Als frontofficemedewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en klanten. Is dat iets voor jou? In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over dit beroep, van het salaris tot het takenpakket.
Wat is een frontofficemedewerker?
Als frontofficemedewerker sta je gasten, klanten en bezoekers te woord. Jij bent de eerste persoon die hen te woord staat als ze contact leggen met de organisatie. Een receptionist is dus een medewerker frontoffice, maar dat geldt ook voor een callcenter- of baliemedewerker.
Wat zijn de taken van een frontofficemedewerker?
Hoe je takenpakket er precies uitziet, is afhankelijk van je werkgever. Frontofficemedewerkers vind je namelijk in een hoop verschillende sectoren.
Doorgaans zijn dit de taken die je op een dag uitvoert:
Bezoekers ontvangen en te woord staan
Als je achter de balie staat, ontvang je vriendelijk de bezoekers en verwijs je hen door naar de juiste persoon of locatie.
E-mails en telefoontjes beantwoorden
Je handelt professioneel binnenkomende telefoontjes en e-mails af.
De planning beheren
Werk je op een kantoor? Dan kun je ook verantwoordelijk zijn voor het inplannen van bijvoorbeeld vergaderingen.
Administratieve ondersteuning
Je verwerkt bijvoorbeeld reserveringen en voert klantgegevens in.
Waar kun je als medewerker frontoffice aan de slag?
Vrijwel alle soorten bedrijven en instellingen die je kunt bedenken, hebben een of meerdere frontofficemedewerkers.
In deze sectoren kun je sowieso aan de slag:
- Hotels en vakantieparken.
- Vliegvelden.
- Stations.
- Kantooromgevingen.
- Zorginstellingen.
- Ziekenhuizen.
- Winkels.
- Overheidsinstanties.
- Recreatie- en wellnesscentra.
Hoe word je frontofficemedewerker?
In de meeste gevallen vragen werkgevers niet om een specifieke opleiding, maar sommige diploma's geven je wel een streepje voor als je in de frontoffice wilt werken.
- Opleidingen in de richting van toerisme, hospitality of administratie
Met een mbo-diploma in een van deze richtingen toon je eenvoudig aan dat je geschikt bent voor het vak. - De juiste werkervaring
Heb je geen diploma's in de juiste richting, maar wel relevante werkervaring? Dat kan al genoeg zijn om een baan als medewerker in de frontoffice te krijgen.
Welke vaardigheden en competenties heb je nodig?
Een goede frontofficemedewerker beschikt over de volgende vaardigheden en competenties:
- Communicatieve vaardigheden
Communicatie is superbelangrijk als je aan de slag wilt als frontofficemedewerker. Je bent de hele dag met mensen in contact. - Servicegerichtheid
Een groot deel van het werk bestaat uit mensen verder helpen en hun vragen beantwoorden. Een servicegerichte houding wordt dan ook vaak gevraagd. - Stressbestendigheid
Soms staan er plotseling erg veel mensen aan de balie, dus je moet je koppie erbij kunnen houden en stressbestendig zijn. - Representatief zijn
Je bent het visitekaartje van de organisatie, dus je uitstraling moet professioneel zijn. - Vreemde talen
Heb jij vreemde talen op je cv? Een goede kennis van bijvoorbeeld Engels, Duits en Frans komt altijd van pas. Zeker in de toerismesector.
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?
Als frontofficemedewerker heb je verschillende doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van de sector waarin je werkt.
- Frontofficemanager
Als frontofficemanager coördineer je alle werkzaamheden die aan de voorkant van de organisatie plaatsvinden. Je stuurt een team aan en beheert de werkplanning. - Overige leidinggevende posities
Werk je in een hotel of restaurant? Daar vaak zijn meerdere opties om door te groeien naar een leidinggevende positie. Je wordt bijvoorbeeld het hoofd van de receptie.
Wat zijn de werktijden als frontofficemedewerker?
Je werktijden zijn volledig afhankelijk van de sector die je ambieert. In de horeca bijvoorbeeld, zijn je werktijden logischerwijs onregelmatig.
Werk je bij de overheid of op een kantoor? Dan zullen je tijden veel regelmatiger zijn en binnen kantoortijden vallen.
Wat verdient een frontofficemedewerker?
Wat je gaat verdienen als receptionist of andere medewerker in de frontoffice, is afhankelijk van je ervaring en de sector waar je in werkt. Gemiddeld kun je denken aan € 2.215 tot € 3.000 bruto per maand. Als je onregelmatigheidstoeslagen krijgt, kan je loon wat hoger uitvallen.
Meer weten over het loon van een frontofficemedewerker?
Bekijk onze salaristool. Ben je benieuwd naar de actuele loongegevens voor een frontofficemedewerker in Nederland? In onze salaristool kun je het beroep opzoeken. Je krijgt dan een nog beter beeld van wat een medewerker frontoffice kan verdienen.