PR staat voor Public Relations. Als PR-medewerker moet je het imago van een persoon, product of bedrijf positief houden. Bekijk hoe dit precies werkt!
Waarom is PR belangrijk?
PR is belangrijk om twee redenen:
- Een PR-afdeling of een PR-bureau zorgt ervoor dat het imago van een persoon, product, bedrijf of organisatie positief is en ook zo blijft.
- Tegelijkertijd zorgen PR-medewerkers ervoor dat de naamsbekendheid van een persoon, product bedrijf of organisatie vergroot wordt.
Wat is goede PR?
Goede PR betekent dat je verhaal voor de buitenwereld een positief gevoel opwekt. Zo wek je met een (nieuws)bericht interesse en vertrouwen. Bovendien moet je verhaal authentiek overkomen. Het snel reageren op berichten van klanten is ook een voorbeeld van goede PR. Je laat zo namelijk betrokkenheid zien.
Heel belangrijk is dat je ook een geschikt medium kiest om je verhaal te verspreiden. Een verhaal kan misschien geschikter zijn voor social media dan voor een krant. Of andersom.
Wat is slechte PR?
Slechte PR betekent dat je valse of misleidende informatie verspreid over verschillende mediakanalen. Het kan ook betekenen dat je je (publiekelijk) negatief uitlaat over een ander persoon of bedrijf of een andere organisatie. Slechte producten leveren of zelfs betrokken raken bij rechtszaken zijn al helemaal ‘killing’ als het gaat om PR.
Wat is het verschil tussen PR en Marketing?
- Als je in de marketing werkt, dan richt je je op het overtuigen van mensen om meer te kopen.
- Werk je in de PR, dan is het je doel om het publiek positief te laten spreken over een persoon, product, bedrijf of organisatie.
PR en Marketing hebben dus twee verschillende doelen. Een tweede verschil is dat de manier waarop je te werk gaat in de marketing anders is dan in de PR. Beide takken kunnen elkaars werk wel versterken.
Functies binnen PR
Binnen PR zijn er verschillende functies mogelijk. Zo werk je bijvoorbeeld als:
Goed om te weten: een PR-medewerker wordt soms ook ‘PR-adviseur’ of ‘PR-specialist’ genoemd.
Taken van een PR-medewerker
Wat moet je precies doen als PR-medewerker? Welke taken heb je? Dit verschilt soms per werkgever of per opdrachtgever. Om je toch alvast een beeld te geven van je (dagelijkse) werkzaamheden, kan het volgende takenoverzicht helpen.
- Je helpt met het uitdenken en opzetten van communicatiestrategieën.
- Je bedenkt campagnes en zet deze uit.
- Je zoekt naar nieuws om de persoon, het product of het bedrijf mee te vertegenwoordigen.
- Je schrijft persberichten en je stuurt die naar diverse media.
- Je staat de pers of andere media te woord namens een persoon, bedrijf of organisatie.
- Je vertegenwoordigt een product, dienst of bedrijf op beurzen, congressen en evenementen.
- Je adviseert over gevoelige situaties of (imago)problemen.
- Je richt vaak ook op interne partijen, zoals op stakeholders of op de medewerkers van het bedrijf waar je werkt.
Waar werk je als PR-medewerker of -manager?
Als PR-medewerker werk je meestal in vaste dienst of als freelancer bij:
- Een (internationaal) bedrijf
- Een (internationale) organisatie (profit en non-profit)
- De overheid of een gemeente
Als freelancer werk je misschien ook wel voor personen.
Als freelancer of in vaste dienst kun je ook voor een PR-bureau werken. Je zorgt dan voor de PR voor verschillende opdrachtgevers.
Wat is een PR-bureau?
Een PR-bureau wordt ingehuurd door personen, bedrijven of organisaties om het imago en de reputatie te verbeteren of goed te houden. Een van de strategieën die een PR-bureau inzet, draait om free publicity.
Wat is free publicity?
Free publicity betekent: gratis reclame. Een PR-bureau of PR-afdeling zorgt er dan voor dat verschillende media positief over een persoon, product of bedrijf gaan schrijven, zonder daarvoor te hoeven betalen. Als PR-medewerker kun je twee dingen doen om dit te bereiken:
1. Haak in op een actuele kwestie
Koppel een persoon, een product of bedrijf aan een actuele kwestie. Verspreid dan het nieuws onder verschillende mediakanalen, bijvoorbeeld via een persbericht.
2. Gebruik de socials
Je kunt ook zelf, via de socials, voor free publicity zorgen. Zelf een bericht opstellen en verspreiden is immers gratis. Lukt het om een bericht viral te laten gaan? Dan is je missie zeker geslaagd.
Hoe word je PR-medewerker?
In Nederland is er geen specifieke opleiding om PR-medewerker te worden. Er zijn wel andere opleidingen (op HBO-niveau) die jou naar een baan in de PR-industrie kunnen sturen. Denk aan:
- Communicatie of Journalistiek
- Marketing en Communicatie
- Politieke Wetenschappen
Onthoud ook dat je over bepaalde vaardigheden moet beschikken om voor een baan in de PR in aanmerking te komen. Zo ben je:
- Flexibel
- Stressbestendig
- Sociaal vaardig
- Communicatief vaardig
- Een teamplayer
Hopelijk heb je nu een goed beeld van PR. Misschien ben je zelfs geïnteresseerd in een baan als PR-medewerker. Neem dan zeker eens een kijkje op onze
vacaturepagina. Wil je ook weten wat een PR-medewerker per maand gemiddeld verdient? Bezoek dan ook onze
salariswijzer.