Beter communiceren: maak je DIK

Beter communiceren: maak je DIK
In de communicatiewereld gaan een hoop ezelsbruggetjes rond. Een ervan is 'maak je DIK'.

In de communicatiewereld gaan een hoop ezelsbruggetjes rond. Een ervan is 'maak je DIK'. Dat staat voor Denk In Kwaliteiten. Het doel van DIK is de nadruk leggen op iemands goede kanten en intenties, in plaats van dingen die mis zijn gegaan. Hoe werkt dat en waarom komt dat de communicatie ten goede?

DIK: Denk In Kwaliteiten

Ja hoor, die ene collega heeft weer iets aan te merken op je werkwijze. Waarom laat hij je nou nooit met rust? Dat doet hij trouwens niet alleen bij jou, maar bij het hele team. Hij lijkt het altijd beter te weten. Wat een bemoeial.

Voordat je van binnen ontploft van woede, kun je proberen om je DIK te maken: Denk In Kwaliteiten. Welke kwaliteit gaat er schuil achter het vervelende gedrag van je collega? Want geloof het of niet, iedere valkuil heeft zo zijn voordeel.

Eerder schreven we al een artikel over kernkwaliteiten. Daarin legden we uit dat je grootste kwaliteit altijd gepaard gaat met een grote valkuil. Iemand die ontzettend secuur is, is waarschijnlijk ook erg kritisch of langzaam. Andersom geldt precies hetzelfde: valkuilen gaan gepaard met een bepaalde kwaliteit. Die bemoeial van een collega vindt kwaliteit afleveren waarschijnlijk erg belangrijk.

Door je te focussen op die kwaliteit in plaats van de betweterigheid, zul je betere gesprekken voeren. Je begrijpt nu in ieder geval waar hij vandaan komt.

DIK gebruiken in je gesprek

Door de nadruk te leggen op iemands kwaliteiten, voorkom je dat je een beschuldigende toon aanslaat. Je kunt je ook beter inleven als je begrijpt waar iemands valkuil of gedrag vandaan komt. Door je regelmatig DIK te maken, zul je merken dat je je minder gaat ergeren. Misschien kun je het gedrag zelfs van je af laten glijden.

Blijf je je toch ergeren aan iemands gedrag? Dan is het wel belangrijk dat je het gesprek aangaat.

Zo gebruik je DIK in je gesprek:

'Anna, ik moet iets kwijt. Ik zie dat je ontzettend gepassioneerd bent en graag goed werk wil afleveren. Dat waardeer ik enorm. Ik vind het wel lastig dat je je daardoor vaak met mijn werk bemoeit.'

Door het gesprek te beginnen met de kwaliteiten van je collega, laat je zien dat je hem of haar begrijpt en waardeert. Daarmee voorkom je dat de boel escaleert. Je collega voelt zich minder snel aangevallen. Want zeg nou zelf, niemand vindt het leuk om alleen maar op zijn fouten te worden gewezen.

Positieve intenties

Bij DIK hoort ook dat je iemands positieve intenties voor ogen houdt. Iemand die zich bijvoorbeeld hevig verzet tegen een nieuwe leidinggevende, doet dat niet alleen maar om de boel te frustreren. Grote kans dat hij juist erg begaan is met het bedrijf en bang is dat de nieuwe koers slecht uitpakt. Je gaat een gesprek heel anders in als je uitgaat van het positieve in iemand, in plaats van de meest negatieve uitleg van iemands gedrag.

Let er overigens wel op dat je niet te veel aannames doet als je je DIK maakt. Het is altijd belangrijk om na te vragen waar iemands gedrag of mening vandaan komt. Wil je daar meer over leren? Lees dan alles over ANNA betrekken in je gesprek, en het smeren van NIVEA.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat is Procesmatig Werken en waarom is het belangrijk?

Procesmatig werken, dat klinkt een beetje abstract. Wat is het eigenlijk en hoe word je er beter in?

Wat is Prestatiegerichtheid en hoe ontwikkel je dit?

Ben jij iemand die altijd wil presteren? Of wil je juist leren hoe je prestatiegericht kunt werken? We vertellen je alles over deze competentie.

Wat is Overtuigingskracht en hoe ontwikkel je deze Competent

Overtuigingskracht is een belangrijke competentie op de werkvloer. Wat betekent overtuigingskracht precies en ontwikkel je deze skill?

Wat is de Competentie Motiveren en hoe ontwikkel je hem?

Mensen kunnen motiveren is een waardevolle competentie op de werkvloer. Hoe kun je daar beter in worden en waarom zou je dat willen?

Wat is Efficiëntie en hoe ontwikkel je deze Competentie?

Efficiëntie betekent dat je slim, snel en doelgericht werkt. Hoe kun je aan deze competentie werken?

Verantwoordelijkheid: hoe ontwikkel je het?

Je voert je werk zelfstandig uit en je accepteert de gevolgen als er iets mis gaat. Herkenbaar? Of wil je juist meer weten over verantwoordelijkheid?