Ben jij een goede spreker of denk je dat dit beter kan? Hier staan veel tips voor je klaar om te werken aan je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
Wat is mondelinge uitdrukkingsvaardigheid?
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid houdt in dat je je gedachten, meningen en ideeën duidelijk onder woorden kunt brengen als je spreekt.
Waarom is mondelinge uitdrukkingsvaardigheid belangrijk op de werkvloer?
Een duidelijk geformuleerde boodschap zorgt ervoor dat je collega's, klanten en leidinggevenden goed begrijpen waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Dit kan veel misverstanden of zelfs fouten op de werkvloer voorkomen. Een goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid zorgt voor een betere communicatie (en dus vaak ook voor betere relaties) op de werkvloer.
Wanneer heb je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid nodig?
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid heb je in verschillende situaties op het werk nodig. Denk hierbij aan:
- Een telefoongesprek
- Een sollicitatiegesprek
- Een evaluatiegesprek
- Een presentatie
- Een vergadering of brainstorm
Kenmerken van mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
Hoe laat je zien dat je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid in orde is? Dit zijn de kwaliteiten die je in huis moet hebben.
- Je spreekt duidelijk en begrijpelijk.
- Je luistert goed naar andere gespreksvoerders.
- Je voert op de juiste momenten pauzes in. Dit doe je vooral als je een lang betoog moet houden.
- Je reageert gepast op boodschappen van anderen en je stelt de juiste vragen.
- Je kiest je woorden zorgvuldig. Die moeten passen bij (het begripsniveau) van de doelgroep ?n de sfeer.
- Je gebruikt de juiste argumenten. De inhoud van je boodschap is hierdoor overtuigend.
- Je let op je lichaamstaal. Die moet passen bij wat je zegt.
- Je let op je toon. Met een vriendelijke toon overtuig je mensen beter dan met een boze toon.
- Je let op je intonatie. Soms is een stemverhoging handig, maar soms juist niet.
- Je betrekt mensen in het gesprek die minder mondeling vaardig zijn. Je geeft ze zo een kans om hun mening te uiten.
- Je gedraagt je zelfverzekerd, zonder te overdrijven.
- Je let steeds op de houding van anderen. Begrijpen ze ook echt wat je zegt?
Hoe bereid je je goed voor op gesprekken?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Met deze drie tips ondersteun je in feite je eigen mondelinge vaardigheid.
- Goede research
Je verdiept je van tevoren goed in de materie waar je over gaat spreken. Zonder de juiste kennis kun je geen duidelijk verhaal vertellen. - Concrete voorbeelden
Je bedenkt concrete voorbeelden om te presenteren. Door deze voorbeelden begrijpen mensen beter wat je bedoelt. - Visuele ondersteuning
Je gebruikt eventueel visuele hulpmiddelen om je verhaal te ondersteunen. Tabellen, grafieken, foto's of video's zijn bovendien een prettige afwisseling voor de luisteraar.
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid trainen: 3 tips
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid is in de meeste gevallen aan te leren. Maar hoe? Ook op dit vlak staan hier drie tips voor je klaar.
- Neem actief deel aan gesprekken en discussies. De praktijk is de beste leermeester!
- Vraag anderen om feedback. Welke punten ter verbetering zien zij?
- Volg een training in mondelinge uitdrukkingsvaardigheid. Dit staat ook goed op je cv.
In welke beroepen heb je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid nodig?
Iedereen heeft wel baat bij wat meer mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, ongeacht zijn of haar functie of opleidingsniveau. Toch zijn er ook beroepen waarbij deze competentie een extra belangrijke rol speelt.
- Apotheker
Een apotheker legt klanten uit waar een medicijn voor is en hoe het gebruikt moet worden. Legt de apotheker dit niet duidelijk uit, dan kan er een hoop mis gaan. Vooral als een verslavend en/of gevaarlijk medicijn wordt verstrekt, is het heel belangrijk dat de klant goed op de hoogte is. - Sales medewerker
Een sales medewerker moet klanten overtuigen om een product of dienst te kopen. Hij of zij doet dit telefonisch of op locatie bij de klant. - Teamleider of manager
Een teamleider of manager geeft leiding aan een team. Hij of zij moet vergaderingen leiden, duidelijke instructies geven en soms uitdagende gesprekken voeren. Vooral tijdens moeilijke gesprekken draait alles om tact, de juiste woordkeuze ?n de juiste lichaamstaal.
Vergeet de luchtige gesprekken niet
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid is niet alleen bedoeld voor zakelijke praatjes. Met je collega's, klanten en leidinggevenden kun je ook luchtige, maar duidelijke gesprekken voeren. Juist dit soort gesprekken verbeteren vaak de relaties (en de sfeer) op de werkvloer. En juist goede relaties leiden vaak tot effectieve afspraken en samenwerkingen.