Strategisch inzicht helpt je bij besluitvorming voor de langetermijnplanning. Deze competentie is zelfs essentieel voor leidinggevenden.
Wat is strategisch inzicht?
Strategisch inzicht hebben betekent dat je goede plannen maakt voor de lange termijn. Hiervoor is het nodig dat je (de zin van) taken, processen en de doelen van het bedrijf als geen ander begrijpt.
Waarom is strategisch inzicht belangrijk op de werkvloer?
Strategisch inzicht heb je nodig om goede beslissingen te nemen. Deze beslissingen moeten je helpen om de bedrijfsdoelen te bereiken. Je werkgever verwacht dan ook dat je dit goed doet, want het bedrijf moet het hebben van nieuwe mogelijkheden en risicomijding.
Strategisch inzicht voor leidinggevenden
Vooral in leidinggevende beroepen draait alles om strategisch inzicht: je hebt steeds met veel zaken rekening te houden en die moeten allemaal resultaat brengen. Maar eerst moet je deze zaken goed doorgronden en dat doe je, onder meer, door vaak diep in de analyse te gaan.
Welke eigenschappen heb je nodig om strategisch inzicht te ontwikkelen?
Strategisch inzicht ontwikkel je in de loop van jaren. Het heeft dus alles te maken met ervaring, maar ook met je inzet om aan deze eigenschappen te werken.
Analytisch vermogen
Door je
analytisch vermogen zie je verbanden en patronen in taken en werkprocessen. Op basis van deze informatie zie je kansen en uitdagingen: op deze twee zaken kun je gaan anticiperen.
Inzicht in het bedrijf
Je begrijpt goed wat het bedrijf doet of wil doen en waarom. De rol van het bedrijf binnen het concurrentieveld en de maatschappij is je zelfs heel duidelijk.
Toekomstgerichte blik
Je weet heel goed waar het bedrijf naartoe wil. Je neemt daarom beslissingen voor zowel de korte als de lange termijn. Bij elke beslissing vraag je je af of die een positieve bijdrage levert aan de toekomst van het bedrijf.
Besluitvaardigheid
Je bent niet bang om lastige of controversiële beslissingen te nemen.
Besluitvaardig zijn betekent eveneens dat je achter elke genomen beslissing staat, of die nu van jezelf komt of van het management.
Flexibiliteit
Je bent bereid om acties of beslissingen aan te passen als die beter passen in de strategie voor het bedrijf. Flexibel blijven betekent voor jou zelfs openstaan voor betere kansen op vooruitgang.
Creativiteit
Sommige vraagstukken vragen misschien om out-of-the-box-oplossingen. Jij bent
creatief genoeg om dit soort oplossingen te bedenken.
Kritisch denken
Je neemt processen en bijbehorende acties steeds goed onder de loep. Wat helpt om het hoofddoel te bereiken en wat niet? Hier ben je heel
kritisch op, want je wilt kwalitatieve resultaten zien.
Hoe toon je strategisch inzicht?
Strategisch inzicht tonen kan op verschillende manieren, afhankelijk van je functie. Bekijk je deze competentie breed, dan mag je denken aan dit soort acties.
- Scenario's en planningen maken
Je maakt planningen en bedenkt scenario's voor de lange termijn. Hierin laat je zien dat je rekening houdt met interne en externe zaken die de werkzaamheden en de uitkomsten kunnen beïnvloeden. Eventueel doe je dit samen met andere experts om een zo breed mogelijk beeld te krijgen.
Voorbeeld
Wat moet er gebeuren en wat gaat er gebeuren als je een nieuw product of een nieuwe dienst wilt lanceren?
- Kansen en risico's zien
Je slaat toe als er zich een kans voordoet en je anticipeert op potentiële risico's. Hiervoor mobiliseer je mogelijk ook andere werknemers. Bovendien houd je scherp rekening met de sterktes en zwaktes van de medewerkers en het bedrijf als geheel. Je kijkt goed naar de gegevens die je hebt om een actie goed te keuren. Vanaf dan is het afwachten. Of de uitkomst is al van tevoren goed berekend.- Mislukt een actie? Jij ziet dit als een leerkans en je doet opnieuw een analyse.
- Lukt een actie? Jij houdt goed bij welke acties hebben geholpen, want die kunnen later weer van pas komen.
- Beslissingen nemen
Je durft ook beslissingen te nemen als je niet voldoende informatie hebt. Of als de omstandigheden ineens veranderen. Vaak is er dan sprake van tijdsdruk en kun je gewoon niet wachten. Hiervoor neem je ook altijd de verantwoordelijkheid. - Anderen informeren en overtuigen
Je weet andere medewerkers en het management goed uit te leggen waarom een bepaalde beslissing noodzakelijk is. Je vertelt hierbij eerlijk over de mogelijke kansen en risico's. Feedback van anderen accepteer je ook, want daardoor kun je jouw strategieën verscherpen.
Hoe verbeter je je strategisch inzicht?
Reflecteer altijd op acties uit het verleden. Wat is er gedaan, waarom is het gedaan en welk resultaat bracht dit? Strategisch inzicht betekent namelijk ook dat je overzicht houdt op de (actie-)geschiedenis van het bedrijf. Tegelijkertijd moet je steeds rekening houden met (plotseling) veranderende kansen en risico's. Zie bijvoorbeeld de trends en ontwikkelingen voor jouw branche of sector.
Ga voor duurzame oplossingen
Wat je sowieso wilt voorkomen, is dat je beslissingen gaat maken die maar even effect hebben. Het liefst mik je juist op duurzame oplossingen, want die werken het beste op de lange termijn. Hiervoor is vaak wel tijd en geduld nodig: soms gaat het zelfs om een proces van jaren. Het is vooral om deze reden belangrijk dat je telkens weet te anticiperen op zowel tijd, middelen als mankracht.
Welke valkuil hoort bij strategisch inzicht?
Strategisch inzicht gaat te ver als je je alleen nog maar kunt richten op de lange termijn. Hierdoor kun je namelijk de kortetermijndoelen uit het oog verliezen, terwijl die vaak juist de langetermijndoelen ondersteunen. Zorg er daarom voor dat je ook werkt aan de competentie "plannen en organiseren". Hierdoor krijg je je prioriteiten nog scherper in het vizier.