Nauwkeurigheid op de werkvloer is essentieel voor kwaliteit, veiligheid en efficiëntie. Het voorkomt fouten en versterkt het vertrouwen in je werk.
Wat is nauwkeurigheid?
Nauwkeurig zijn betekent dat je jouw taken met veel aandacht voor detail uitvoert. Je streeft naar zo min mogelijk fouten in je werk.
Waarom is nauwkeurigheid belangrijk op de werkvloer?
Nauwkeurigheid kan voorkomen dat je fouten in je werk maakt. Foutloos werken is in sommige beroepen zelfs van levensbelang: denk maar aan een arts die een operatie uitvoert. Hoe beter de kwaliteit van je werk, hoe meer tevreden partijen zelfs. Je collega’s, werkgever, klanten of patiënten kunnen op je bouwen. Samenwerkingen versterken. En de veiligheid van een product of dienst wordt meer gegarandeerd.
Hoe laat je zien dat je nauwkeurig bent?
- Je levert consistent kwalitatief werk.
- Je checkt je werk op fouten. Ook anderen mogen je werk controleren.
- Je volgt de voorgeschreven richtlijnen en procedures zorgvuldig op.
- Je legt gegevens goed vast, bijvoorbeeld in een (gedigitaliseerd) archief.
- Je houdt je aan de afspraken met collega’s en leidinggevenden.
In welke functies heb je nauwkeurigheid nodig? 3 voorbeelden
- Arts (correcte diagnoses stellen, operaties correct uitvoeren)
- Boekhouder (cijfers correct interpreteren en verwerken)
- Eindredacteur (op inhoud controleren en taalfouten verwijderen)
Nauwkeurigheid ontwikkelen: welke eigenschappen heb je nodig?
Nauwkeurigheid ontwikkelen doe je door te werken aan de volgende eigenschappen.
Oog voor detailJe kijkt je werk met veel precisie na. Heb je volgens de geldende standaarden gewerkt? Kloppen de details? Jij ziet snel of je iets moet verbeteren. Eventueel laat je anderen ook je werk controleren.
Plannen en organiserenTime management: daar ben je goed in. Je weet je werkzaamheden dan ook uitstekend te
plannen en organiseren. Zo kun je stipt leveren. Een goede planning en organisatie verkleint ook de kans op fouten.
AnticiperenHet liefst zorg je ervoor dat er helemaal geen fouten of problemen optreden. Dankzij je vooruitziende blik op de zaken weet je ook het een en ander te voorkomen.
ResultaatgerichtJe vindt dat je werk aan alle kwaliteitseisen moet voldoen. Je volgt processen en procedures dan ook strikt op en je bent steeds alert op afwijkingen.
OplossingsgerichtKan de kwaliteit beter? Zie je iets anders dat niet goed verloopt? Jij pakt het meteen aan. Eventueel overleg je eerst met anderen over een gepaste oplossing.
ConsistentJe levert steeds kwalitatief werk, of het nu om routinewerk gaat of niet. Zelfs onder tijdsdruk of onder druk van andere mensen weet je dezelfde kwaliteit te leveren.
BetrouwbaarSlordig werk afleveren? Zo kennen je collega’s en je werkgever je niet. Je houdt je ook altijd aan de afspraken die je met hen maakt.
VerantwoordelijkheidJe voelt je sterk
verantwoordelijk voor jouw werk. Zeker als je ergens werkt waar jouw bijdrage veel invloed heeft op de werkzaamheden, of zelfs de kwaliteit van het leven, van anderen.
Communicatief vaardigZijn er vragen of opmerkingen over je werk? Je licht je collega’s en je leidinggevende goed in, zowel
mondeling als schriftelijk.Hoe ontwikkel je nauwkeurigheid? 6 tips
Nauwkeurigheid kun je op verschillende manieren ontwikkelen. In deze zes tips zie je hoe je het beste op nauwkeurigheid kunt oefenen.
- Leer over alle regels, procedures en kwaliteitseisen. Vraag je werkgever naar de richtlijnen.
- Leer goed plannen en organiseren. Volg eventueel een cursus in time management.
- Stort je niet op meerdere taken tegelijk. Taak voor taak afwerken is minder foutgevoelig.
- Vraag anderen regelmatig om je werk te controleren. Van hen leer je ook hoe zij problemen oplossen.
- Maak je een fout? Zoek altijd naar de oorzaak. Dit helpt je om een oplossing te vinden waarmee je straks nóg beter werk kunt leveren.
- Help anderen om nauwkeurig te werken. Je doet zo iets goeds voor een ander en je leert zelf om nóg nauwkeuriger te werken.
Wat is de valkuil van nauwkeurig zijn?
Je kunt doorslaan naar perfectionisme. Je kunt dan te hoge eisen aan jezelf stellen en deze eisen zelfs aan anderen opleggen. Dit is meestal slecht voor je gezondheid en voor de sfeer op de werkvloer in het algemeen. Vraag jezelf daarom soms ook af: ‘Ik heb al twee keer gecheckt. Is nóg een controle wel echt nodig?’
Toets af en toe ook even bij anderen. Wat merken zij aan je werk en je aanpak? Ben je nog functioneel bezig of wordt je werk steeds meer een obsessie?
Hier nog een paar tips:
- Accepteer de feedback die je krijgt. Neem die serieus.
- Leer te delegeren. Samen kom je soms verder dan alleen.
- Zie fouten als leermomenten, niet als tegenslagen.
- Blijf flexibel, ook als de werkwijze van een andere collega je niet bevalt.
- Richt je vooral op de zaken die er echt toe doen om verspilling van tijd en energie te voorkomen.