Wat doet een Frontofficemedewerker?

Wat doet een Frontofficemedewerker?

Frontofficemedewerkers zijn het gezicht van een organisatie. Wat doen zij precies?

Als frontofficemedewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en klanten. Is dat iets voor jou? In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over dit beroep, van het salaris tot het takenpakket.

Wat is een frontofficemedewerker?

Als frontofficemedewerker sta je gasten, klanten en bezoekers te woord. Jij bent de eerste persoon die hen te woord staat als ze contact leggen met de organisatie. Een receptionist is dus een medewerker frontoffice, maar dat geldt ook voor een callcenter- of baliemedewerker.

Wat zijn de taken van een frontofficemedewerker?

Hoe je takenpakket er precies uitziet, is afhankelijk van je werkgever. Frontofficemedewerkers vind je namelijk in een hoop verschillende sectoren.

Doorgaans zijn dit de taken die je op een dag uitvoert:

Bezoekers ontvangen en te woord staan

Als je achter de balie staat, ontvang je vriendelijk de bezoekers en verwijs je hen door naar de juiste persoon of locatie.

E-mails en telefoontjes beantwoorden

Je handelt professioneel binnenkomende telefoontjes en e-mails af.

De planning beheren

Werk je op een kantoor? Dan kun je ook verantwoordelijk zijn voor het inplannen van bijvoorbeeld vergaderingen.

Administratieve ondersteuning

Je verwerkt bijvoorbeeld reserveringen en voert klantgegevens in.

Waar kun je als medewerker frontoffice aan de slag?

Vrijwel alle soorten bedrijven en instellingen die je kunt bedenken, hebben een of meerdere frontofficemedewerkers.

In deze sectoren kun je sowieso aan de slag:

  • Hotels en vakantieparken.
  • Vliegvelden.
  • Stations.
  • Kantooromgevingen.
  • Zorginstellingen.
  • Ziekenhuizen.
  • Winkels.
  • Overheidsinstanties.
  • Recreatie- en wellnesscentra.

Hoe word je frontofficemedewerker?

In de meeste gevallen vragen werkgevers niet om een specifieke opleiding, maar sommige diploma's geven je wel een streepje voor als je in de frontoffice wilt werken.

  • Opleidingen in de richting van toerisme, hospitality of administratie
    Met een mbo-diploma in een van deze richtingen toon je eenvoudig aan dat je geschikt bent voor het vak.
  • De juiste werkervaring
    Heb je geen diploma's in de juiste richting, maar wel relevante werkervaring? Dat kan al genoeg zijn om een baan als medewerker in de frontoffice te krijgen.

Welke vaardigheden en competenties heb je nodig?

Een goede frontofficemedewerker beschikt over de volgende vaardigheden en competenties:

  • Communicatieve vaardigheden
    Communicatie is superbelangrijk als je aan de slag wilt als frontofficemedewerker. Je bent de hele dag met mensen in contact.
  • Servicegerichtheid
    Een groot deel van het werk bestaat uit mensen verder helpen en hun vragen beantwoorden. Een servicegerichte houding wordt dan ook vaak gevraagd.
  • Stressbestendigheid
    Soms staan er plotseling erg veel mensen aan de balie, dus je moet je koppie erbij kunnen houden en stressbestendig zijn.
  • Representatief zijn
    Je bent het visitekaartje van de organisatie, dus je uitstraling moet professioneel zijn.
  • Vreemde talen
    Heb jij vreemde talen op je cv? Een goede kennis van bijvoorbeeld Engels, Duits en Frans komt altijd van pas. Zeker in de toerismesector.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Als frontofficemedewerker heb je verschillende doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van de sector waarin je werkt.

  • Frontofficemanager
    Als frontofficemanager coördineer je alle werkzaamheden die aan de voorkant van de organisatie plaatsvinden. Je stuurt een team aan en beheert de werkplanning.
  • Overige leidinggevende posities
    Werk je in een hotel of restaurant? Daar vaak zijn meerdere opties om door te groeien naar een leidinggevende positie. Je wordt bijvoorbeeld het hoofd van de receptie.

Wat zijn de werktijden als frontofficemedewerker?

Je werktijden zijn volledig afhankelijk van de sector die je ambieert. In de horeca bijvoorbeeld, zijn je werktijden logischerwijs onregelmatig.

Werk je bij de overheid of op een kantoor? Dan zullen je tijden veel regelmatiger zijn en binnen kantoortijden vallen.

Wat verdient een frontofficemedewerker?

Wat je gaat verdienen als receptionist of andere medewerker in de frontoffice, is afhankelijk van je ervaring en de sector waar je in werkt. Gemiddeld kun je denken aan € 2.215 tot € 3.000 bruto per maand. Als je onregelmatigheidstoeslagen krijgt, kan je loon wat hoger uitvallen.

Meer weten over het loon van een frontofficemedewerker?

Bekijk onze salaristool. Ben je benieuwd naar de actuele loongegevens voor een frontofficemedewerker in Nederland? In onze salaristool kun je het beroep opzoeken. Je krijgt dan een nog beter beeld van wat een medewerker frontoffice kan verdienen.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat doet een Lasser?

Een lasser is een echte vakman als het op metaalbewerking aankomt. Maakt dit je benieuwd? Ga hier na hoe je lasser wordt en wat je moet kunnen.

Wat doet een Gastheer of Gastvrouw in de Horeca?

Mensen verwelkomen en helpen: d?t vind je leuk! Als gastheer of gastvrouw in de horeca werk je zelfs hard om de bedrijfsreputatie hoog te houden.

Wat doet een Verzorgende IG?

Als verzorgende IG bezoek je dagelijks verschillende adressen om anderen te verzorgen. Ben jij zorgzaam en houd je van afwisseling? Verken dit beroep!

Wat doet een Verzorgende?

Een verzorgende verleent basiszorg aan mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Is dit beroep precies wat je zoekt? Bekijk alle details.

Wat doet een Verpleegkundige?

Een verpleegkundige zorgt voor mensen die door hun medische toestand niet voor zichzelf kunnen zorgen. Wordt dit jouw toekomstige beroep? Lees verder!

Wat doet een Horecamedewerker?

Een horecamedewerker is sociaal en bedient gasten met veel zorg en passie. Herken jij jezelf hierin? Dan spreekt dit beroep je vast wel aan.