DESC: Assertief Communiceren

DESC: Assertief Communiceren
Je boodschap brengen op een manier die overkomt bij de ander? Daarvoor moet je assertief zijn. DESC helpt je daarbij

Niet iedereen vindt het makkelijk om voor zichzelf op te komen.

  • Niet-assertieve mensen houden hun mening soms voor zich, omdat ze bang zijn een ander te kwetsen. Ze geven te weinig hun grenzen aan, waardoor anderen (onbedoeld) over ze heenlopen.
  • Weer anderen zijn te assertief. Zij storten hun mening uit over anderen, zonder na te denken over de gevolgen. Ze geven niet hun grenzen aan, maar spuien alleen hun gal. Dat heeft ook niet het gewenste effect.

Beide types doen er goed aan om gebruik te maken van de DESC-techniek. Hoe helpt deze gesprekstechniek je om assertief te communiceren?

De vier fases van de DESC-methode

De DESC-techniek bestaat uit vier fases. Laten we ze eens afgaan aan de hand van een veelvoorkomende situatie.

Situatie

Een collega schuift steeds vaker taken op jouw bordje omdat hij zelf te druk is. Aanvankelijk vind je het geen probleem, maar inmiddels loopt het de spuigaten uit. Je begint je geïrriteerd te voelen, maar houdt je frustratie binnen. Totdat de bom barst en je collega je vraagt om wéér iets voor hem te doen. Je reageert fel en hij beschuldigt je van oncollegiaal gedrag. De sfeer op het werk wordt ongemakkelijk.

Fase 1: Describe

Je begint met de situatie of andermans gedrag objectief te beschrijven. Emoties laat je achterwege, je houdt het feitelijk.

'Hoi Jan, je vraagt nu voor de derde keer deze week of ik een taak van jou kan overnemen. Ik krijg hierdoor het idee dat je erg gestrest bent.'

Fase 2: Explain

Nu is het tijd om emoties te benoemen. Wat doet dat gedrag of de situatie met jou? Houd het dichtbij jezelf.

'Ik voel me overweldigd door de hoeveelheid werk die je op mij afschuift. Ik voel me voor een karretje gespannen en dat vind ik niet prettig. Ik vind het echt niet erg om je af en toe uit de brand te helpen, maar ik wil niet jouw structurele oplossing zijn.'

Fase 3: Suggestion

Als derde geef je een mogelijke oplossing. Hoe kan volgens jou deze situatie worden opgelost?

'Als je niet toekomt aan al je taken, wil ik best samen met jou naar je planning kijken. Misschien valt daar iets in te verbeteren? Anders stel ik voor dat je met je leidinggevende gaat praten omdat je te veel werk hebt liggen.'

Fase 4: Conclusion / Consequences

Leg als laatste uit welke positieve gevolgen jouw oplossing heeft. Maak duidelijk dat deze oplossing voor beide partijen gunstig is.

'Het is voor ons allebei beter als je nog eens naar je workload kijkt. Jij raakt minder gestrest en ik voel mij minder gefrustreerd omdat ik jouw werk moet doen.'

Door je gevoelens en gedachtes met DESC te structureren, voer je betere gesprekken. Je smijt niet met beschuldigingen, maar je laat ook niet over je heenlopen. Je bent, kortom, assertief.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Delegeren: wat betekent het en hoe leer je het?

Draag je taken aan anderen over? Of wil je leren hoe dit moet? Delegeren is soms een onmisbare competentie als je snel en efficiënt werk wilt zien.

Netwerken: wat is het en hoe doe je dit effectief?

Netwerken klinkt als iets engs en ingewikkelds, maar het komt vaak als vanzelf tot stand. Check deze competentie en zie hoe je effectief netwerkt.

Sociaal zijn: hoe werk je hieraan?

Sociaal zijn houdt in dat je op een gepaste, positieve manier contact legt met mensen. Maar hoe doe je dit? En hoe ontwikkel je deze competentie?

Ruimdenkend zijn: wat houdt het in en hoe ontwikkel je het?

Ruimdenkendheid is een competentie die voor vrijwel alle functies handig kan zijn. Maar wat houdt het in? En hoe werk je eraan? Je komt er zó achter!

Mondelinge Uitdrukkingsvaardigheid ontwikkelen

Ben jij een goede spreker of denk je dat dit beter kan? Hier staan veel tips voor je klaar om te werken aan je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.

Schriftelijke Uitdrukkingsvaardigheid: hoe ontwikkel je dit?

Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid is in veel beroepen een onmisbare competentie. Hoe je dit ontwikkelt? De beste tips staan hier verzameld.