opstellen en verspreiden is immers gratis. Lukt het om een bericht viral te laten gaan? Dan is je missie zeker geslaagd.

Hoe word je PR-medewerker?

In Nederland is er geen specifieke opleiding om PR-medewerker te worden. Er zijn wel andere opleidingen (op HBO-niveau) die jou naar een baan in de PR-industrie kunnen sturen. Denk aan:
  • Communicatie of Journalistiek
  • Marketing en Communicatie
  • Politieke Wetenschappen
Onthoud ook dat je over bepaalde vaardigheden moet beschikken om voor een baan in de PR in aanmerking te komen. Zo ben je:
  • Flexibel
  • Stressbestendig
  • Sociaal vaardig
  • Communicatief vaardig
  • Een teamplayer
Hopelijk heb je nu een goed beeld van PR. Misschien ben je zelfs geïnteresseerd in een baan als PR-medewerker. Neem dan zeker eens een kijkje op onze vacaturepagina. Wil je ook weten wat een PR-medewerker per maand gemiddeld verdient? Bezoek dan ook onze salariswijzer.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check