Je boodschap brengen op een manier die overkomt bij de ander? Daarvoor moet je assertief zijn. DESC helpt je daarbij
Niet iedereen vindt het makkelijk om voor zichzelf op te komen.
- Niet-assertieve mensen houden hun mening soms voor zich, omdat ze bang zijn een ander te kwetsen. Ze geven te weinig hun grenzen aan, waardoor anderen (onbedoeld) over ze heenlopen.
- Weer anderen zijn te assertief. Zij storten hun mening uit over anderen, zonder na te denken over de gevolgen. Ze geven niet hun grenzen aan, maar spuien alleen hun gal. Dat heeft ook niet het gewenste effect.
Beide types doen er goed aan om gebruik te maken van de DESC-techniek. Hoe helpt deze gesprekstechniek je om assertief te communiceren?
De vier fases van de DESC-methode
De DESC-techniek bestaat uit vier fases. Laten we ze eens afgaan aan de hand van een veelvoorkomende situatie.
Situatie
Een collega schuift steeds vaker taken op jouw bordje omdat hij zelf te druk is. Aanvankelijk vind je het geen probleem, maar inmiddels loopt het de spuigaten uit. Je begint je geïrriteerd te voelen, maar houdt je frustratie binnen. Totdat de bom barst en je collega je vraagt om wéér iets voor hem te doen. Je reageert fel en hij beschuldigt je van oncollegiaal gedrag. De sfeer op het werk wordt ongemakkelijk.
Fase 1: Describe
Je begint met de situatie of andermans gedrag objectief te beschrijven. Emoties laat je achterwege, je houdt het feitelijk.
'Hoi Jan, je vraagt nu voor de derde keer deze week of ik een taak van jou kan overnemen. Ik krijg hierdoor het idee dat je erg gestrest bent.'
Fase 2: Explain
Nu is het tijd om emoties te benoemen. Wat doet dat gedrag of de situatie met jou? Houd het dichtbij jezelf.
'Ik voel me overweldigd door de hoeveelheid werk die je op mij afschuift. Ik voel me voor een karretje gespannen en dat vind ik niet prettig. Ik vind het echt niet erg om je af en toe uit de brand te helpen, maar ik wil niet jouw structurele oplossing zijn.'
Fase 3: Suggestion
Als derde geef je een mogelijke oplossing. Hoe kan volgens jou deze situatie worden opgelost?
'Als je niet toekomt aan al je taken, wil ik best samen met jou naar je planning kijken. Misschien valt daar iets in te verbeteren? Anders stel ik voor dat je met je leidinggevende gaat praten omdat je te veel werk hebt liggen.'
Fase 4: Conclusion / Consequences
Leg als laatste uit welke positieve gevolgen jouw oplossing heeft. Maak duidelijk dat deze oplossing voor beide partijen gunstig is.
'Het is voor ons allebei beter als je nog eens naar je workload kijkt. Jij raakt minder gestrest en ik voel mij minder gefrustreerd omdat ik jouw werk moet doen.'
Door je gevoelens en gedachtes met DESC te structureren, voer je betere gesprekken. Je smijt niet met beschuldigingen, maar je laat ook niet over je heenlopen. Je bent, kortom, assertief.