Hoe Empathisch Vermogen je carrière ten goede komt

Hoe Empathisch Vermogen je carrière ten goede komt

Empathie is onmisbaar op de werkvloer. Wat houdt het precies in, wat kan het voor je carrière betekenen en hoe ontwikkel je empathisch vermogen?

Wat is empathie?

Empathie is inlevingsvermogen: de capaciteit om je te verplaatsen in de gevoelens en gedachten van iemand anders. Het is een nuttig persoonskenmerk, dat je helpt collega's of werknemers beter te begrijpen en het onderlinge contact te verbeteren. Dat je sensitief bent, betekent overigens niet automatisch dat je een ander ook begrijpt. Deze (kern)kwaliteit draait vooral om het erkennen van andermans gevoelens en gedachten.

Welke soorten empathie zijn er?

Emotionele empathie
Bij dit type empathie voel je de emoties van een ander. Zo kun je huilen wanneer een ander dat ook doet, of meegaan in andermans boosheid. Dat kan nuttig zijn, zolang je je niet volledig laat meeslepen door deze emoties. Voorkom dus dat jouw ‘interpersoonlijke sensitiviteit' een van je valkuilen wordt.

Cognitieve empathie
Deze vorm van inleven draait om het leren begrijpen van de ander. Het gaat hier niet om een gevoelsreflectie, maar om het stellen van vragen die je meer inzicht geven in andermans gedachten. Zo leer je het perspectief van iemand anders kennen.

Sociale empathie
Sociale empathie is de drang om anderen te helpen. Zodra je hun emoties voelt of gedachten begrijpt, voel je de noodzaak om met oplossingen te komen. Dit wordt ook wel ‘compassie gedreven empathie' genoemd.

Waarom is empathie op de werkvloer belangrijk?

  • Een sterk invoelend vermogen verbetert de samenwerking en het onderlinge begrip en tussen jou en je collega's.
  • Je bent beter bestand tegen stress omdat je goed kunt relativeren.
  • Klanten en collega's reageren positief op je begripvolle manier van werken.
  • Je verwerkt tegenslagen makkelijker omdat je je kunt inleven in de andere partij.
  • Je speelt sneller in op problemen in de groepsdynamiek.
  • Je hebt oog voor wat anderen nodig hebben en kunt zo passende oplossingen bieden.
  • Je bent een echte teamspeler, omdat je niet alleen aan je eigen behoeften denkt. Je bent egocentrisch nog narcistisch. Kenmerken die bijvoorbeeld van pas komen bij de functie van helpende.
  • Het is makkelijker om klanten te werven, want jij weet precies wat ze nodig hebben.

Hoe ontwikkel en toon je empathisch vermogen?

Niet iedereen heeft van nature een goed inlevingsvermogen Gelukkig kun je het ontwikkelen. Hoe toon je meer empathie op de werkvloer?

1. Leer je collega's kennen
Des te beter je je collega's kent, des te makkelijker je hun beweegredenen begrijpt. Dat maakt het in de toekomst makkelijker om samen te werken.

2. Neem een open mindset aan
Op de werkvloer komen talloze personen samen om met elkaar een doel te bereiken. Iedereen zal zijn eigen opvattingen hebben. Probeer niet krampachtig vast te houden aan je eigen meningen, maar sta open voor andere manieren van werken.

3. Wees een actieve gesprekspartner
Luister actief naar collega's, klanten of je werkgever en stel vragen om de ander beter te begrijpen. Vat af en toe het gesprek samen om zeker te weten dat jullie op dezelfde golflengte zitten.
ce2ff51455c67bcf445a971a0dae136c410c4a6f32317d4a.jpg
4. Denk aan je lichaamstaal en intonatie
Spiegel de ander tijdens een gesprek door de lichaamstaal te imiteren. Maak af en toe hetzelfde gebaar om onbewust een connectie te creëren. Vergeet niet om naar de ander te glimlachen en houd rekening met je intonatie.

5. Lees meer boeken of kijk meer films
Uit onderzoek (Mak & Willems, 2018) blijkt dat boeken en films je helpen met het ontwikkelen van empathisch vermogen. Het is een goede manier om de belevingswereld van een ander te ontdekken.

6. ‘Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden'
Dit is de gouden regel bij ieder sociaal contact. Je wilt zelf graag vriendelijk en begripvol behandeld worden, dus doe dit ook bij anderen. Probeer jezelf in de ander te verplaatsen, ook wanneer jullie het niet met elkaar eens zijn. Toon waardering en complimenteer de ander wanneer dat gepast is.

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat is Procesmatig Werken en waarom is het belangrijk?

Procesmatig werken, dat klinkt een beetje abstract. Wat is het eigenlijk en hoe word je er beter in?

Wat is Prestatiegerichtheid en hoe ontwikkel je dit?

Ben jij iemand die altijd wil presteren? Of wil je juist leren hoe je prestatiegericht kunt werken? We vertellen je alles over deze competentie.

Wat is Overtuigingskracht en hoe ontwikkel je deze Competent

Overtuigingskracht is een belangrijke competentie op de werkvloer. Wat betekent overtuigingskracht precies en ontwikkel je deze skill?

Wat is de Competentie Motiveren en hoe ontwikkel je hem?

Mensen kunnen motiveren is een waardevolle competentie op de werkvloer. Hoe kun je daar beter in worden en waarom zou je dat willen?

Wat is Efficiëntie en hoe ontwikkel je deze Competentie?

Efficiëntie betekent dat je slim, snel en doelgericht werkt. Hoe kun je aan deze competentie werken?

Verantwoordelijkheid: hoe ontwikkel je het?

Je voert je werk zelfstandig uit en je accepteert de gevolgen als er iets mis gaat. Herkenbaar? Of wil je juist meer weten over verantwoordelijkheid?